طرح «QR كد» در تاكسي‌هاي شهر اصفهان اجرا مي‌شود

طرح «QR كد» در تاكسي‌هاي شهر اصفهان اجرا مي‌شود

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان گفت: براي پرداخت‌هاي خرد در تاكسي‌هاي شهري طرح QR كد آغاز شده تا پرداخت‌هاي خرد با استفاده از اين طرح در اين ناوگان تا پايان سال جاري انجام شود.

به گزارش ايمنا ، سيد حميدرضا ابطحي با بيان اينكه تبديل شهر به شهري هوشمند يكي از خواسته‌هاي مردم است و از سويي شهر هوشمند نقطه‌اي نيست كه ما به آن برسيم و تمام شود، اظهار كرد: شهر هوشمند، مسيري است كه بايد به سمت آن حركت كنيم و زيرساخت هايي نياز دارد كه شهرداري اصفهان در 15 سال گذشته قدم هاي خوبي براي آن برداشته است.

وي با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوي مديريت شهري در خصوص تحقق شهر هوشمند، ادامه داد: شهرداري اصفهان تاكنون 350 كيلومتر فيبر نوري در سطح شهر اصفهان مستقل از شركت مخابرات ايجاد كرده است و 204 كيلومتر كانال فيبر نوري در شهر داريم كه امكانات تجاري سازي كانال نيز وجود دارد كه در صورت تحقق قرارداد آن، اين ظرفيت يكي از منابع درآمد پايدار براي شهر اصفهان با استفاده از فناوري اطلاعات به شمار مي رود.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان با اشاره به شرايط متفاوت كنوني براي سرمايه گذاري و جذب سرمايه و مشكلاتي كه در اين خصوص وجود دارد، گفت: اين شرايط كار ما را سخت كرده است به خصوص در حوزه اينترنت اشياء يا IOT با محدوديت هايي مواجه هستيم اما چند كار خوب صورت گرفته كه يكي از آنها قرارداد پروژه AVL  (مكان ياب خودكار وسايل نقليه) و AFC (جمع آوري خودكار كرايه) است كه با كنسرسيومي كه در رأس آن شركت صاايران قرار دارد، منعقد شده است.

وي ادامه داد: اين پروژه در مرحله ساخت و طراحي است، تا چهار ماه آينده طراحي آن به پايان مي رسد و در بازه زماني 5 ساله در مرحله عمليات قرار مي گيرد.

ابطحي افزود: خدمات اين طرح در قالب زمان بندي اتوبوس ها، زمان انتظار براي رسيدن اتوبوس ها و... و. خواهد بود و در حوزه ترويج حمل و نقل عمومي به شهر كمك خواهد كرد.

مسيريابي تركيبي در شهر اصفهان با استفاده از نرم افزار ترافيك آنلاين

وي با اشاره به اينكه تجميع اطلاعات شهر در سند جامع SDI شهري كه با همكاري معاونت برنامه ريزي و بودجه و ساير ارگان هاي شهرداري تهيه شده، از ديگر اقدامات براي رسيدن به شهر هوشمند است، گفت: در قالب اين سند تمام اطلاعات مكاني شهر جمع آوري شده و براي بخش هاي مورد نياز قابل دسترس خواهد بود. البته اين كار نياز به هماهنگي بين نهادي داشت كه طي تفاهم نامه اي محقق شد.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان در مورد نرم افزارهاي طراحي شده و در دست تهيه در شهرداري اصفهان نيز تصريح كرد: در نرم افزار «ترافيك آنلاين» شهرداري اصفهان با كمك يك شركت دانش بنيان، نقشه اصفهان را تهيه كرده كه اكنون از طريق كافه بازار براي شهروندان قابل دريافت است. مزيت اين نرم افزار مسيريابي تركيبي است به اين معنا كه بر خلاف برخي نرم افزارها، ترافيك آنلاين تنها مسيريابي با خودروي شخصي را به كاربر نشان نمي دهد بلكه آدرس مورد نظر با استفاده از اتوبوس، تاكسي و دوچرخه مسيريابي مي شود. همچنين در اين نرم افزار يك سري اطلاعات اضافه در خصوص مكان دستگاه هاي عابر بانك، بانك هاي شهر، سرويس هاي بهداشتي و اطلاعات مورد نياز گردشگران در اختيار كاربر قرار داده مي شود.

طرح زوج و فرد هوشمند مي شود

وي به طرح ديگر شهرداري در حوزه شهر هوشمند در قالب طرح ترافيك اشاره كرد و گفت: زيرساخت هاي طرح ترافيك شهر اصفهان آماده شده كه احتمالا با عنوان «اصفهان من» راه اندازي مي شود. در اين قالب طرح ترافيك هوشمندانه تر شده و ضوابطي مانند زوج و فرد كه محدوديت هايي داشت تغيير مي كند و شهروندان بهتر مي توانند از اين طرح استفاده كنند.

ابطحي به راه اندازي پروفايل و باشگاه شهروندي اصفهان نيز اشاره كرد و افزود: اين طرح كمك مي كند تا شهروندان طي همكاري و مشاركتي كه با شهرداري دارند، از خدمات بهتري استفاده كنند و ميزان تعامل دو طرفه شهرداري و شهروند بيشتر شود.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان به هوشمند شدن چراغ هاي ترافيكي شهر نيز اشاره كرد و گفت: طي سال هاي گذشته اين طرح در دستور كار قرار گرفته و اكنون 150 تقاطع شهر اصفهان به اين سيستم متصل است، كه اين تعداد افزايش خواهد داشت.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات