تشریح آخرین وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی

تشریح آخرین وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی


به گزارش «پارما» حسین اکبری با اشاره به پایش های میدانی و آنلاین وضعیت تالاب گاوخونی اظهار داشت: از یکم تا دهم مهرماه به طورمیانگین حدود ۵۱۰ لیتردرثانیه پساب از ایستگاه شاخ کنار وارد تالاب شده که این روند تا ۱۶ مهرماه ادامه داشته است.

وی گفت: آبی که با هدف تامین بخشی از حقابه تالاب گاوخونی از سد رودشتین در دهم مهرماه رهاسازی شده بود ۱۷ مهرماه و پس از حدود یک هفته با دبی ۳.۳۷ مترمکعب در ثانیه از ایستگاه شاخ کنار گذر کرد و در ۱۸ مهرماه به حداکثر دبی با میانگین ۵.۲۵ مترمکعب رسید.

اکبری با بیان اینکه حجم آب ورودی به ایستگاه شاخ کنار از ۱۹ مهرماه روند کاهشی داشته است، افزود: آب ورودی به تالاب گاوخونی در ۲۸ مهرماه به ۲.۶ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: در مجموع از یکم تا ۲۸ مهرماه چهار میلیون ۲۹۵ هزار مترمکعب آب همراه با اندکی پساب و زهاب کشاورزی از ایستگاه شاخ کنار وارد تالاب گاوخونی شده است.

وی با اشاره به تداوم جریان آب به سمت تالاب گاوخونی، گفت:  تلاش ها برای جریان حداقلی آب در بستر رودخانه به سمت تالاب ادامه دارد ضمن اینکه راهکار و نحوه تامین حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب به صورت کامل در طول سال از سوی دستگاه های اجرایی و نظارتی ذی ربط استان در حال بررسی است که در بازه هایی از سال آب برای گاوخونی رهاسازی شود.

اکبری با بیان اینکه در این باره هماهنگی و هم افزایی مطلوبی را با شرکت آب منطقه ای شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای استان تلاش می کند که حقابه گاوخونی را به هر نحوی شده تامین کند.

وی افزود: تلاش ها و پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ای و استانداری اصفهان با حمایت جوامع محلی، سمن ها و رسانه ها ادامه دارد تا بتوان آب ورودی به تالاب استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در راستای وظایف نظارتی و حاکمیتی خود همواره پیگیر تامین حقابه های  زیست محیطی است، تصریح کرد: پایش و کنترل مسیر رودخانه در شرق و میزان آب ورودی به تالاب به طور مستمرانجام می شود تا آمار و ارقام دقیق در اختیار مردم و مسئولان قرار گیرد.

سرپرست معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تاثیر بارندگی های پاییزه بر بهبود وضعیت تالاب گفت: تاثیررهاسازی آب برای تالاب در این فصل در راستای نجات و احیا تالاب بیشتر از سیلاب فروردین ماه است زیرا پشتوانه بارشی پاییزی وهمچنین تبخیر کمتری را نسبت به فروردین ماه خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باتوجه به مرطوب شدن بستر رودخانه پس از ۲۴روز رهاسازی آب در این مسیر، کاهش دبی آب را شاهد هستیم و آیا این کاهش به دلیل برداشت های غیرمجاز است؟ اظهار کرد: پشتوانه رهاسازی از سد رودشتین به سمت گاوخونی کاهش یافته است و از سوی دیگر در فاصله بیش از ۸۵کیلومتری سد تا تالاب همچنان اندکی نفوذ آب و تبخیر را داریم.
اکبری با بیان اینکه کنترل و حفاظت از رودخانه بر عهده شرکت آب منطقه ای است، افزود: در راستای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز با این شرکت همکاری می کنیم؛ اما نیرو و امکانات محیط زیست و آب منطقه ای شاید برای پایش شبانه روزی کافی نباشد بنابراین نجات تالاب گاوخونی و تامین حقابه آن به همکاری همه جانبه جوامع محلی، کشاورزان، دوستداران محیط زیست و مسئولان نیازمند است.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات