مدیریت منابع آب نامتعارف، راهکار عبور از خشکسالی در استان بوشهر

مدیریت منابع آب نامتعارف، راهکار عبور از خشکسالی در استان بوشهر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "جابر مظفری‌زاده" طی نشستی در دانشگاه خلیج فارس در خصوص ظرفیت‌های آب نامتعارف در استان بوشهر شرایط این استان در زمینه سرانه آب نامتعارف را مثبت ارزیابی کرد و افزود: استان بوشهر بالاترین سرانه از منابع آب نامتعارف کشور را در اختیار دارد.
مدیرمحیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر سالانه 15 میلیون مترمکعب از پساب با هدایت الکتریکی 3000 در تصفیه‌خانه بوشهر آماده بهره‌برداری است.
وی افزود: یکی از مناطقی که در خصوص منابع آب، شرایطی بحرانی‌تر از استان بوشهر را تجربه کرده است، منطقه آلمریا در اسپانیا است. این منطقه که از نظر شرایط بارندگی، اقلیمی و جغرافیایی شریطی مشابه استان بوشهر دارد در بازه‌ای از زمان دچار فقر شدید منابع آب و کوچ ساکنان خود شده بود.
مظفری‌زاده افزود: با بهره برداری مناسب از منابع آبی، بهبود کیفیت کشاورزی و ایجاد گلخانه ها، اکنون آلمریا در حال تامین غذای بیش از 17 میلیون نفر است.
این پژوهشگر منابع آب خاطرنشان کرد: در این منطقه استفاده از آب های متعارف سطحی یا زیرزمینی کنار گذاشته شد و تماماً از آب های نامتعارف جهت توسعه استفاده شده است.
وی اضافه کرد: کسری مخزن سالانه کل استان بوشهر 30 میلیون مترمکعب است و این حجم از پساب معادل نیمی از آن است.
مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به پایدار بودن این منبع گفت: اگرچه حجم آب پشت سدها کاملا وابسته به میزان بارش و دستخوش تغییرات زیادی است، اما این حجم از پساب به صورت پایدار، دائمی و حتی رو به افزایش است.
مظفری‌زاده با استناد به مقالات تالیف شده، ارزش اقتصادی پساب‌های شهر بوشهر را سالانه 1100 میلیارد تومان برآورد کرد و اظهار داشت: با سرمایه‌گذاری قریب به 100 میلیارد تومان می توان به این منبع آب پایدار، جهت استفاده در مصارف صنعت، کشاورزی، فضای سبز و تغذیه آبخوان استفاده کرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات