اگر سیلاب دیگری بیاید بیمه فقط پاسخگوی کشاورزان خواهد بود/عدم توجه به صنایع تبدیلی در خوزستان

اگر سیلاب دیگری بیاید بیمه فقط پاسخگوی کشاورزان خواهد بود/عدم توجه به صنایع تبدیلی در خوزستان


کیامرث حاجی زاده دوشنبه در جلسه شورای کشاورزی استان با اشاره به اهمیت این شورا بیان کرد:خوزستان قطب کشاورزی کشور است و استاندار خوزستان نیز با توجه به حضور لحظه‌ای در روستاهای مختلف استان توجه ویژه ای به این حوزه دارند و پیگیری‌های خوبی نیز در این حوزه تاکنون انجام شده است.

وی با بیان این که استان خوزستان در سه سال اخیر با بحران‌های متعددی رو به رو بوده افزود: ابربحران سیلاب با بازگشتی طولانی در استان اتفاق افتاد، در این سیل با همراهی مردم و دستور مقام معظم رهبری، و اقدامات دولت، مسئولان نیز در کنار مردم قرار گرفتند به طوری که سیلاب ۹۸ بدون تلفات انسانی کنترل شد و تلاش شد مزارع مردم کمتر زیر آب برود.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: در بحران های مختلف نظام و دولت با تمام توان خود و با وجود تمام مشکلاتی که در حوزه اعتبارت بود پای خسارتهای مردم ماندند و حدود ۵۰ درصد خسارات را تخصیص داد، پرداخت عمده این خسارات در حوزه کشارزی در شهرستان دشت آزادگان اتفاق افتاد و در بالادست شهرستان هویزه نیز که کمتر درگیر سیل بود با احداث کانال و آبرسانی به کرخه نور کشت شلتوک انجام شد.

وی ادامه داد: امسال بالای ۲۰۰ هزار هکتار کشت شامل ۱۵۰ هزار هکتار شلتوک انجام شده که این میزان سه برابر سال‌های عادی است.

حاجی زاده گفت: در استان خوزستان بحث صنایع تبدیلی و بسته بندی و .. را نداریم و متاسفانه سرمایه گذارهای بومی در این حوزه ورود نکرده اند.

وی با تاکید بر رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان بیان کرد: با رعایت الگوی کشت کشاورزان از توان خود بهره وری بهتری خواهد داشت و کشت محصول به صرفه صورت می گیرد از یک سو کشاورز متضرر نمی‌شود و از سوی دیر آب صرفه جویی و خاک غنی سازی می‌شود.

معاون استاندار با اشاره به بررسی قیمت توافقی مصوب در محصولات کشاورزی بیان کرد: زحمت را کشاورز می کشد اما بهره آن نه به کشارز می رسد و نه به خریدار ، بلکه یک چرخه دلالی با توزیع نامناسب صورت می‌گیرد که موجب می‌شود قیمت بالاتر از حد معمول برای خریدار و کمتر از حد معمول برای کشاورز باشد.

وی ادامه داد: برای کشت پاییزه سازمان آب و برق آب مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان یادآور شد: سال آینده اگر ترسالی پیش بیاید و دچار آبگرفتی شویم و اگر سیلاب دیگری بیاید بیمه فقط پاسخگوی کشاورزان خواهد بود لذا ضرورت دارد کشاورزان از همینک در بحث بیمه اقدامات لازم را انجام دهند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات