برقراری ارتباط دوسویه با مشترکان برق/ مشترکین آینده برق در بازار سهیم می‌شوند

برقراری ارتباط دوسویه با مشترکان برق/ مشترکین آینده برق در بازار سهیم می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، هادی مدقق در دومین روز نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در کارگاه آموزشی هوشمندسازی شبکه برق کشور به مقایسه وضعیت فعلی مشترکین برق و هدف وزارت نیرو از وضعیت آنها در آینده پرداخت و گفت: در حال حاضر وزارت نیرو به مشترکان خدمات ارائه می کند و ارتباط دو سویه با مشترکان وجود ندارد. این در حالی است که مشترک آینده در بازار سهیم است و یک ارتباط دو سویه وجود دارد. در واقع یکی از اهداف هوشمندسازی شبکه تغییر کردن تعریف مشترک است.
وی درمورد محیط شبکه الکتریکی موجود توضیح داد: درحال حاضر تولید متمرکز است، تلفات در انتقال و توزیع و محدودیت در کنترل و پایش وجود دارد، تغییر بار و ماهیت آن رخ می دهد، سرویس دهی به مشترکان محدود است، مشکلات زیست محیطی وجود دارد، بهره‌وری در زنجیره تامین پایین است و... .هدفی که در نظر داریم این است که تولید غیر متمرکز شود و هر مشترک تولیدکننده برق باشد، تاثیرات بر محیط زیست کاهش یابد، ارتبیاط گشترده و دو سویه با مشترکان برقرار شود، مشترکان فعال شوند، نفوذ انرژی های تجدیدپذیر افزایش یابد.
مدیرکل مدیریت مصرف و خدمات مشترکین و مجری طرح فهام ادامه داد: در این شرایط دولت می تواند نقش نظارت گر را بازی کند. در روش سنتی خدمات محور هستیم اما زمانی که مشترک محور شویم انواع تعاملات بین بازیگران مختلف می تواند وجود داشته باشد.
تحول دیجیتال در حوزه خدمات مشترکین
مدقق در ادامه درمورد تحول دیجیتال در حوزه خدمات مشترکین توضیح داد: یکی از این تحولات طرح ملی قبض سبز و حذف قبوض کاغذی برق است. طرح بعدی طرح ملی فهام است که در دو مرحله اجرا شده و درحال اجرا است.  در مرحله نخست این طرح هوشمندسازی مشترکین بزرگ (دیماندی-بالای 30 کیلووات) صنعتی، کشاورزی، اداری و تجاری اجرا شد و طی آن بیش از 400 هزار مشترک دیماندی متصل شدند. در این راستا در تابستان امسال بیش از سه هزار مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت.
به گفته وی مرحله دوم طرح فهام هوشمندسازی مشترکین عادی با اولویت مجتمع های تجاری، مسکونی و مشترکین پرمصرف است.
مدیرکل مدیریت مصرف و خدمات مشترکین و مجری طرح فهام ادامه داد: طرح پایش و اصلاح ولتاژ شبکه، طرح هوشمندسازی مراکز اتفاقات برق (هما) و توسعه برنامه های پاسخگویی بار نیز از جمله دیگر طرح ها محسوب می شوند که ایجاد مراکز پایش و مدیریت مصرف برق، ایجاد نهادهای تجمیع کننده برای افزایش مشارکت مشترکین خانگی و تجاری در مدیریت بار با استفاده از ظرفیت استارت آپ‌ها و به‌کار گیری اینترنت اشیا در مدیریت مصرف برق در زیرمجموعه این طرح ها قرار دارند.
مدقق درمورد به کارگیری اینترنت اشیا توضیح داد: این طرح در سه شرکت توزیع برای مشترکین اداری برای مدیریت بار سرنایشی در تابستان اجرا می شود.
وی در ادامه با اشاره به حذف قبوض کاغذی برق، عنوان کرد: به زودی همه مشترکان شناسه قبض خود را در کارتی دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای پرداخت خود از طرق مختلف از جمله دستگاه‌های ATM استفاده کنند.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات