برخورداری استان قزوین از ظرفیت بالای تنوع زیستی در کشور

برخورداری استان قزوین از ظرفیت بالای تنوع زیستی در کشور

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی سازمان  در بازدید از مناطق حفاظت شده الموت و شکار و تیر اندازی ممنوع الموت غربی گفت: اغلب گونه های شاخص جانوری نظیر پلنگ ایرانی، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کل و بز وحشی، آهو، سیاهگوش، گرگ، کفتار، هوبره و اغلب پرندگان شکاری با ارزش نظیر بالابان، شاهین و ... که در حال حاضر دارای برنامه حفاظتی بوده و تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند، در زیستگاه های استان قزوین زادآوری داشته و از جمعیت خوبی برخوردار هستند .
وی تصریح کرد: اغلب زیستگاههای این گونه های شاخص در استان، تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور  و اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین هستند اما سهم مناطق چهارگانه در استان نسبت به کشور همچنان در سطح پایین تری از متوسط کشوری قرار دارد .
معاون محیط زیست طبیعی سازمان افزود: در حال حاضر تخریب زیستگاه، شکار غیرقانونی، سلاح‌های غیرمجاز، زنده‌گیری و تجارت غیرقانونی گونه‌های جانوری و اجزای بدن آنها، حضور دام بیش از ظرفیت مراتع در زیستگاه‌های حیات وحش، خشکسالی و بالتبع آن کاهش منابع غذایی و آبی، بزرگترین چالش‌های مدیریت حیات وحش کشور محسوب می شوند و استان قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست .
کیومرث کلانتری در ادامه گفت: جمعیت خوب گونه های شاخص در استان بر اساس سرشماری های سالانه نشان می دهد در سنوات گذشته، در امر حفاظت از این گونه ها اقدام های خوبی صورت گرفته است اما چالش هایی نیز در حوزه مدیریت حیات وحش هنوز وجود دارد که با اختصاص اعتبارات سازمانی و حمایت های مال و فنی و کارشناسی سازمان، اجرای برنامه های حفاظتی حیات وحش و مناطق تحت مدیریت شتاب بیشتری می گیرد .
وی گفت: در حال حاضر فقط ۸ درصد مساحت استان جزء مناطق چهارگانه کشور است این سطح ازمناطق، از میزان کشوری بسیار پایین تر است و این استان با توجه به وسعت محدود خود، به لحاظ دارا بودن تنوع توپوگرافی در زمره استان های مهم در حوزه تنوع زیستی کشور محسوب می شود .
وی تصریح کرد: این استان، همچنین جزء قطب های صنعتی کشور بشمار می رود و پراکنش صنایع  بزرگ و کوچک و اثر تجمعی آنان بر منابع پذیرنده زیستی ضرورت حفظ و صیانت عرصه های طبیعی استان را دوچندان می کند.
معاون محیط زیست طبیعی گفت: در صورت تایید کمیته استانی ارتقاء سطح، موضوع پس از احصاء نظرات وزارتخانه های متبوع در ماه های پایانی امسال در دستور کار شورایعالی محیط زیست  قرار خواهد گرفت .

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات