برق باختر از پساب در تأمین آب نیروگاهها استفاده می کند

برق باختر از پساب در تأمین آب نیروگاهها استفاده می کند

www.BanaNews.irمعاون هماهنگی برق باختر از استفاده از پساب در تامین آب مورد نیاز نیروگاه ها برای اولین بار در کشور توسط شرکت برق منظقه ای باختر خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ناصر فرجی با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: راه اندازی سیستم تصفیه آب بلودان برجهای خنک کن به روش اسمز معکوس یا R.Oیکی از بزرگترین طرحهای شرکت برق منطقه ای باختر است که با هدف استفاده بهینه و حد اکثری از آب مصرفی نیروگاه شهید مفتح همدان برای اولین بار در سطح وزارت نیرو آغاز شده است.

وی ادامه داد : با عنایت به اینکه آب مورد نیاز نیروگاه حرارتی شهید مفتح از منابع زیرزمینی اطراف نیروگاه تأمین می شود و به دلیل عدم بارندگی مناسب، تراز آب زیرزمینی کاهش و به تبع آن میزان آب استحصالی نیز تقلیل یافته است لذا به جهت استفاده از حداکثر پتانسیلهای موجود طی بررسیهای صورت گرفته شرکت برق منطقه ای باختر بر آن شد تا با استفاده از تصفیه آب بلودان به روش اجرای سیستم اسمز معکوس با هزینه ای حدود ۲۰ میلیارد ریال صرفه جویی معادل ۲۵۰ هزار لیتر آب در روز کند .

فرجی افزود: این پروژه که به صورت E.P.Cبه مناقصه گذاشته شد شامل خدمات مهندسی، اجرای بخشهای سیویل ، تهیه و ساخت تجهیزات در بخشهای شیمی ، الکتریکی ، مکانیکال ، اتوماسیون و نصب و راه اندازی است.

وی یادآور شد: این پروژه با پیمانکاری شرکت مهندسی مهرآراد و شرکت مشاوره ای مشانیر و با نظارت معاونت هماهنگی برق باختر جهت استفاده در تابستان سال ۹۰ و رفع محدودیت تولید در زمان اوج مصرف مورد بهره برداری قرار گرفت.

فرجی افزود: رشد روز افزون جمعیت، افزایش تقاضای آب و توجه به محدود بودن منابع آب، اهمیت استفاده مجدد از پساب به عنوان منبعی قابل اطمینان جهت تأمین آب و حفظ محیط زیست بیش از پیش آشکار می شود و احیا و استفاده مجدد از پسابهای صنعتی از اهداف اصلی شرکت برق منطقه ای باختر در جهت حفاظت از محیط زیست و استفاده بهینه از منابع موجود است.

 

 

    نظرات