ذخیره آبخوانهای گلستان ته کشید

ذخیره آبخوانهای گلستان ته کشید

www.BanaNews.irبرداشتهای بی رویه، کمبود منابع آبی، کاهش بارندگی و کمبود منابع تامین آب سبب شده تا وضعیت آبی گلستان در خط قرمز قرار گیرد و ذخیره آبخوانهای استان در معرض خشکی باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) میزان پتانسیل آبهای سطحی و زیرزمینی استان دو هزار و ۴۸۵ میلیون متر مکعب است که از این میزان هزار و ۲۵۰ میلیون متر مکعب زیرزمینی و بقیه سطحی است.

استان از نظر سیمای منابع آب زیر زمینی به سه نوار تقسیم می شود که در نوار شمالی آن سفره های زیر زمینی بسیار فقیر است و در نوار میانی که از نظر کمی دارای ذخایر مناسبی است اما به لحاظ کیفی به دلیل استقرار صنایع و تاسیسات آلاینده در این ناحیه اکثر چاه ها دارای آلودگی میکزوبی و شیمیایی است و استفاده شرب ندارد.

تنها در نوار جنوبی استان سفره های غنی آب زیر زمینی وجود دارد که البته برداشت بی رویه و کاهش بارندگی در این ناحیه موجب شده است این منطقه هم دستخوش تغییرات شود و با افت آب های زیر زمینی در این ناحیه نیز مواجه هستیم.

متوسط بارندگی استان در سال، حدود ۴۵۰ میلیمتر است که ۷۰ درصد آن در فصول غیر آبیاری (مهر تا فروردین ماه) اتفاق می افتد.

میزان بارندگی در مناطق جنوب و جنوب غربی استان، حدود ۷۰۰ میلیمتر و در نواحی شمال و نوار مرزی حدود ۲۰۰ میلیمتر در سال است.

۱۰۸ روستای گلستان آب آشامیدنی سالم ندارند

۱۰۸ روستای گلستان از آب آشامیدنی سالم برخوردار نیستند که از این تعداد ۸۶ روستا دارای کد و ۲۲ روستا بدون کد هستند.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان از برداشتهای غیرمجاز و بی رویه منابع آب زیرزمینی به عنوان خطراتی که منابع آبی استان را تهدید می کند، یاد کرد.

ایرج حیدریان مقدار بارش سطح استان را ۹ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: وضعیت آب در کشور به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و بیابانی بحرانی است و به علت نوع اقلیم شاهد ۷۰ درصد تبخیر در این بخش هستیم و تنها ۳۰ درصد به آب تجدیدپذیر تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: زمانی که استفاده از منابع آب زیرزمینی به بیش از ۶۰ درصد می رسد وارد مرحله بحرانی می‌شویم و این در حالی است که هم اکنون شاهد استحصال ۹۰ درصدی از منابع آب زیرزمینی هستیم.

حیدریان افزود: سرعت در مهار و تنظیم آبهای سطحی و علاج بخشی سد و شبکه وشمگیر از جمله تمهیدات استراتژیکی است که در خصوص خروج از بحران در حال اجرایی شدن است.

وضعیت منابع آب زیرزمینی گلستان بحرانی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: منابع آب استان بویژه منابع آب زیرزمینی در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد و ۸۷ درصد منابع آب گلستان در بخش کشاورزی با راندمان ۳۱ درصد مصرف می شود.

وی افزود: وضعیت منابع آبی استان، بویژه منابع آب زیرزمینی به دلیل اضافه برداشت ها و عدم رعایت الگوی کشت مناسب در وضعیت نامساعدی قرار گرفته است.

حیدریان افزود: ‌وقتی ما در بخش کشاورزی الگوی مناسبی برای مصرف نداریم، ‌در بقیه قسمت ها دچار مشکل می شویم.

وی اظهار داشت: در افق ۱۴۲۰ هفت هزار میلیون متر مکعب در استان گلستان نیاز آب داریم و پتانسیل آب استان تنها دو هزار و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است و در استان چهار هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب داریم .

وی افزود: ‌اگر برنامه مدونی برای اصلاح الگوی مصرف نداشته باشیم در تأمین آب دچار مشکلات اساسی خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آبفای گلستان گفت: آب یکی از بزرگترین چالش های قرن حاضر است که می تواند در آینده بسیار نزدیک سرمنشا بسیاری از تحولات مثبت و منفی جهان قرار گیرد.

علی اکبر علیمرادی، با بیان اینکه در گذشته مشکلات و مسائل آب در مقیاس محلی مطرح بود، اما اکنون این مشکلات در مقیاس های ملی، منطقه ای و حتی جهانی بروز می کند افزود: مقدار سرانه مصرف آب، به شدت در جهان در حال افزایش است.

به گفته وی، از ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع سطح کره زمین حدود ۳۶۰ میلیون کیلومتر مربع آن (حدود ۷۰ درصد) پوشیده از آب است به گونه ای که بسیاری آن را کره آب می نامند ولی در عمل آب قابل استفاده برای شرب بسیار اندک است.

وی عنوان کرد: بر اساس مطالعات اقلیم شناسی ۹۷٫۵ درصد آبهای جهان شور و غیر قابل آشامیدن بوده و تنها ۲٫۵ درصد از منابع آبی جهان شیرین ماست که ۶۸٫۹ درصد آن به صورت توده یخ و یخبندان در یخچالهای قطبی و پوشش دائمی برفها در مناطق کوهستانی انباشته شده و ۳۰٫۸ درصد آن به صورت آب های زیرزمینی بسیار عمیق و کمتر از ۰٫۳ درصد آن در دریاچه های آب شیرین رودخانه ها نهرها و یا در زیر سطح زمین جریان دارد.

وی در ادامه، با اشاره به محدودیت منابع آب و کم آبی در استان گفت: متوسط بارندگی استان در سال، حدود ۴۵۰ میلیمتر است که ۷۰ درصد آن در فصول غیر آبیاری(مهر تا فروردین ماه) اتفاق می افتد.

علیمرادی بیان کرد: میزان بارندگی در مناطق جنوب و جنوب غربی استان، حدود ۷۰۰ میلیمتر و در نواحی شمال و نوار مرزی حدود ۲۰۰ میلیمتر در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان عنوان کرد: ‌آلودگی منابع آب در استان به دلیل دفع نامناسب فاضلاب های شهری و صنعتی ‌استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی و کشاورزی روز به روز بیشتر شده و این امر تأمین آب مناسب و کافی را در بخش های مختلف با چالش مواجه کرده است.

علی اکبر علیمرادی در گفتگو با خبرنگار مهر، بر توجه مردم به کاهش جدی سرانه منابع آب و بهره مندی از قابلیت های مذهبی و فرهنگی در فرهنگ سازی در این بخش تاکید کرد.

وی کمک برای گسترش فرهنگ مصرف بهینه آب با توجه به منابع غنی اسلامی، بیان و ارزش نهادن به تلاش های صورت گرفته در بخش تامین، انتقال و توزیع آب و اطلاع رسانی در خصوص لزوم مصرف بهینه آب را ضروری دانست.

معاون طرح و توسعه شرکت آب وفاضلاب روستایی استان اضافه کرد: در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد از آب چاه ها وسفره های زیر زمینی برای تامین آب روستاهای استان استفاده می شود که این امر موجب شده است ذخیره آبخوان های آزاد استان در سال ۸۹ نسبت به ۸۸ به مقدار ۱۱۷میلیون متر مکعب کاهش پیدا کند.

قاسم محمد نژاد عنوان کرد: این کاهش در مقایسه با ۱۳ سال قبل ۲۰۵ میلیون مترمکعب را نشان می دهد.

محمد نژاد سرانه مصرف آب استان را بین ۷۵ تا ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در شبانه روز عنوان کرد ودر ادامه از افت ۱۳۲ سانتی متری آب های زیر زمینی در روستاهای استان خبر داد.

وی با اشاره به این که کیفیت آب استان به علت برداشت بیش از اندازه دچار مشکل شده است، افزود: اگر از آب های زیرزمینی بیش از ۶۰ درصد برداشت شود، آب های زیرزمینی با بحران روبه رو می شود و این آمار در استان ما بیش از۹۰ درصد است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفت: ۱۰۸ روستای گلستان از آب آشامیدنی سالم برخوردار نیستند که از این تعداد ۸۶ روستا دارای کد و ۲۲ روستا بدون کد هستند.

با توجه به مشکل کم آبی بر ضرورت مصرف بهینه آب در بخشهای شرب و کشاورزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

همچنین باید با پرداختن به موضوعات صرفه جویی و مدیریت مصرف آب ، مردم را نسبت به وضعیت کمبود آب آگاه کرد تا به تغییر رفتارهای صحیح و مصرف درست آب در بخشهای مختلف ترغیب شوند.

 

    نظرات