آیا مجریان و ناظران استان پیش نیازهای لازم  برای اجرای پروژه های بزرگ را دارند؟

آیا مجریان و ناظران استان پیش نیازهای لازم برای اجرای پروژه های بزرگ را دارند؟

سوال مهم رئیس سازمان از مهندسان باتجربه و پیشکسوت:
آیا مجریان و ناظران استان پیش نیازهای لازم برای اجرای پروژه های بزرگ را دارند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در مطلبی در صفحه تلگرام خود با بیان اینکه چندی پیش در جلسه کمیسیون ماده 5 استان دو طرح عمرانی و ساختمانی بزرگ مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت، افزود: طرح اول مربوط به پروژه بزرگ مجتمع تجاری و اداری و اقامتی میدان امام حسین (ع) با 150 هزار متر مربع زیربنا و طرح دوم مجتمع تجاری و تفریحی و هتل در اراضی 30 هکتاری سیمرغ روبروی پارک کوهستان بود که هر دو طرح با پرداخت هزینه‌ای بسیار زیاد توسط مشاورین و طراحان غیر یزدی تهیه شده بود.
مهدی سالاری در ادامه مطلب خود با اشاره به اینکه در زمان بررسی طرح ها چند نوبت به ذهنش رسیده که به روند تهیه طرح توسط مشاوران غیر یزدی اعتراض کند، افزود: ولی با این چالش مواجه بودم که اگر اعضای کمیسیون سوال کنند آیا دفاتر و طراحان و ساختار های شکل گرفته در نظام مهندسی آمادگی و توانایی تهیه طرح های بزرگ را دارند؟ چه جوابی بدهم و همچنین پس از تصمیم شهرداری برای صدور پروانه باز چند بار خواستم  تاکید کنم لطفا بدون طی گردشکار نظام مهندسی و تعیین نظارت، پروانه صادر نشود ولی باز دچار این چالش شدم آیا ساختار تعیین نظارت سهمیه ای و انتخاب چندین ده نفر ناظر برای این پروژه های بزرگ می تواند مشکلی و دغدغه ای از سرمایه گذار را مرتفع نماید؟
سالاری البته خاطر نشان می کند که قطعا با ابزار قانونی و تعاملی که در این ایام  بین شهرداری و نظام مهندسی بوجود آمده است در حال حاضر برای هیچ پروژه‌ای بدون گردشکار قانونی نظام، پروانه صادر نخواهد شد. ولی سوال اصلی اینجاست آیا اینکه برخی از دفاتر مهندسی ما با هزینه کم، صرفا جمع کننده مهر و امضاء طراح و ناظر برای پروژه های بزرگ باشند کافی است و نظام مهندسی رسالت قانونی و حرفه ای خود را انجام داده است؟
وی در این راستا از باتجربه ها و پیشکوستان حوزه مهندسی خواست در این زمینه رئیس سازمان را راهنمایی کنند.
رئیس سازمان در انتها با اشاره به برنامه های سال دوم هیئت مدیره گفت: سوالی که قرار است در سال دوم مدیریت هیئت مدیره هشتم با همکاری شما برای آن پاسخ و راهکار مناسبی اندیشیده شود  این است که چگونه، به چه صورت و  با اعمال چه  تغییرات فرایندی و ساختاری در شبکه نظارت و دفاتر سازمان می توان زمینه را برای دریافت و اجرای پروژه های بزرگ توسط تیم های مهندسی استان فراهم کرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات