بررسی عملکرد طرح سازگاری با کم آبی خراسان رضوی در نشست مشترک با...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، "محمد علی نعمت نژاد"، معاون حفاظت و بهره برداری این شرکت در نشست مشترک با جمعیت ناجیان آب موثرترین راهکار برای اجرای طرح همیاران آب را ارتباط مستمر و مستقیم با تشکل ها دانست و اظهار کرد: انسداد چاه های غیرمجاز و کاهش اضافه برداشت از منابع آبی هدفی است که به صورت جدی در یکسال اخیر پیگیری می‌شود.

نعمت نژاد با بیان اینکه تاکنون هفت هزار و 225 حلقه چاه غیرمجاز در استان خراسان رضوی شناسایی شده است، افزود: این تعداد چاه 181 میلیون آب مصرف می کنند که از این تعداد 239 حلقه چاه عمیق و شش هزار و 986 چاه نیمه عمیق هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: برنامه این شرکت در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی و اقتصاد مقاومتی انسداد یک هزار و 60 حلقه چاه غیر مجاز بوده است که از سوی وزارت نیرو به ما ابلاغ شد اما شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با توجه به ظرفیت هایی که داشت تعداد دو هزار و 335 حلقه چاه غیرمجاز را در دستور کار قرار داد.

وی تعداد انسداد چاه های غیر مجاز در شش ماهه نخست سال جاری را یک هزار و 141 حلقه چاه عنوان و ابراز کرد: اضافه برداشت چاه های کشاورزی استان ۸۸۱ میلیون متر مکعب می باشد که از این حجم۵۹۳ میلیون متر مکعب از اولین پروانه هم بیشتر برداشت می شود و بر اساس طرح همیاران استان قرار شده ۵۹۳ میلیون متر مکعب از اضافه برداشت چاه های کشاورزی طی سال جاری و سال آینده جلوگیری و کاسته شود که طی شش ماه  گذشته ۲۰۴ میلیون متر مکعب صرفه جویی گردیده است.

نعمت نژاد خاطرنشان کرد: جهت کنترل و نظارت بیشتر منابع آبی استان بروزرسانی و صحت سنجی کنتورهای هوشمند را در دستور کار قرار دادیم؛ با توجه به این اقدام کشاورزان یا چاه داران برای تمدید پروانه خود باید ابتدا تاییدیه سالم بودن قطعات کنتور خود را از شرکت سازنده دریافت کنند، سپس شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تمدید پروانه و شارژ مصرفی مجدد آنان را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در راستای الکترونیکی شدن خدمات انجام شده است، بیش از چهار میلیون برگه از پرونده های چاه های استان اسکن و در سامانه "ساماب" بارگذاری شده است، این اقدام موجب رسیدگی سریع تر به درخواست متقاضیان می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطر نشان کرد: حل مشکلات آبی استان همچون موضوعات فرهنگی نیازمند همکاری و مشارکت تمامی دستگاه های کشور است و به تنهایی نمی توان آن را مدیریت و حل کرد.

در ادامه جمعیت ناجیان آب از اتاق مانیتورینگ چاه های کشاورزی استان بازدید کردند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات