همایش سازگاری با کم آبی در گچساران برگزار شد

همایش سازگاری با کم آبی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در باشگاه فرهنگیان گچساران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، در این همایش احمد نشاطی‌فر معاون فرماندار شهرستان گچساران با بیان اینکه کشور ایران بر روی کمربند خشک قرار گرفته است، اظهار کرد: این همایش سازگاری با کم آبی است و به لحاظ اهمیت موضوع بایستی سازگاری با کم آبی در روند زندگی اجرایی شود .

وی با بیان اینکه بخش اول مدیریت آب بر عهده خانواده‌ها و دیگر بر عهده مسوولان است، عنوان کرد: مدیریت مصرف آب دارای الزاماتی است چرا که مسئله آب یک موضوع مهمی است و تنها وابسته به وزارت نیرو نیست .

نشاطی‌فر ادامه داد: شهرستان گچساران به دلیل اجرایی شدن سیستم آبیاری نوین و تبدیل اراضی دیم به آبی کمتر با مشکلات کم‌آبی مواجه بوده است .

وی با اشاره به اینکه سازگاری با کم آبی را فرهنگ سازی کنیم، خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی استفاده بهنیه از منابع آب تاثیرگذار خواهد بود .

در ادامه عارف بهگام رئیس امور آب گچساران در سخنانی اظهار کرد: شرایط آب در سطح کشور و به نوعی در سطح استان و شهرستان با توجه به شرایط و اقلیم در دوره هشت ساله خشکسالی گذشته موجب شده تا کارگروهی برای صرفه جویی و فرهنگ سازی وضعیت آب تشکیل و سلسله نشست‌هایی برگزار شود .

وی ادامه داد: با توجه با بارندگی خوب سال گذشته و پیش‌بینی بارندگی در سالجاری آب منطقه‌ای در ۲پدیده خشکسالی و وجود سیلاب بیشترین پیگیری و متولی این امر است چرا که بایستی مدیریت خشکسالی انجام گیرد .

سپس معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده ، لیکک و روستاهای تابعه از سدکوثر گچساران تامین خواهد شد .

وی افزود: احداث سد کوثر، شبکه‌های آبکشی و زهکشی، اجرای طرح آبیاری در بسیاری از مناطق این استان ، اجرای سیتم آبیری نوین از جمله اقداماتی بوده در استان اجرا و در حال اجرا و یا مطالعه است .

معاون حفاظت و بهره برداری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار هکتار از اراضی گچساران به سیستم آبیاری نوین مجهر در حال اجرا و یا در حال مطالعه است .

در پایان مدیر جهادکشاورزی گچساران با بیان اینکه این شهرستان به عنوان پایلوت کشاورزی در کشور است، گفت: شهرستان گچساران دارای ۳۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشت است .

سید عبدالوهاب پورالحسینی اظهار کرد: عواملی که باعث کم آبی می شود یکی عوامل انسانی و دیگر عوامل جوی است .

مدیرجهادکشاورزی گچساران با بیان اینکه شهرستان گچساران دارای ۳۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشت است، عنوان کرد: تاکنون ۱۷ هزار هکتار از اراضی این شهرستان از دیم به آبی اجرا و در دست اجرا دارد .

وی افزود: با توجه به شرایطی که در گچساران حاکم است این شهرستان به عنوان پایلوت کشاورزی در کشور است .

محمدرضا کایدونی نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مهمترین این طرح ها می توان به انسداد چاه‌های غیرمجاز، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه،ساماندهی شرکت‌های حفاری، خرید چاه‌های کم‌بازده کشاروزی برای تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، ایجاد و استقرار بازار محلی آب، تهیه بیلان و بانک اطلاعاتی محدوده مطالعاتی، نصب تجیهزات اندازه‌گیری منابع آب، حفر چاه‌های پیزومتری در دشت‌ها و تجهیز آنها و تکمیل و اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی اشاره کرد .

وی ، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از آن، کنترل رسوب، گسترش کشاورزی در سطح منطقه و به تبع آن جلوگیری از مهاجرت را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد

    شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات