120 ایستگاه آبسنجی خوزستان تا سال آینده آنلاین...

رئیس سنجش آب و هوای سازمان آب و برق خوزستان گفت: مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان بعنوان الگوی کشوری در وزارت نیرو مطرح و باعث شد این الگو به طور اجباری در تمام کشور انجام شود.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "ستار نوری راد" در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های محلی و سراسری اظهار داشت: پنج حوزه آبریز بزرگ شامل کرخه، مارون، دز و زهره وجود دارد که پس از گذشت از هشت استان، ایلام، همدان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری وارد استان خوزستان می شود و پس از گذشت از سدهای متعدد کارون، کرخه و .. در نهایت وارد تالابهای هور العظیم و شادگان یا خلیج فارس می شود.
وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان برای مدیریت سدها، رودخانه‌ها، زهکش‌ها و کانال‌ها، حدود 300 ایستگاه، علاوه بر استان خوزستان در هشت استان دیگر نصب کرده که بتواند پارامترهایی کمی، کیفی و هواشناسی را اندازه گیری کند.
رئیس سنجش آب و هوای سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: حدود %30 درصد این ایستگاه‌ها در خارج استان و حدود 60 الی 65 درصد در خوزستان قرار دارند، سازمان آب و برق تقریبا بیش از نیم قرن یعنی از سال 1330 اولین ایستگاه های خود را در اهواز نصب کرده و از طریق متصدیانی که در آن برهه زمانی داشته اطلاعات را دریافت می کرد، و با پیشرفت تکنولوژی از سال 1380 سازمان آب و برق این ایستگاه‌ها را خودکار و آنلاین کرده تا بتواند اطلاعات را آنلاین و بدون واسطه وارد مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان کند.

وی با بیان این که از 300 ایستگاه سنجشی 180 ایستگاه خودکار بوده و اطلاعات را بصورت آنلاین وارد مرکز مانیتورینگ سازمان می کرد از دستاوردهای این ایستگاه‌ها را دریافت اطلاعات خشکسالی بی سابقه و یا کم سابقه 1397 در خوزستان اعلام کرد و گفت: ایستگاه‌های خودکاری را که نصب کرده بودیم، آب خارج شده از سدها و پایین دست را در معرض نمایش قرار می داد، و از طرف دیگر میزان آبی که در مسیر رودخانه و تا انتها وجود داشت از طریق همین ایستگاه‌ها به صورت لحظه‌ای رصد می شد.
نوری راد تاکید کرد: سیلابی که در بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاد را از طریق مرکز مانیتورینگ توانستیم مدیریت کنیم و با اطلاعاتی که از ایستگاه های خودکار دریافت کردیم با بستن سرریز های سد دز توانستیم آن را مدیریت کنیم.
رئیس سنجش آب و هوای سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: این ایستگاه های خودکار و آنلاین، لحظه به لحظه میزان آب منطقه در هر نقطه را به اطلاع ما میرساند، و ما نیز بلافاصله به دستگاه‌های ذیربط مانند استانداری، آب و فاضلاب، شرکت ملی نفت و شهرداری‌های منطقه و دیگر دستگاه‌هایی که دارای تاسیسات هستند، اطلاع می دادیم، تا از بروز هرگونه خسارت پیشگیری کنیم.

ستار نوری راد با بیان این که در سیلاب اخیر 33 ایستگاه آبسنجی در بالادست حوزه رودخانه های دز و کرخه بین 10 تا100 درصد تخریب شدند تصریح کرد: برای این که در سیل احتمالی آینده با اشکال مواجه نشویم، با وجود عدم اختصاص بودجه خسارت سیلاب، این ایستگاه ها تعمیر و وارد مدار شدند.

وی تشریح کرد: در حوزه باران، برای سنجش میزان دبی رودخانه، سازمان آب و برق، دارای ایستگاه‌های باران سنجی و هواشناسی  در شهرهای مختلف است.
نوری راد گفت: وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان برای اینکه بتوانند بر اوضاع جوی اشراف لازم را داشته باشند و کنترل و مدیریت لازم را انجام دهند، ایستگاه‌های تبخیر، باران و برف سنجی را راه‌اندازی کرده اند، در ایستگاه های تله زنگ و تنگه پنج که بالا دست سد دز هستند، ایستگاه‌هایی داشتیم که باعث شد بارندگی ها را رصد کنیم و خوشبختانه مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان بعنوان الگوی کشوری در وزارت نیرو مطرح و باعث شد این الگو به طور اجباری در تمام کشور انجام شود.

رئیس سنجش آب و هوای سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: اکنون وضعیت سدها خوب است و آمادگی سیلاب احتمالی را نیز داریم و امیدواریم اطلاعات هواشناسی بتواند به ما کمک کند تا بتوانیم بهتر کنترل و مدیریت کنیم و لازم به ذکر است که معمولا سیلاب ها در فروردین و بهمن ماه اتفاق می افتد.

وی عنوان کرد: از 307 ایستگاه‌ بیش از 200 ایستگاه آنلاین هستند، و سعی داریم که تا اخر امسال دیگر ایستگاه‌ها را نیز وارد مدار و آنلاین کنیم، 23 ایستگاه های تخریب شده بیشتر در ناحیه بالادست دز و کرخه بوده که به صورت موقت فعلا راه‌اندازی کردیم و از بالا دست تا پایین دست علاوه بر اشل و دبی، پارامترهای کیفی که شاخصش EC است را سنجش کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات