‍مشاهده لاشه دلفین نواری و لاک پشت سبز در سواحل چابهار

‍مشاهده لاشه دلفین نواری و لاک پشت سبز در سواحل چابهار

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان اظهار کرد: در گشت و کنترل دریایی توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار لاشه یک دلفین و یک لاک پشت دریایی با جثه بزرگ در ساحل پارک بهاران چابهار (دریا بزرگ) مشاهده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در بررسی های انجام شده توسط کارشناس محیط زیست دریایی چابهار (نصیر سلطان پور) لاشه های مشاهده شده مربوط به دلفین نواری با نام علمی Stenella coeruleoalba و لاک پشت سبز با نام علمی Chelonia mydas بوده که با اندازه گیری های انجام شده از لاشه ها در محل مشخص شد طول بدن دلفین به گل نشسته ۲۴۱ سانتی متر و طول "کاراپاس" لاک پشت تلف شده، یک متر بوده است. با توجه به آثار شکستگی لاک و متورم شدن بدن در لاک پشت دریایی و همچنین وجود زخم در ناحیه باله پشتی و ناحیه شکم دلفین، به نظر می رسد مرگ این آبزیان حدود یک هفته قبل در دریا در اثر برخورد شدید جسم سخت به بدن لاک پشت و گرفتار شدن دلفین در تور و خفگی بوده و لاشه ها با جریانات دریایی به ساحل آمده اند.

وی ادامه داد: دلفین های نواری از پستاندران دریایی راسته آب بازان بوده که در مناطق معتدل اقیانوس اطلس، آرام، هند و بسیاری از دریاها پراکنده اند. این گونه از دلفین ها از ماهیان کوچک کفزی و اسکوییدها تغذیه و در دریای عمان مشاهده می شوند اما در خلیج فارس حضور آنها کمتر گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: لاک پشت های دریایی سبز از دوزیستان خزنده بوده و از موجودات در معرض خطر انقراض جهانی و جزو فهرست گونه های حفاظت شده «IUCN» هستند . شهرستان چابهار از خلیج گواتر تا خور پارگ دارای سواحل ماسه ای و مناطق متعددی برای تخم گذاری و تغذیه لاک پشت های دریایی است که سالانه شمار زیادی از لاک پشت های ماده به ویژه لاک پشت سبز این سواحل شنی بکر را به منظور تخم گذاری انتخاب می کنند. فعالیت های حفاظتی قابل توجهی نظیر تهیه برنامه پایش، گشت میدانی شبانه به طور هم زمان در سواحل ماسه ای تخم گذاری لاک پشت ها، ثبت اطلاعات تخم گذاری، بیومتری و تگ گذاری لاک پشت های ماده، ساخت هچری سایت، مراقبت از تخم ها و لانه ها و رهاسازی نوزادان لاک پشت توسط کارشناسان محیط زیست دریایی با مشارکت جوامع محلی با هدف حفاظت از تخم های لاک پشت ها تا رسیدن به مرحله نوزاد آوری در طول فصل تخم گذاری در نوار ساحلی چابهار انجام می شود.

پورمردان بیان کرد: به منظور حفاظت از موجودات دریایی در معرض خطر انقراض و زیستگاه های آن ها لازم است سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر ارگان ها و جوامع محلی برنامه های مستمر در زمینه تحقیقات، حفاظت و آموزش زیست محیطی در مناطق ساحلی و دریایی برای این گونه از آبزیان اجرا کند. هم چنین بکارگیری تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از صید بی رویه آبزیان، برخورد قانونی با صیادان غیر مجاز و عدم استفاده از ابزارهای صیادی نامناسب در دستور کار سازمان شیلات نیز قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات