کشف عرصه سنگواره های چند صدمیلیون ساله در خراسان رضوی

کشف عرصه سنگواره های چند صدمیلیون ساله در خراسان رضوی


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی ضمن اشاره به اینکه این مجموعه فسیل شامل دو کفه ای ها، بازوپایان، مرجان ها و کرینوئیدها است گفت: این محوطه عمدتاً از سنگهای آهکی تشکیل شده است که
حین گشت و کنترل همکارانم در مناطق طبیعی شهرستان خلیل آباد به مساحت بیش از صدها هکتار شناسایی شده است .

وی ضمن اشاره به اینکه سنگواره های این سایت بنا به اعلام نظر متخصصان زمین شناسی ،مربوط است به دوره دونین که دوره چهارم از دوران پالئوزوئیک به شمار می رود گفت: پیشروی دریا در این دوره  که به دوره ماهی ها مشهور است،باعث افزایش مرجانها شده است واز دیگر مشخصات دوره دونین می توان به ظهور ماهیهای فاقد دندان و آرواه و نخستین حشرات اشاره کرد .ضمن اینکه گیاهان خشکی از جمله نهانزادان آوندی در دونین توسعه یافتند و گسترش رسوبات آهکی و تبخیری حاکی از آب و هوای گرم در این دوره است.


این مقام مسئول افزود: حفاظت از تاریخ طبیعی کشور، شناسایی و معرفی آن  از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود که در این خصوص سنگواره ها و محوطه های مشمول آن نیز اهمیت ویژه ای در تاریخ  طبیعی کشور دارند.

همتی با اشاره به اینکه نمونه هایی از فسیل های مکشوفه از این سایت در موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی استان به نمایش گذاشته شده است گفت: موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی شهرستان خلیل آباد نیز در مرکز تحقیقات زیست محیطی این شهرستان در حال احداث است و علاقمندان می توانند نمونه هایی از این فسیل را در موزه شهرستان نیز مشاهده کنند.
گفتنی است با هدف توجه عموم به ارزش های علمی و آشنایی بیشتر با رشته دیرینه شناسی، سوم آبان ماه با عنوان روز ملی فسیل نامگذاری شده است. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات