زمان طلایی برای نجات زلزله زدگان

زمان طلایی برای نجات زلزله زدگان

www.BanaNews.irرئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین المللی زلزله علت بالا بودن خسارات جانی در زلزله منجیل را خطا در اعلام کانون زلزله عنوان کرد و اظهار داشت: در آن زمان به دلیل محدود بودن ایستگاه های لرزه نگاری، کانون زلزله اشتباه اعلام شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کامبد امینی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سامانه های هشدار سریع زلزله گفت: این سامانه ها با استفاده از امواج لرزه ای می توانند بلافاصله پس از وقوع زلزله کانون زلزله را اعلام کنند و بر اساس آن امداد رسانی به آسیب دیدگان آغاز می شود.

وی علت بالا بودن خسارات جانی در زلزله منجیل را خطا در اعلام کانون زلزله عنوان کرد و اظهار داشت: در آن زمان به دلیل محدود بودن ایستگاه های لرزه نگاری، کانون زلزله منطقه "دیلمان" استان گیلان اعلام شد در حالی که کانون آن "منجیل" و "رودبار" بود. از این رو زمان طلایی برای امداد رسانی به این دو منطقه که خسارات جدی وارد شده بود از دست رفت.

رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین المللی زلزله زمان طلایی برای نجات آسیب دیدگان در زلزله را ۲۴ تا ۷۲ ساعت ذکر کرد و ادامه داد: در زلزله رودبار و منجیل ۴ روز پس از زلزله امداد رسانی به این مناطق آغاز شد.

امینی با بیان اینکه در زلزله بلده نیز کانون زلزله به درستی برآورد نشده بود، خاطر نشان کرد: این زلزله در خرداد ماه سال ۸۳ با شدت ۲/۶ ریشتر در استان مازندران رخ داد که در تهران نیز احساس شد. در این زلزله نیز همانند زلزله رودبار و منجیل کانون زلزله به درستی برآورد نشده بود.

وی با تاکید بر استفاده از فناوریهای نوین در برآورد خسارات پس از زلزله، ادامه داد: به منظور تعیین دقیق کانون زلزله و تدوین نقشه های براورد خسارات نیاز به کاربردی کردن فناوریهای نوین چون استفاده از تصاویر ماهواره ای، پایش شریانهای حیاتی و شبکه های لرزه نگاری در مناطق پرجمعیت کشور است.

رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه زلزله، یاداور شد: این فناوریها به ما در امر تدوین نقشه های خسارات ناشی از زلزله به منظور امداد رسانی مناسب یاری می کند.

وی از کاربردی شدن این فناوریها در کشور خبر داد و اضافه کرد: سیستم های سریع برآورد تلفات و خسارات در دنیا بهره برداری می شود و از سال ۸۸ نیز این سیستم ها در کشور راه اندازی شده است.

امینی تهیه نقشه های تلفات و خسارات را مستلزم ایجاد بانکهای اطلاعاتی جمعیتی و توزیع ساختمانها دانست و گفت: بر اساس این داده ها می توان توزیع شتاب لرزه ای را براورد کرد. این براورد در تهیه نقشه های خسارات و تلفات بسیار مهم است.

این محقق روشهای پایش شریانهای حیاتی و شبکه های لرزه نگاری را از جمله روشهای سریع براورد خسارات نام برد و ادامه داد: تجهیز کنتورهای برق به "شدت سنج زلزله" از جمله روشهای بسیار سریع وقوع زلزله است. در این روش که در برخی از شهرهای ژاپن از آن استفاده می شود، کنتورهای برق به سیستم شدت سنج مجهز است و در زمان وقوع زلزله میزان شدت را به مرکز اعلام و بر اساس آن اقدام می شود.

وی به روشهای سریع براورد زلزله در کشور اشاره کرد و یاداور شد: در کشور علاوه بر استفاده از تصاویر ماهواره ای اقدام به توسعه ایستگاه های لرزه نگاری شده است.

به گزارش بنانیوز، ساعت ۳۰ دقیقه و ۱۳ ثانیه بامداد روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ زلزله‌ای با بزرگای ۳/۷ تا ۷/۷ ریشتر در استان گیلان رخ داد. کانون آن در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه و در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و ۲۴ دقیقه و ۵۱ ثانیه برآورد شد.

مطالعه و وارسی عوارض برجا مانده از این زلزله نشان داده است که عمق کانونی این زمین لرزه در عمق ۱۹ کیلومتر زمین واقع شده است گسل آن در روی سطح زمین نیز به صورت سه تکه ناپیوسته با سیمای نردبانی درطولی حدود ۸۰ کیلومتر آشکار شد.

در این حادثه ۴ روستا در منطقه "اشکور" رودسر بر اثر ریزش کوه ارتفاعات کلیشم عمارلو و شکاف عمیق در دل خاک دفن شدند و ۳۵ هزار کشته و ۶۰ هزار بر جای گذاشت.

این در حالی است که محققان پژوهشگاه بین المللی زلزله معتقدند چنانچه تعیین کانون زلزله به درستی صورت می گرفت میزان تلفات جانی در رودبار بسیار کمتر بود.

 

    نظرات