مقایسه مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران با برخی پروژه های بزرگ مذهبی جهان

مقایسه مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران با برخی پروژه های بزرگ مذهبی جهان

www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون وزیر مسکن و شهرسازی ضمن رد برخی اظهارات نادرست پیرامون روند و هزینه های کلان ساخت مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران ، گفت : در حالی که متراژ این پروژه ۲۵ برابر سومین مسجد بزرگ جهان اسلام است ، هزینه ساخت آن به ازای هر مترمربع ۲۰ برابر کمتر از مسجد شیخ زاید ابوظبی است.

مهندس محمد جعفر علیزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وزارت مسکن و شهرسازی با بیان اینکه برخی ها با اطلاعات ناقص و غیر واقعی ، تحلیل ها و قیاس های نادرستی از روند ساخت مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران و هزینه های آن ارائه می دهند ، به نمونه ای از این گزارش ها اشاره کرد و ادامه داد : در تحلیل ارائه شده از سوی یک سایت خبری ، پروژه بزرگ مصلی امام خمینی (ره ) تهران با پروژه مسجد شیخ زاید ابوظبی مقایسه شده است .

وی گفت : برخلاف آنچه که در سایت مذکور ارائه شده و مساحت مسجد شیخ زاید ابوظبی را ۴۱۲ هزار متر مربع اعلام کرده است ! باید اعلام کنم که مساحت این مسجد تنها ۲۲۴۰۰ متر مربع بوده و دارای محوطه ای ۵/۵ هکتاری است .

مدیر عامل سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی با اشاره به اینکه پروژه مصلی بزرگ امام خمینی (ره) از نظر وسعت قابل قیاس با مسجد شیخ زاید ابوظبی نیست ، تصریح کرد : مصلی بزرگ امام خمینی(ره)تهران با ۶۰۰ هزار مترمربع زیربنا و ۵/۶۳ هکتار محوطه سازی در حدود ۲۵ برابر بزرگتر از مسجد یاد شده است.

وی با بیان اینکه برای ساخت هر متر مربع مسجد شیخ زاید ابوظبی رقمی در حدود ۳۲میلیون تومان هزینه شده است ، اظهار داشت: با اینکه مصلی بزرگ امام خمینی (ره)تهران ۲۵ برابر بزرگتر از مسجد یاد شده و دارای ویژگی های خاص خود است ، هزینه ساخت آن به ازای هر متر مربع ۶/۱میلیون تومان است.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی کل اعتبارات صرف شده برای ساخت مصلی بزرگ امام خمینی(ره)تهران را تاکنون در حدود۲۵۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : برای اتمام فاز اول مصلی با مساحت ۳۲۰هزار مترمربعی که پیچیده ترین سازه ها مانند بزرگترین گنبد جهان و ایوان منحصربفرد مصلی در آن قرار دارند به ۳۵۰میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل فازدوم با مساحت ۳۰۰ هزار متربعی و محوطه ۵/۶۳ هکتاری اش به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر عامل سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی با تأکید براینکه قصد نفی زیبایی و عظمت مسجد شیخ زاید ابوظبی را ندارم ، گفت : اما کسانی که مصلی بزرگ امام خمینی (ره) را با این پروژه مقایسه می کنند ، بد نیست بدانند مساحت شبستان مرکزی مصلی با ۶۰ هزار متر مربع زیربنا حدود ۵/۲ برابر زیر بنای مسجد یاد شده است.

وی از تکمیل فاز اول مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران تا سال ۹۲ خبر داد و افزود:سال ۸۵ که ادامه ساخت مصلی به وزارت مسکن و شهرسازی سپرده شده ، این پروژه با وجود زحمات کشیده شده قبلی تنها ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما این میزان امروز به بیش از ۴۴ درصد رسیده و در صورت تأمین اعتبارات لازم تا پایان برنامه پنجم توسعه فاز دوم مصلی نیز تکمیل می شود.

مهندس علیزاده با رد فاصله گرفتن مصلی بزرگ امام خمینی (ره ) تهران از سادگی ، ادامه داد : با اینکه می توانستیم از مصالحی مانند کامپوزیت ها در ساخت این پروژه استفاده کنیم به دلیل رعایت الگوی اصیل معماری اسلامی – ایرانی چنین کاری نکردیم و مصلی بزرگ امام خمینی (ره)تهران در اکثر قسمت ها مگر در مواردی خاص مانند تأسیسات با مصالح بومی کشور ساخته و تنها با کاشی کاری ، مقرنس و معرق کاری هنرمندان ایرانی آراسته می شود.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی در ادامه به انجام مقاوم سازی در پروژه مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران اشاره کرد و گفت : پیش از این زلزله مبنای طراحی مصلی ، زلزله ای با دوره بازگشت ۴۷۵ سال بود که با اقدامات انجام شده این عدد به ۲۴۷۵ سال یعنی شدید ترین زلزله ممکن تغییر کرد.

وی با بیان اینکه سال ۸۹ شاهد یک جهش اعتباری در ساخت مصلی بزرگ امام خمینی (ره) بودیم ، تصریح کرد : در حال حاضر روزانه بیش از ۱۲۵۰ نفر در ساخت این پروژه عظیم و ملی فعال هستند و ساخت مصلی با شتاب فراوان ادامه می یابد.

جدول زیر مقایسه برخی موارد در دو پروژه مصلی بزرگ امام خمینی (ره)تهران و مسجد شیخ زاید ابوظبی است که برای تنویر هر چه بیشتر افکار عمومی در اختیار خوانندگان عزیز قرار می گیرد.

www.BanaNews.ir

 

    نظرات