تحلیل رییس بنگاه‌های مسکن از برخورد با تخلف اجاره‌بها

تحلیل رییس بنگاه‌های مسکن از برخورد با تخلف اجاره‌بها

www.BanaNews.irخسروی: طرح به این زودی اثر نمی‌کند

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دامنه شمول تعزیرات در بازار اجاره مسکن علاوه بر بنگاه‌های املاک، مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای را نیز دربرمی‌گیرد، اما آنطور که رییس بنگاهداران مسکن می‌گوید این طرح به این زودی‌ها در بازار اثر نمی‌گذارد و فعلا قدرت چانه‌زنی اجار‌ه‌نشین‌ها در مقابل نرخ پیشنهادی موجران را افزایش می‌دهد.

در حالی که رییس سازمان تعزیرات حکومتی عواقب تنظیم اجاره‌نامه با نرخی فراتر از نرخ مصوب وزارت‌مسکن را متوجه مشاوران‌املاک می‌داند، اما رییس اتحادیه املاک تهران معتقد است به همان اندازه که بنگاهدار در رشد کاذب اجاره‌بها نقش دارد، موجران نیز مقصر هستند و در صورتی که معاملات مربوط به اجاره آپارتمان در تهران برخلاف شیوه جدید انجام شود، «موجر» طرف اصلی برخورد تعزیراتی خواهد بود.

مصطفی‌قلی خسروی به دنیای‌اقتصاد گفت: شیوه‌ رایج سازمان تعزیرات در برخورد با گرانفروشی در بازار کالا به این صورت است که در بازرسی‌ها بعد از مشاهده قیمت کاذب، مشخصات تولیدکننده کالا دریافت می‌شود و تحت پیگرد قرار می‌گیرد، در معاملات اجاره مسکن نیز در صورتی که بازرسان سازمان تعزیرات به اجاره‌نامه‌ای برخورد کنند که نرخ اجاره در آن بیش از ۹درصد نسبت به سال۸۹، تعیین شده باشد مالک واحد اجاره‌داده شده به عنوان متخلف شناخته می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین تصریح کرد: با سقفی که برای اجاره‌بها در تهران در نظر گرفته شده، قدرت چانه‌زنی اجاره‌نشین‌ها در مقابل مالکان افزایش پیدا کرده که باید از این فرصت برای متقاعد کردن موجران استفاده کنند.

خسروی در عین حال گفت: اجرای مصوبه سازمان تعزیرات شوخی‌بردار نیست و نباید وانمود شود اثر آن فقط در حد تغییر فضای روانی بازار اجاره است.

 

 

    نظرات