حمایت از تولید کنندگان گل و گیاه بومی نباید به رانت تبدیل شود

حمایت از تولید کنندگان گل و گیاه بومی نباید به رانت تبدیل شود

حمایت از تولید کنندگان گل و گیاه بومی نباید به رانت تبدیل شود

رییس کمیسیون خدمات‌‎شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حفظ و نگهداری از فضاهای سبز، طبق قانون به‎عهده شهرداری‌ها است و بین معابر اصلی و فرعی تفکیکی دیده نشده ولی ظرفیت‌های کلانشهرها و محدودیت منابع مالی پاسخگوی این نیاز نیست و باید اصلاح شود، لذا شهروندان برای آبیاری فضاهای سبز در معابر فرعی درجه 3 و 4 باید به استفاده از آب های خاکستری تشویق شوند و شهرداری می تواند با در نظر گرفتن تشویقات به تحقق این مهم کمک کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمد حاجیان‌شهری با حضور در مرکز ارتباطات مردمی 137، پاسخگوی سوالات، انتقادات و پیشنهادات شهری شهروندان به صورت تلفنی بود و در خصوص بخشی از اقدامات کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد اظهارکرد: حمایت از تولید داخلی و تکیه بر ظرفیت های بومی یکی از نکاتی بوده که شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود پیوسته به آن توجه داشته است.
وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی از ظرفیت بسیار خوبی در تولید انواع گیاهان و گل‌های زینتی برخوردار است، گفت: در نخستین روزهای فعالیت کمیسیون خدمات شهری، دریافتیم که شهرداری در گذشته اقبال کمتری به تولیدکنندگان گل و گیاه داخل استان داشته و لذا به سمت حمایت از گلخانه‎های بومی، مشروط بر برخورداری آنها از ظرفیت های استاندارد مدنظر شهرداری، حرکت کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا جلسات متعددی با گلخانه‌داران استان و مشهد برگزار کردیم و بازدیدهای مختلفی نیز در دستورکار قرار گرفت که متوجه شدیم باید از آنها حمایت کنیم تا هرچه زودتر به امکانات و تجهیزات لازم مجهز شوند.
حاجیان افزود: گزارشات شهرداری در سال 97 نشان داد که تقریبا 100 درصد از برخی گونه های گیاهی از منابع داخل استان تامین شده است.
رییس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد تصریح کرد: این حمایت نباید به رانت تبدیل شود و به همین خاطر مدت زمان مشخصی تعریف کردیم که باید گلخانه‌ها به استانداردهای لازم دست پیدا کنند؛ گلخانه‌ها می‌توانند یک جامعه تولیدی ایجاد کنند تا از این طریق ظرفیت های قانونی خود را لحاظ کنند و نمی‌توان به صورت ترک تشریفات واگذار کرد.
حاجیان با بیان اینکه خرید گل‌ها چندین میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد، گفت: در جلسه کارشناسی قیمت‌گذاری‌ها تصمیم بر این شد که به سمت برگزاری مناقصه برویم تا کمترین شائبه‌ای پیش نیاید.
وی افزود: آماده شنیدن حرف های تولیدکنندگان هستیم هرچند که هرساله چندین نوبت جلسه مشابه در سازمان پارک‌ها برگزار می‌شود و شاهد بحث های تکراری هستیم که خروجی مطلوبی نیز نداشته است.
رییس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع آبیاری فضاهای سبز در معابر شهری اشاره کرد و گفت: حفظ و نگهداری از این فضاها، طبق قانون به عهده شهرداری‌ها است و بین معابر اصلی و فرعی تفکیکی دیده نشده است ولی ظرفیت‌های کلانشهرها و محدودیت منابع مالی پاسخگوی این نیاز نیست و باید اصلاح شود.
حاجیان ضمن اشاره به مصوبه شورای شهر مشهد درخصوص آب‌های خاکستری، اظهارکرد: مردم برای آبیاری فضاهای سبز در معابر فرعی درجه 3 و 4 باید به استفاده از آب های خاکستری تشویق شوند و شهرداری می تواند با درنظر گرفتن تشویقات به تحقق این مهم کمک کند.
وی تاکید کرد: حوزه فرهنگی، دستگاه های متولی بسیاری دارد اما سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری باید در زمینه ارتقاء فرهنگ شهروندی در حوزه ترافیک، فضای سبز و ... در زندگی شهرنشینی و آشنایی و آگاهی بخشی به شهروندان نسبت به وظایف خود در این خصوص گام بردارد.

احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات