خواهرخواندگی شهرها زمینه‌ای برای دیپلماسی شهری است

خواهرخواندگی شهرها زمینه‌ای برای دیپلماسی شهری است

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ موسوی گفت: اگر در گذشته دیپلماسی صرفاً در اختیار دولت‌ها بود اکنون طیف وسیعی از کنشگران وارد این عرصه شده‌اند و از ابزارهای مختلف برای چانه‌زنی در موضوعات متعدد استفاده می‌کنند.

وی افزود: دیپلماسی مدرن پدیده‌ای جدید و مکمل دیپلماسی سنتی است که وارد عرصه روابط بین‌المللی شده است. دلیل آن هم افزایش چالش‌های گوناگون و مسایل جدید در روابط انسانی است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه با حجم بسیاری از کنشگران در عرصه اجتماعی روبرو هستیم ادامه داد: مهم‌ترین بازیگر عصر جدید، افکار عمومی و مردم است. بر خلاف مثلاً یک قرن پیش که افکار عمومی محلی از اعراب و تأثیری در سیاست‌های دولت‌ها نداشت. اما امروز مؤلفه مردم و افکار عمومی نقشی بسیار تعیین‌کننده دارد.

وی ادامه داد: یکی از شناخته‌شده‌ترین ارتباط‌ها در زمینه دیپلماسی قراردادهای خواهرخواندگی است که قدمتی به اندازه یک قرن دارد. امروز بیش از 2500 قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای مختلف جهان منعقد شده تا زمینه‌ای برای دیپلماسی شهری فراهم شود.

وی با اشاره به قراردادهای خواهرخواندگی میان شهرهای ایران و دیگر شهرها گفت: بیش از 140 قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای ایران و دیگر شهرها امضا شده که غیر از 2 مورد آن، بقیه مربوط به دوران پس از انقلاب بوده است.

وی گفت: این عدد نشان‌دهنده اهتمام جمهوری اسلامی به دیپلماسی عمومی و شهری با دیگر ملت‌ها و به منظور برقراری روابط رسمی است که با ذات و ماهیت انقلاب هم‌خوانی دارد.

وی گفت: هدف اصلی انقلاب انتقال پیام صلح و دوستی و گفتمان‌سازی است و دیپلماسی شهری و ارتباط با شهرهای دیگر می‌تواند سازوکار مناسب برای انتقال پیام صلح و آزادگی مردم ایران به جهان باشد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره چهارمین جایزه خشت طلایی تهران نیز گفت: جایزه خشت طلایی تهران یکی از نمونه‌های این دیپلماسی است که می‌تواند در تقویت صلح و دوستی با دیگر ملت‌ها نقش ویژه‌ای ایفا کند.

وی در خاتمه گفت: وزارت امور خارجه مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه دیپلماسی اهتمام خاصی به کار برده و می‌تواند نقشی محوری در یکپارچه‌سازی در این زمینه ایفا کند تا با هم‌افزایی بهتر از همه ظرفیت‌ها در راستای تحقق اهداف عامه مردم و مصالح مشترک بشری بهره ببرد.

پایان پیام.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری قزوین

    منبع خبر

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین یک شهرداری در شهر قزوین می باشد

      نظرات