سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در پایتخت

سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در پایتخت

www.BanaNews.irکلنگ ساخت مجموعه تفریحی در غرب تهران زمین زده شد که به گفته قالیباف سال آینده همین موقع امکان استفاده از آن فراهم می‌شود

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بخش خصوصی با مشارکت شهرداری‌تهران برای ساخت مجموعه‌ای تفریحی-گردشگری در منطقه۲۲، حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند.

زمین این مجموعه به مساحت ۱۳۸ هکتار توسط شهرداری - به عنوان سهم‌الشرکت - در اختیار سازنده قرار گرفته که کل ارزش سرمایه‌گذاری را به ۲۵۰۰ میلیارد تومان می‌رساند.

این میزان زمین که قابلیت ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی را دارد در مسیر خروج از شهر تهران – انتهای غربی اتوبان همت- قرار گرفته که بزرگ‌ترین پارک و شهربازی به همراه دریاچه مصنوعی در آن احداث می‌شود.

طبق اطلاعات دریافتی از مسوولان شهرداری، دو قطعه زمین، در شرق و جنوب تهران نیز به زودی برای احداث مجموعه‌ای مشابه، به بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت.

محمدباقر قالیباف دیروز قبل از کلنگ‌زنی مجموعه هزار و یک‌ شهر، برای آنکه منطق ورود شهرداری به چنین پروژه‌ عظیم تفریحی را تبیین کند، گفت: هر زمان که از مجموعه‌های تفریحی کشورهای دیگر بازدید کردم احساس حقارت به من دست می‌داد.

ما در شهر تهران حتی یک مجموعه‌ تفریحی برای استفاده شهری با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر را هم نداریم.

شهردار سپس به ارتفاعات البرز اشاره کرد و گفت: شهرهای بزرگ دنیا شهرهایی هستند که با اتکا به یک عامل طبیعی مانند یک رودخانه، ساحل زیبا یا یک کوه ساخته شده‌اند و در تهران ما دامنه رشته‌کوه‌های البرز را داریم که اگر درست از این فرصت و عامل طبیعی بهره‌مند شویم، می‌توانیم پایتخت را به شهری کاربردی و مرفه تبدیل کنیم.

وی افزود: اگر تمام دامنه البرز به مجموعه تفریحی تبدیل شود علاوه بر ایجاد اشتغال، آرامش روحی و روانی برای ۱۰ میلیون شهروند تهرانی را به ارمغان می‌آورد و این مدیران شهری هستند که باید با برنامه‌ریزی، تهدیدهای کلانشهرها را تبدیل به فرصت کنند.

شهردار تهران با اشاره به خروج سرمایه‌های کشور از طریق سفرهای تفریحی شهروندان به خارج گفت: ما باید سعی کنیم با ایجاد مجموعه‌های تفریحی مانند هزار و یک شهر، سرمایه‌های ملی را در داخل کشور نگه داریم.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، شهردار تهران همچنین افزود: سال‌ها پیش می‌شنیدم که قرار است در کنار پارک چیتگر دریاچه‌ای ساخته شود، در آن زمان‌ها تصور نمی‌کردم روزی برسد که پس از ۲۵ سال خود در شهرداری مسوولیتی داشته باشم و ساخت این مجموعه را پیگیری کنم، ولی امروز این پروژه نیز با جدیت در حال احداث است چنانچه تا حدود ۱۸ ماه دیگر آماده بهره‌برداری و تحویل به شهروندان خواهد شد.

براساس این گزارش در مجموعه هزار و یک شهر علاوه بر احداث یک شهربازی به وسعت بیش از۵۰ هکتار، دو پارک آبی مشابه، هر یک به وسعت ۲۰ هزار متر مربع نیز برای زنان و مردان ساخته خواهد شد. همچنین در این مجموعه سه هتل ۳، ۴ و ۵ ستاره نیز احداث می‌شود که فاز اول آن شامل شهربازی است و تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

نظارت کانادایی‌ها

نماینده شرکت کانادایی مشاور پروژه مجموعه تفریحی و گردشگری هزار و یک شهر نیز در مراسم کلنگ‌زنی این مجموعه گفت: این مجموعه که در شهرداری منطقه ۲۲ تهران در دست ساخت است به یکی از ۱۰ پروژه بزرگ از این نوع در دنیا تبدیل خواهد شد.

استیو رایس در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین مجموعه شهربازی تفریحی و گردشگری خاورمیانه در تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود، این پروژه پس از تکمیل، سالانه ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشته باشد به گونه‌ای که ۹ میلیون نفر به مجموعه شهربازی و یک میلیون نفر نیز به مجموعه شهر‌آبی آن مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی می‌شود که هزاران نفر از سایر بخش‌های این مجموعه مانند هتل‌ها و مجموعه‌های سرگرمی‌خانواده‌ها استفاده کنند.

مشاور کانادایی مجموعه هزار و یک‌شهر با تاکید بر اینکه مجموعه هزار و یک شهر به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی در دنیا تبدیل خواهد شد و جزو ۱۰ مجموعه بزرگ دنیا قرار خواهد گرفت، گفت: برای احداث این پروژه بزرگ از مشورت متخصصان داخلی نیز بهره‌مند می‌شویم و امیدواریم مدیریت شهری همچنان حمایت‌های جدی و همه جانبه خود را از این مجموعه داشته باشد تا بتوانیم

کارها را سریع و براساس برنامه‌ریزی پیش ببریم.

شهرداری تهران علاوه بر واگذاری زمین، کلیه عوارض ساخت شهربازی در این مجموعه‌ را به صورت رایگان برای سازنده محاسبه می‌کند.

همچنین براساس توافقی که بین بخش خصوصی مجری احداث مجموعه هزار و یک‌ شهر و شهرداری شده، مدیریت شهری تهران نسبت به اخذ هر نوع مجوز لازم برای این مجموعه اقدام خواهد کرد.

در مراسم دیروز، مسوولان شهرداری اطلاعی درباره اینکه بخش خصوصی چگونه می‌خواهد رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان در هزار و یک شهر سرمایه‌گذاری کند، ارائه نکردند اما به نظر می‌رسد پای بانک‌ها در ارائه تسهیلات به شکل عقد مشارکتی باید در این مجموعه باز شده باشد.

 

 

    نظرات