آب منطقه‌اي و محيط زيست اصفهان همچنان پيگير تامين حقابه تالاب گاوخوني هستند

آب منطقه‌اي و محيط زيست اصفهان همچنان پيگير تامين حقابه تالاب گاوخوني هستند

مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان گفت: احياي تالاب بين‌المللي گاوخوني از اهميت بالايي برخوردار است و در اين پيوند، آب منطقه‌اي و اداره كل حفاظت محيط زيست استان همچنان پيگير تامين حقابه زيست محيطي اين تالاب هستند.

به گزارش «پارما» منصور شيشه‌فروش روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: بر اساس اعلام آب منطقه اي استان از دهم مهر تاكنون از سد "رودشتين" به ميزان سه ميليون مترمكعب آب روانه تالاب گاوخوني شده و چون اين فاصله(رودشتين تا تالاب گاوخوني) حدود 200 كيلومتر است ، اين ميزان آب شايد تنها بتواند 4 تا 5 درصد وسعت تالاب را نمدار كند.

وي با اشاره به اينكه تالاب گاوخوني  47 هزار هكتار وسعت دارد، افزود: حقابه اين تالاب تنها بايد از زاينده‌رود تامين شود و به‌دليل خشكسالي سال‌هاي گذشته، حقابه اين تالاب تامين نشده و در 20 سال گذشته، فقط سيلاب، زمين تفتيده اين تالاب را تَر كرده است.

مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان تصريح كرد: در اين مدت، گرچه آبي به اين تالاب روانه شد اما حقابه‌اي براي آن در نظر گرفته نشد و بخش زيادي از وسعت آن، آبي به خود نديد.

وي اضافه كرد: بر اساس تحقيقات انجام شده در زمستان گذشته، حدود يك‌هزار و 500 قطعه پرنده به‌دليل نبود آب در تالاب گاوخوني، از اين منطقه مهاجرت كردند و بسياري از گونه‌هاي جانوري آن در معرض خطر قرار گرفتند.

شيشه‌فروش ادامه داد: در سال‌هاي گذشته به‌دليل خشكسالي، اين تالاب به يكي از كانون‌هاي گرد و غبار تبديل شده است و اصفهان در خرداد سال گذشته شاهد پديده گرد و غبار بود كه در اين پيوند، تيم‌هاي عملياتي كميته مديريت بحران استانداري، محيط زيست و منابع طبيعي به شرق اصفهان اعزام شدند و منشا گرد و غبار را بررسي كردند.

وي با بيان اينكه بر اساس بررسي انجام‌شده مشخص شد كه گرد و غبار منشاء درون استاني و برون استاني دارد، اظهار داشت: منشاء برون استاني اين پديده مربوط به مناطقي از سمنان بود اما منشاء درون استاني آن به خشكي تالاب بين المللي گاوخوني مربوط است .

مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان تصريح كرد: يكي از راهكارهاي مهم براي جلوگيري از انتشار گرد و غبار در استان تامين حقابه زيست محيطي تالاب گاوخوني است كه بايد بصورت جدي مورد توجه و پيگيري قرار گيرد.

به گزارش ايرنا، تالاب گاوخوني به وسعت 476 كيلومتر مربع در 167 كيلومتري جنوب شرق اصفهان در كنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌هاي شني واقع است.

ارتفاع اين تالاب از سطح دريا يكهزار و 470 متر و بيشينه عمق آن 150 سانتي متر است.

تالاب بين المللي گاوخوني بيش از يك دهه جز يك مورد آن ‌هم بصورت كوتاه‌مدت در سال 95، آبي به خود نديده است.

اين تالاب در سال 1354 در كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده و نام آن در فهرست تالاب‌هاي بين المللي قرار گرفته است.

تالاب مزبور همواره يكي از زيستگاه‌هاي حيات وحش و پرندگان در فلات مركزي ايران بوده اما اكنون خبري از موجودات زنده در آن نيست.

برخي از كارشناسان معتقدند: گرد و غبار اين تالاب، سمي و آلوده به فلزات سنگيني مثل سرب، روي و كادميوم و سونامي كلريد و سديم بوده و شهر اصفهان و استان‌هاي اطراف را تهديد مي‌كند.

تالاب گاوخوني سالانه 176 ميليون مترمكعب آب نياز دارد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات