بازار «داربست» خوشحال از ساخت و سازها

بازار «داربست» خوشحال از ساخت و سازها

www.BanaNews.irبه گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اهالی بازار داربست‌های ساختمانی می‌گویند به رغم افزایش تعداد دفاتری که داربست اجاره می‌دهند اما حجم ساخت و ساز به قدری افزایش یافته که فعلا کسی در این حرفه بیکار نیست.

هم اکنون هزینه نصب داربست برای یک ساختمان چهار طبقه ماهانه ۵۰۰ هزار تومان است.

آخرین باری که وضعیت بازار داربست‌های ساختمانی با رونق چشمگیری مواجه بود، طبق گفته دفاتری که داربست اجاره می‌دهند سال ۸۶ بود.

سال ۸۶ همان سالی بود که قیمت واحدهای مسکونی به صورت نجومی ‌افزایش یافته بود و بسیاری از متقاضیان برای خرید به بازار هجوم آورده بودند و از طرف دیگر همین مساله باعث شده بود تا میزان ساخت و ساز با رشد مواجه شود، اما مهار شدن گرانی در بازار معاملات ملکی طی ۳ سال گذشته باعث شد تا میزان ساخت و ساز نسبت به سال ۸۶ کاهش یابد و شرکت‌های خدمات دهنده داربست با رکود روبه‌رو شوند.

صبوری یکی از فعالان بازار خدمات داربست درباره وضعیت خدمات دهی خود به مشتریان به «دنیای اقتصاد» گفت: آخرین زمانی که بازار کار ما با رونق مواجه بود سال ۸۶ بود و اکنون بطور ماهانه حدود ۹ قرارداد برای نصب داربست درخواست می‌شود.

گلایه‌ای که این موجر داربست از این حرفه دارد این است که صنف داربست از اتحادیه برخوردار نیست تا نرخ اجاره داربست، دستمزد کارگر و راننده را به وضوح مشخص کند، زیرا هر روزه همه اقلام با رشد قیمت مواجه می‌شوند اما نرخ اجاره داربست و دیگر خدمات وابسته به آن روز به روز با تنزل مواجه می‌شود و یکی از دلایل اصلی آن این است که رقیب در بازار زیاد شده است و با اعلام قیمت‌های غیرمنصفانه مشتری دزدی می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال ۸۶ اکثر تقاضای نصب داربست برای نوسازی نمای ساختمان‌های قدیمی‌بود اما حال تقریبا نصب داربست صرفا برای ساخت و ساز به کار می‌رود.

این نصاب داربست در ادامه به نحوه تعیین نرخ اجاره داربست پرداخت و گفت: اگر متقاضی قصد داشته باشد داربست را برای چند ماه اجاره کند، نرخ اجاره به صورت ماهانه تعیین می‌شود و نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که اگر متقاضی بخواهد داربست را برای چند روز یعنی کمتر از یک ماه اجاره کند باید نرخ اجاره یک ماه را پرداخت کند یعنی اجاره داربست یک روزه یا چند روزه با اجاره داربست یک ماه برابر است.

اکثر شرکت‌های نصب داربست کارگر در استخدام خود دارند و اگر متقاضی کارگر نخواهد می‌تواند تنها لوله‌های داربست را تحویل بگیرد و خودش آن را نصب کند، از طرف دیگر اگر اوستا کار نصاب داربست باشد روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان حق‌الزحمه و اگر کارگر معمولی نصاب باشد روزانه ۲۵ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

این فعال بازار داربست درباره اجاره ماهانه داربست‌ها اذعان کرد: داربست‌هایی که بر اساس ارتفاع برای برج سازی استفاده می‌شوند متری یک هزار و ۵۰۰ تومان که البته بالاترین قیمت است، تعیین می‌شوند و داربست‌هایی که برای آپارتمان‌ها نصب می‌شوند متری ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان است.

 

    نظرات