خواستار تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز شد

عنایت اله رحیمی تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز که بعد از سال 85 حفره شده اند و ارائه طرح های تشویقی به کشاورزان برای کاشت گیاهان کم آب بر را از مهمترین عوامل موثر در طرح احیاء و تعادل بخشی دانست.

رحیمی چهارشنبه ٨ آبان در جلسه شورای حفاظت منابع آبی فارس با بیان اینکه مصارف منابع آبی در استان در قالب شرب، صنعت و کشاورزی اندازه‌ای مشخص است، گفت: بخشی از مصارف آبی مانند شرب اولویت دارد و تامین آن اجباری است .

وی به توزیع حق آبه در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع از گذشته بر مبنای مستندات قانونی، عرفی و یا تصمیماتی که در زمان ساخت سد گرفته شده، انجام می‌شود و باید در نظر داشت که اگر سدی احداث نمی‌شد کدام یک از اراضی از سدهای احداث شده، بهره‌مند می‌شدند؟

استاندار فارس ادامه داد: اگرچه وسعت اراضی کشاورزی استان به مرور زمان افزایش یافته اما سد همان حجم را دارد و در برهه‌های مختلف با میزان بارش‌ها کم و زیاد شده است .

رحیمی همچنین به نحوه تخصیص آب مورد نیاز کشاورزان در سال زراعی جاری هم اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان آب منطقه‌ای فارس باید با هماهنگی جهاد کشاورزی اهرم‌های تشویقی و تنبیهی را برای توزیع آب در دستور کار قرار دهند، به عنوان مثال یکی از اهرم‌های تشویقی این است که آب را به کشتی اختصاص دهند که مطالعه شده و مناسبت‌های اقتصادی را پوشش می‌دهد .

او رعایت الگوی کاشت گیاهان کم آب بر را از مواردی عنوان کرد که می‌تواند موضوع چگونگی توزیع آب به عنوان یک اهرم تشویقی و تنبیهی مدنظر قرار گیرد . براساس این طرح مواردی که دارای پروانه می باشند در یک چارچوب قانونی به سمت و سو و استفاده مجاز از این پروانه ها باشند اجرا شود.

استاندار فارس گفت: انتظار قابل قبولی نیست که در یک جلسه تمام مناسبات توزیع آبی را تغییر داد، زیرا نیازمند مطالعه یک برنامه علمی و عملیاتی هستیم تا یک الگوی حقوقی و عادلانه ایجاد شود . وی افزود ملاک توزیع آب باید تصمیم گیری در این سه مورد باشد که در بلند مدت ،کوتاه مدت و اکنون چه کاری باید انجام دهیم؟

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح احیاء و تعادل بخشی آب زیر زمینی هم اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح منوط به یکسری اقدامات است که باید از سوی وزارت نیرو انجام شود البته امروز با محدودیت‌های مختلف منابع مالی رو به‌رو هستیم و اگرچه یکسری ابزارهای مورد نیاز این طرح در کشور تولید می‌شود اما به میزان کافی نیست .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت به زودی و با هدف تامین حق آبه زیست محیطی و آب کشاورزان منطقه بخشی از آب سد ملاصدرا به سد درودزن انتقال داده می شود.

دهقانی اشاره داشت در خصوص رودخانه کر حقابه کشاورزانی که در مجاورت رودخانه قرار داشته اند و حقابه بخش درودزن نیز هرچه سریع تر مشخص شود که در این زمینه از تجربیات و تحقیقات دانشگاه شیراز وشرکت زایند آب که در خصوص رودخانه زاینده رود تجربیات موفقی داشته اند، استفاده می شود.

وی با بیان اینکه موجودی سد درودزن در حال حاضر حدود ۵٠٠ میلیون مترمکعب و سد ملاصدرا ١۶٠ میلیون مترمکعب می باشد افزود طی چند روز آینده آب از سد ملاصدرا به درودزن انتقال داده می شود.

وی افزود سطح زیر کشت شهرستان مرودشت ٢١ هزار هکتار ، شهرستان شیراز ١٣ هزار و ۵٠٠ هکتار و  شهرستان خرامه ١٢ هزار ٣٠٠ هکتار می باشد که برا اساس آن  سهم هر بخش رهاسازی می شود و در مجموع کل سطوح قابل کشت ۴۶ هزار و ٨٠٠ هکتار برآورد می‌شود.

دهقانی اضافه کرد: سهم تالاب بختگان نیز ۴٠ میلیون مترمکعب آب می باشد که پس از اولین بارندگی موثر این میزان آب رهاسازی می شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای فارس

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای فارس

    شركت آب منطقه‌ای فارس یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات