ورود تعزیرات حکومتی به بخش مسکن، آری یا خیر؟

ورود تعزیرات حکومتی به بخش مسکن، آری یا خیر؟

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irچند وقتی است که بحث های متفاوتی درخصوص بازار مسکن ارائه می شود و هر روز خبر تازه ای را از تغییرات ونوسانات دراین بازار می شنویم، این بار نیز بحث از ورود تعزیرات حکومتی به این بخش به میان آمده که در این زمینه کارشناسان دید گاه های متفاوتی دارند.

* افزایش آشفتگی در بازار مسکن با ورود تعزیرات حکومتی

محمد رضا سرحدی کارشناس مسکن با بیان اینکه افزایش نرخ اجاره بها سبب وارد شدن آسیب فراوان به بازار مسکن می شود در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از افراد جامعه به دلیل ناچاری و کمبود عرضه مسکن مجبور به اجاره مسکن با نرخ های بالا هستند که این امر سبب وارد شدن خسارات جبران ناپذیری به بازار مسکن می شود.

وی ادامه داد: وارد شدن بخش تعزیرات حکومتی به بازار مسکن و اجرای سیاست های تنبیهی نه تنها سبب به تعادل رساندن بخش مسکن نمی شود بلکه زمینه را برای رکود در بازار مسکن فراهم می کند.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه اجرای سیاست های تنبیهی دستوری عملا باعث می شود مالکان به صورت صوری قانون را اجرا کنند افزود: برخی از مالکان با اجرای این قانون مجبور می شوند بسیاری از خانه ها را خالی از سکنه نگه دارند و اجاره ندهند.

وی تصریح کرد: دولت اقداماتی از جمله با سیاست های تشویقی مانند ساخت مسکن ترغیب مردم برای تولید بیشتر سبب رونق بازار مسکن می شود.

سرحدی با اشاره به اینکه مسکن مهر تنها نیاز اقشار خاصی از افراد جامعه را پاسخ می دهد افزود: مسکن مهر پاسخگوی مستاجران واقعی نیست و این امر در کلان شهرها بیشتر نمایان است وکسانی که در شهر تهران ساکن نیستند حاضر به سکونت در اطراف تهران نیز نمی شوند.

* ورود تعزیرات حکومتی مساوی است با رونق بازار دلالی و رشوه خواری

همچنین محمد علی پور شیرازی با بیان اینکه وارد شدن بخش تعزیرات حکومتی به بازار مسکن سبب رونق بازار دلالی ورشوه خواری می شود افزود: شناور شدن نرخ اجاره بها و اجرای سیاست های تنبیهی نه تنها سبب رونق این بازار نمی شود بلکه سبب آشفتگی بیشتر آن می شود.

وی تصریح کرد: پیشگیری بهتر از درمان است ومسئولان باید سعی کنند مانع از افزایش قیمت اجاره بها تا آینده با اجرای سیاست های غلط مانع رشد این بخش نشوند.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه دولت باید اجازه دهد مالک و مستاجر خود با یکدیگر به توافق برسند افزود: در بازارهای مسکن کشورهای خارجی توافق مناسبی بین مالک و مستاجر وجود دارد و هیچ نگرانی برای اجاره یا خرید مسکن درمیان افراد وجود ندارد.

پورشیرازی خاطرنشان کرد: دولت پایدار با سیاست های نظارتی صحیح ونیز تناسب رساندن بازار عرضه وتقاضا زمینه را برای رشد بیشتر بازار مسکن فراهم کند.

* سیاست های تنبیهی و حقوقی نقشی در کنترل بازار مسکن ندارد

در همین راستا مهدی وجودی یکی دیگر از کارشناسان مسکن با بیان اینکه حالت حقوقی فرمایشی در بازار های خصوصی و شخصی به هیچ عنوان مناسب نیست گفت: بازار اجاره بها کاملا شخصی و خصوصی است بنابراین این اجرای سیاست های فرمایشی نه تنها کنترل آن نمی شود بلکه صد در صد به آن آسیب وارد می کند.

وی با بیان اینکه در بازار مسکن قدرت در اختیار موجر است افزود: در بازار غیر رسمی مسکن هیچ کس حق اعتراض و شکایت ندارد زیرا ابزاری غیر از سیاست های تشویقی برای کنترل آن وجود ندارد.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: اوضاع آشفته بازار مسکن از آسیب وارد شدن و کاهش نرخ سود در ساخت وسازهایشان نشات می گیرد و زمانی که میزان سرمایه گذاری در بازار مسکن کاهش یافت نیاز مالی شدید افراد سبب روی آوردن افراد به بازار اجاره می شود.

وجودی خاطرنشان کرد: اجرای سیاست های حقوقی و فرمایشی نه تنها بر کاهش نرخ اجاره بها تاثیر ندارد بلکه سبب افزایش آن نیز می شود.

    نظرات