پیشنهاد نیمه دوم تیر برای آبگیری بلندترین سد خاکی کشور

پیشنهاد نیمه دوم تیر برای آبگیری بلندترین سد خاکی کشور

www.BanaNews.irمدیران شرکت آب نیرو دهه دوم تیرماه سال جاری را برای آبگیری سد گتوند علیا به عنوان بلندترین سد خاکی کشور به نهاد ریاست جمهوری برای حضور محمود احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه پیشنهاد داده اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، سد گتوند علیا بلندترین سد خاکی کشور با ۱۸۲ متر ارتفاع از نوع سنگ ریزه ای با هسته ای رسی دارای حجم کل مخزن ۴٫۵ میلیارد متر مکعب است. این سد عمیق ترین دیوار خاکی آب بند با وسعت ۴۲ هزار متر مربع در جهان را به خود اختصاص داده است.

عملیات ساخت این سد که از همان ابتدا با حاشیه های فراوانی روبرو بوده است (از جمله مهمترین آنها ادعای برخی کارشناسان در خصوص وجود گنبدهای نمکی در محل دریاچه سد و شور شدن احتمالی رودخانه کارون در صورت آبگیری آن) به حدی رسیده که امکان آبگیری این سد فراهم شده است.

به همین دلیل مدیران شرکت آب نیرو با توجه به دبی رودخانه کارون اعلام کرده اند که امکان آبگیری دریاچه سد گتوند علیا در دهه دوم تیرماه سال جاری فراهم شده به همین دلیل این تصمیم به اطلاع نهاد ریاست جمهوری رسیده و قرار است نهاد ریاست جمهوری در خصوص این سد اظهارنظر کنند.

با توجه به عظیم بودن پروژه قرار است محمود احمدی نژاد برای افتتاح آن به استان خوزستان سفر کند.

احتمال تعویق آبگیری به فصل پائیز

با وجود اینکه آب ذخیره آب کارون به علت ورود به فصل تابستان در حال کاهش است تاریخی غیر از ۱۰ تا ۲۰ تیرماه برای آبگیری دریاچه سد گتوند امکانپذیر نیست به همین دلیل در صورتیکه احمدی نژاد برای تاریخ پیش گفته حضور نیابد آبگیری سد گتوند علیا به مهرماه و حتی آبان ماه امسال و آغاز فصل بارندگی منتقل می شود.

در همین خصوص قرار است برای آبگیری دریاچه سد گتوند علیا از بخشی از ذخایر دریاچه های پشت سدهای کارون ۳ و شهید عباسپور نیز استفاده شود تا جریان آب کارون که آب بخش فراوانی از مصارف شرب و کشاورزی خوزستان را تامین می کند، قطع نشود.

در همین خصوص مدیران شرکت آب نیرو در خصوص مشکل ساز نبودن لایه ها یا گنبدهای نمکی موجود در محل دریاچه سد به قطعیت رسیده اند و از بابت شور شدن آب کارون نگرانی خاصی ندارند با این وجود این شرکت اعلام کرده قبل از آبگیری دریاچه سد نتایج مطالعات زیست محیطی آن اعلام خواهد شد.

در همین خصوص مجری طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا گفت: هر روزی به این جمع بندی برسیم که اطمینان لازم برای شروع آبگیری حاصل شده و به شرایط فنی مورد نظر رسیده ایم، آبگیری سد گتوندعلیا را انجام خواهیم داد و هیچ تردیدی در آن نخواهیم کرد.

کریم شیبانی عنوان کرد: نمی توانیم از کنار دغدغه هایی که در رابطه با آبگیری سد گتوندعلیا وجود دارد براحتی عبور کنیم. کیفیت آب کارون موضوع بسیار مهمی است که در چند سال اخیر کاملا مورد توجه ما بوده است.

وی افزود: تمام اقدامات و راهکارهای معقول، منطقی، فنی و مهندسی را به کار بسته ایم و از هیچ جزء آن غفلت نکرده ایم. با وجود نظرات بسیاری از کارشناسان و متخصصان درجه یک داخلی و خارجی که معتقدند با مدیریت بهره برداری از مخزن، کیفیت آب کارون قابل کنترل است با این حال، عملیات علاج بخشی سازند گچساران را در جهت افزایش ضریب اطمینان برای پائین دست آغاز کردیم و پس از اتمام این عملیات، با خیال آسوده و به لطف خدا آبگیری خواهیم کرد.

برای آبگیری سد تحت فشار نیستیم

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور و وزیر نیرو و سایر مسئولان وزارت نیرو بر آبگیری سد گتوندعلیا در اولین فرصت ممکن، تصریح کرد: برای آبگیری سد گتوندعلیا به هیچ وجه حتی برای یک روز هم تحت فشار نبوده ایم و به طور قطع هر روزی که ما آمادگی خود را برای آبگیری اعلام کنیم مراجع ذی صلاح مجوزهای لازم را صادر می کنند و از این نظر هیچ فشاری برای آبگیری زودهنگام وجود ندارد.

مجری طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا ضمن تائید سخنان استاندار خوزستان مبنی بر اینکه پس از اتمام عملیات سازند گچساران کیفیت آب کارون بهتر از قبل خواهد شد، اظهار داشت: به نظر می رسد با آبگیری سد گتوندعلیا برخی از آبهای شور ورودی به رودخانه که هم اینک وجود دارند و کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می دهند، کنترل خواهند شد.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، شیبانی با اشاره به ایجاد نگرانی توسط افراد غیرمتخصص و غیرفنی در رابطه با سازند گچساران اظهار داشت: از تمام صاحب نظران و متخصصان مطرح و صاحب نام در هر نقطه دنیا چه داخلی و چه خارجی دعوت کرده ایم و از آنها خواسته ایم نظرات خود را ارائه کنند. جالب است که این صاحب نظران که در سطح بین المللی منحصر به فرد و شناخته شده ای هم هستند قبل از هر چیزی خواستار حضور در منطقه و بررسی میدانی می شوند.

وی افزود: اما متاسفانه در مقابل نیز کسانی هم هستند که با وجود درخواست و اعلام آمادگی ما، بدون حضور در منطقه و بررسی میدانی اظهار نظر می کنند. متاسفانه این افراد بدون انگیزه دلسوزی و بدون اینکه از نزدیک اطلاعات و منابع را مطالعه و بررسی کنند با اظهارات غیر فنی به موضوعات دامن می زنند و مردم را دچار تشویش و نگرانی می کنند.

نگرانی بابت شور شدن کارون نداریم

همچنین اقبال منش مدیر امور مهندسی عمران طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا در رابطه با عملیات اجرای سازند گچساران گفت: سازند گچساران، پدیده کاملا پیچیده ای است. نتایج بررسی ها نشان می داد که سه موضوع در این رابطه می تواند مشکل ساز باشد:۱- تماس آب با محلول نمک، ۲- بوجود آمدن لغزش ها در سطح شیبدار و۳- نفوذ آب در سازند گچساران.

وی افزود: اقداماتی که انجام شد باعث شد تا در تماس آب با محلول نمک مانع ایجاد شود، شیبهای موجود اصلاح و در نهایت با اجرای پتوی رسی مانع نفوذ آب شویم. در عین حال فروچاله ها را نیز با دوغاب رس پر کردیم. با اجرای این عملیات چند جانبه آبگیری سد گتوند قابل اعتماد است و نگرانی وجود ندارد.

کارفرمای این پروژه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مشاور این پروژه شرکت مهندسی مشاور مهاب است و پیمانکار نیز شرکت مهندسی سپاه سد است.

اهداف طرح احداث نیروگاه و سد گتوند علیا تولید سالیانه چهار هزار و ۲۵۰ گیگاوات انرژی برق آبی، کنترل سیلاب های فصلی کارون و آبهای خروجی از سدهای بالادست، تنظیم آب کشاورزی مورد نیاز پائین دست دشت خوزستان و همچنین ایجاد جاذبه های گردشگری است.

همچنین از جمله مشخصات عمومی پروژه می توان به ۲۹ میلیون متر مکعب سنگ برداری و خاکبرداری، ۲۸٫۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری بدنه، ۱٫۴ میلیون متر مکعب عملیات بتن ریزی، ۱٫۸۵ میلیون متر مکعب حفاری زیرزمینی، ۷۴۰ هزار متر طول تزریق آب بند و تحکیمی و همچنین ۴۲ هزار متر مربع دیوار آب بند است. تونل های آب رسان نیروگاه به طول ۲۷ کیلومتر احداث شده است.

سیستم ترکیبی دیوار آب بند سد گتوند علیا منحصر به فرد است. همچنین طویل ترین تونل های آبرسان نیروگاه را با طول ۲۷ کیلومتر دارد. ضمن اینکه نیرگاه برق آبی گتوند علیا بیشترین تولید برق در کشور را یعنی سالانه چهار هزار و ۲۵۰ گیگاوات انرژی برق آبی خواهد داشت.

 

    نظرات