کاهش طعمه علت حمله پلنگ به دام‌های خراسان شمالی

کاهش طعمه علت حمله پلنگ به دام‌های خراسان شمالی

سیداصغر مطهری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چوپانان با انتقال گله‌ها به عرصه‌های طبیعی و زیستگاه‌های حیات وحش، احتمال حمله پلنگ به دام را افزایش می‌دهند که در این خصوص باید مراقبت و دقت کافی داشته باشند.

وی گفت: حضور گله‌ها در زیستگاه‌های طبیعی حیات وحش، عامل اصلی حادثه‌های حمله وحوش به دام است و بیشتر حادثه‌ها در عرصه‌های طبیعی و زیستگاه‌های پلنگ رخ داده است.

وی افزود: بیشتر این حادثه ها در خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست رخ می دهد و از علت های اصلی آن، شکار طعمه گوشتخواران از جمله گونه های قوچ و میش، کل و بز و گراز است.

مطهری گفت: شکارچیان و دامداران، سبب کاهش جمعیت این گونه ها می شوند و بعضا کشاورزان برای حفاظت از مزارع خود اقدام به کشتن گراز می کنند که به دنبال آن،  طعمه پلنگ کاهش یافته و پلنگ به علت نبود طعمه اصلی، برای تغذیه به دام روی می آورد.

مطهری با تاکید بر اینکه زمینه حمله پلنگ را خود انسان مهیا می سازد گفت: از دامداران و کشاورزان انتظار می رود دام‌ها و زمین کشاورزی که سابقه تخریب توسط حیات وحش را دارند،  بیمه کنند.

وی افزود: دامداران باید مراقبت‌های لازم از دام خود را داشته باشند و محل نگهداری دام را در برابر حمله احتمالی وحوش مصون کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: حمله پلنگ و یا سایر وحوش، بیشتر در عرصه های طبیعی و خارج از محیط روستا بوده است و این بدان معنا است که دامدار، مراقبت های لازم از دام خود را نداشته است.

وی اظهار داشت: نیمه نخست امسال ۷۵ فقره پرونده حمله وحوش به دام در استان رسیدگی شده است که البته ۶۹ مورد مربوط به حادثه های سال گذشته و تنها ۶ مورد مربوط به امسال است.

وی افزود: امسال پنج مورد خسارت پلنگ به دام و یک مورد خسارت گراز به مزارع کشاورزان گزارش شده است که پرونده ها برای جبران خسارت، بررسی و پس از تکمیل گزارش ها و مستندات برای سیر مراحل قانونی به سازمان متبوع ارسال شده است.

وی با بیان اینکه پرونده ها در دست بررسی است و امکان افزایش شمار آن وجود دارد اظهار داشت: از ۷۵ مورد پرونده ذکر شده ۴۰ مورد حمله پلنگ، ۶ مورد حمله گرگ، ۲۴ مورد گراز و مابقی مربوط به سایر وحوش بوده است.

مطهری افزود: از ۶ مورد حمله حیات وحش در نیمه نخست امسال به دام پنج مورد آن مربوط به حمله پلنگ بوده و یک مورد آن مربوط به خسارت گراز بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در باره تخلف تخریب عرصه های طبیعی در سال جاری گفت: در نیمه نخست امسال، ۷۴ مورد تخلف تعلیف غیر مجاز در استان تشکیل پرونده شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۶۴ فقره بود کمی افزایش دارد.

وی افزود: در این مدت ۵۱ فقره پرونده تخریب و تصرف عرصه های طبیعی در استان تشکیل شده است که بیشترین آن مربوط به تخریب عرصه در منطقه آلبلاغ بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: در نیمه نخست پارسال هشت پرونده تخریب و تصرف ثبت شده بود.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات