احتمال افزایش دوره بازگشت سرمایه ‌در پروژه‌های BOT فرودگاه امام(ره)

احتمال افزایش دوره بازگشت سرمایه ‌در پروژه‌های BOT فرودگاه امام(ره)

www.BanaNews.irمشاور وزیر راه و ترابری از اتمام مطالعات طرح جامع شهر فرودگاهی تا شش ماه آینده خبر داد و گفت:به دنبال آن هستیم مدت زمان ۲۵ سال ‌برای بازگشت سرمایه در پروژه‌های BOT فرودگاه را افزایش دهیم اما این کار نیازمند اخذ مجوز‌ است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامرضا شیرازیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: براساس برآوردهای سال ۱۳۸۷ مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد هزینه احداث باند جنوبی فرودگاه حضرت امام از محل بودجه‌های دولتی تأمین می‌شود، گفت: عملیات اجرایی احداث این باند سال گذشته آغاز شد و تا خرداد ماه سال ۱۳۹۱ به اتمام خواهد رسید.

شیرازیان خاطرنشان کرد: پس از احداث باند جنوبی، فرودگاه امام خمینی (ره) شامل دو باند شمالی و جنوبی خواهد بود که هرگونه نشست و برخاست را در هر بازه زمانی می‌تواند انجام دهد؛ باند دوم برای سیستمی که بتواند ۹۸ درصد پروازها در همه زمان‌ها پوشش دهد، طراحی شده است.

مشاور وزیر راه و ترابری رقم سرمایه‌گذاری برای احداث باند دوم فرودگاه امام خمینی(ره) را حدود ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

* اتمام مطالعات طرح جامع شهر فرودگاهی تا شش ماه آینده

شیرازیان با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان قطب دوم توسعه تجاری شهر تهران و در قالب سرویس دهی به ۹۰ میلیون مسافر در فاز چهارم طراحی شده است، تصریح کرد: شهر فرودگاه‌های فرودگاه امام (ره) با محوریت گردشگری باستانی شکل می‌گیرد.

شیرازیان ادامه داد: شکل‌گیری این شهر نه تنها به عمران و آبادانی منطقه می‌افزاید بلکه درآمد‌های حاصل از آن تضمین‌کننده توسعه اهداف فرودگاه خواهد بود.

مجری فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره) تصریح کرد: این شهر فرودگاهی مجموعه ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتاری است که ۴ هزار هکتار آن بخش هوانوردی است و ۱۰ هزار هکتار آن به شهر فرودگاهی اختصاص پیدا کرده است.

مشاور وزیر راه و ترابری با بیان اینکه امروزه شهر فرودگاهی تنها یک محل ساده نیست، گفت: فرودگاه‌ها در دنیا یک بنگاه اقتصادی خیلی بزرگ و دارای خدمات وابسته به صنایع هوایی و خدماتی که برای فروش آنها نیاز به صنعت حمل و نقل است، هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از خدمات در دنیا دور فرودگاه‌ها مستقر می‌شوند، افزود: به همین دلیل شهرهای فرودگاهی اطراف فرودگاه‌ها شکل گرفته‌اند که در کشور ایران نیز احداث شهر فرودگاهی برای فرودگاه امام خمینی (ره) در نظر گرفته شد.

شیرازیان ادامه داد: هم‌اکنون مطالعه طرح جامع شهر فرودگاهی در حال انجام است که امیدواریم تا حدود شش ماه آینده مطالعه طرح جامع آن به اتمام برسد.

مشاور وزیر راه و ترابری ادامه داد: با توجه به اینکه این شهر فرودگاهی ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی لازم دارد، مجلس شورای اسلامی ‌سال گذشته دو ویژگی برای این مجموعه در نظر گرفت؛ اول آنکه این مجموعه را در قالب شرکت مستقلی در نظر گرفته‌اند که بتواند در تصمیم‌گیری‌ها مستقل عمل کند و پس از سرمایه‌‌گذاری به صورت مستقل اداره شود، همچنین تخصیص یک هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین فرودگاه به منطقه آزاد تجاری و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های فرودگاه به منطقه ویژه اقتصادی تصویب شد و هم‌اکنون در حال بررسی مقدمات امر هستیم تا محوطه مجموعه را تعیین محدوده کنیم.

مجری فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره) تصریح کرد: با مصوبه مجلس تبدیل بخشی از زمین‌های شهر فرودگاهی به منطقه آزاد تجاری مورد اجرا قرار گرفت؛ وجود یک منطقه آزاد ۱۵۰۰ هکتاری در ۳۰ کیلومتری تهران یک موقعیت طلایی است برای بسیاری از سرمایه‌گذارانی که می‌توانند فعالیت‌هایی در منطقه آزاد ایجاد کنند تا به راحتی ۴۰ درصد ارزش افزوده به آن دهند و وارد سرزمین اصلی کنند و بتوانند به راحتی از خدمات هوایی آن استفاده کنند.

مشاور وزیر راه و ترابری اظهار داشت: تاکنون دو سرمایه‌گذار خصوصی برای سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی شامل منطقه ویژه و منطقه آزاد تجاری استقبال کرده‌اند.

* افزایش دوره بازگشت سرمایه ‌در پروژه‌های BOT شهر فرودگاهی

شیرازیان درخصوص استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره)، اظهار داشت: تعدادی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به صورت فاینانس، BOT و یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری ویژه درخواست‌هایی را ارائه داده‌اند و در این‌باره تفاهم‌نامه‌هایی را با چندین نفر تنظیم کرده‌ایم، همه تفاهم‌نامه‌ها در حال بررسی بوده که امید است به زودی اجرایی شود تا سرمایه مناسبی از بخش خصوصی در سیستم وارد شود.

مجری فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره) درباره پی‌گیری‌های جذب سرمایه‌گذاری و ارائه مشوق‌ها، اظهار داشت: مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده که لازم است برای آن مصوبه و تأییدیه‌هایی اخذ شود، به عنوان مثال طبق قانون نحوه واگذاری اراضی فرودگاه‌های کشور سرمایه‌گذار می‌تواند حداکثر دوران BOT را ۲۵ سال برای بازگشت سرمایه داشته باشد؛ ما به دنبال آن هستیم که این رقم را افزایش دهیم اما اگر بخواهیم دوره بازگشت سرمایه را افزایش دهیم، نیازمند مجوزهای ویژه هستیم.

مشاور وزیر راه و ترابری ادامه داد: در سایر کشورهای دنیا مدت زمان بازگشت سرمایه برای چنین پروژه‌هایی بیش از ۵۰ سال است و تا ۹۰ سال نیز در نظر گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر چه دوره بازگشت سرمایه را افزایش داده و اجازه بهره‌برداری به سرمایه‌گذار را بیشتر کنیم، زمین‌های فرودگاه در بخش شهر فرودگاهی مطلوب‌تر خواهد شد و سرمایه‌گذاران بیشتری در این پروژه‌ها جذب می‌شوند.

مجری فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره) با بیان اینکه اشاره به اینکه طرح توسعه فرودگاه امام در چهار فاز انجام می‌شود، اظهار داشت: فاز یک که هم‌اکنون موجود و فاز ۲ در حال انجام است و پس از آن فازهای ۳ و ۴ آغاز می‌شود.

 

 

    نظرات