کنوانسیون میراث فرهنگی زیر آب ترویج داده شود

کنوانسیون میراث فرهنگی زیر آب ترویج داده شود

www.BanaNews.irمعاون دفتر منطقه ای یونسکو در بانکوک گفت: کنوانسیون میراث فرهنگی زیر آب باید در میان کشورهای عضو سازمان جهانی یونسکو ترویج داده شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اتین کلمنت معاون دفتر منطقه ای یونسکو در بانکوک، در نشست آموزشی کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب گفت: کنوانسیون های مختلفی در سازمان جهانی یونسکو تدوین شده اند اما برخی از آنها مانند کنوانیسون ۱۹۵۴ لاهه که به حفاظت از میراث فرهنگی در جنگ های مسلحانه می پردازد و یا کنوانسیون ۱۹۷۰ که مربوط به ممانعت از انتقال غیر قانونی اموال است، بسیار مهم هستند.

کلمنت بیان کرد: اما در پایان دهه ۸۰ و اوائل دهه ۹۰ یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب و اینکه چه کسانی حق استخراج آنها را دارند نیز کنوانسیونی را در دست بررسی قرار داد.

معاون دفتر منطقه ای یونسکو در بانکوک اظهار کرد: این قوانین تنها در تعداد محدودی از کشورها به اجرا در آمد اما در برخی از کشورهای دیگر افرادی آثار میراث فرهنگی زیر آب را از کشتیهای غرق شده استخراج می کردند و به غارت می بردند و برای حفاظت قانونی از آن هیچ اقدامی انجام نمی شد. بنابراین این افراد و کشورهای محدود، از تدوین این کنوانسیون ناراضی بودند در حالی که بسیاری دیگر معتقد بودند که باید قانونی وجود داشته باشد که به موجب آن مشخص شود چه کسانی و چه کشوری حق استخراج میراث فرهنگی را از زیر آبها دارد و یا اینکه چگونه باید استخراج کند و آیا حق دارد که در کشورهای دیگر آن را به نمایش بگذارد یا نه. در واقع به دلیل همین مخالفتها بود که تصویب چنین کنوانسیونی ۱۵ سال طول کشید.

وی افزود: اکنون ۳۷ کشور این کنوانسیون را پذیرفته اند و ایران نیز از سال ۲۰۰۹ به آن ملحق شده است اما از همین سال به بعد نیز مفاد این کنوانسیون لازم الاجرا شد بنابراین ما هنوز نمی توانیم آن را درک کنیم چون عملکرد آن به گذشت زمان نیاز دارد.

وی با اعلام اینکه هدف کنوانسیون میراث فرهنگی زیر آب، حفاظت از میراث به نفع جامعه بشری است بیان کرد: اصل بعدی در این کنوانسیون آن است که اگر شرکتی اقدام به حفاری در زیر آب می کند باید باقی مانده های حفاری را به جا بگذارد و فقط شی مورد نظر را از آب استخراج کند و به بقیه سازه ها آن دست نزند. البته استثناهایی هم وجود دارد به این معنا که نباید از این میراث فرهنگی، برای تجارت استفاده شود.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، یکی از تدوین کنندگان کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب با اعلام اینکه اصل مهم این کنوانسیون ایجاد مکانیزمی برای همکاری های بین المللی و مشورتی است تصریح کرد: اگر کشوری تکنولوژی پیشرفته ای برای استخراج و استفاده دارد، باید در اختیار بقیه کشورها نیز قرار دهد.

نشست آموزشی کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب امروز (دوشنبه) به مناسبت دهمین سال تصویب این کنوانسیون با حضور جمعی از پژوهشگران و معاون دفتر منطقه ای یونسکو بانکوک، در کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.

 

 

    نظرات