جاده پارک ملی گلستان تکمیل می شود

جاده پارک ملی گلستان تکمیل می شود

سرپرست وزارت راه و ترابری از تکمیل جاده پارک ملی گلستان تا پایان سالجاری خبر داد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (Bananews.ir) علی نیکزاد در حاشیه سفر به استان گلستان و اجرای طرحهای مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در گفتگو با خبرنگار مهر به تکمیل جاده سراسری در محور پارک ملی گلستان اشاره کرد.

وی گفت: این جاده تاکنون ۸۵ درصد رشد فیزیکی داشته است که تلاش خواهد شد مابقی آن نیز امسال به اتمام برسد.

جاده جنگل گلستان بر اثر بروز سیل در اوایل دهه ۸۰ تخریب شد و اکنون در آستانه بازگشایی قرار داد.

درحالیکه مسئولان از افتتاح و راه اندازی جاده جنگل گلستان تا پایان سالجاری خبر می دهند، مسئولان محیط زیست معتقدند، این جاده آسیایی عامل تهدید کننده پارک ملی استان است.

برخی کارشناسان معتقدند ۱۰ سال است که مصوبه جابجایی جاده گلستان به خارج از پارک مطرح است ولی به آن توجه نمی شود.

به باور این عده، جاده آسیایی که از داخل پارک ملی گلستان می گذرد، موجب تکه تکه شدن نخستین پارک ملی ایران شده و تهدیدی علیه ذخایر طبیعی و گنجینه های کمیاب جانوری آن شده است.

ساخت این جاده به مصوبه ای در سال ۸۲ از سوی دولت وقت برمی گردد که مقرر شد برای افزایش دسترسی به پارک و امدادرسانی به برخی روستاهای حاشیه در معرض خطر سیل، این جاده احداث شود.

این پارک طبیعی و ملی با وسعت بیش از ۹۱ هزار و ۸۹۰ هکتار در شرق جنگلهای خزری شمال در استان گلستان واقع شده است و نخستین پارک ملی در ایران بوده که عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است.

افزایش شکار غیرمجاز، بالار رفتن تلفات و کشته شدن پستانداران و وحوش، کشف و ورود حشرات جدید به داخل پارک از دیگر پیامدهاست.

یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پرندگان، بیش از نیمی از گونه های پستانداران و شمار زیادی از گونه های جانوری و وحوش کشور در این پارک ملی و بین المللی زیست و زادآوری می کنند.

این پارک ملی در ۱۹ مرداد ۱۳۳۶ به نام منطقه حفاظت شده "آلمه وایشکی" تحت حفاظت کانون شکار قرار گرفت و در ۲۲ فروردین ۱۳۴۳ به پارک وحش نامگذاری شد.

همچنین در سال ۱۳۵۳ پس از اصلاح قانون شکار و صید، عنوان پارک وحش به پارک ملی تغییر داده شد و به دلیل موقعیت ممتاز این پارک و جاذبه های فراوان زیستی، پارک ملی گلستان در سال ۱۹۷۷ از سوی سازمان یونسکو عنوان "ذخیره گاه کره مسکون" را به خود گرفت.

 

    نظرات