مانور اطفاء حریق و امداد و نجات در کاروانسرای گنجعلیخان برگزار شد

مانور اطفاء حریق و امداد و نجات در کاروانسرای گنجعلیخان برگزار شد

صبح امروز مانور اطفاء حریق و امداد و نجات در کاروانسرای گنجعلیخان واقع در بازار تاریخی کرمان برگزار شد.

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید manovr etfa bazar.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید manovr etfa bazar2.jpg

معاون خدمات شهری شهردار کرمان در حاشیه برگزاری این مانور در گفت‌وگو با خبرنگار کرمان آنلاین با اشاره به اینکه مانور ایمنی و اطفاء حریق بازار، یکی از مهم‌ترین مانورهایی است که با توجه به وضعیت خاص محدوده‌ی بازار و بافت تاریخی شهر کرمان، برگزاری آن لازم و ضروری است، گفت: یکی از اهداف این مانور که بزرگترین مانور اطفاء حریق و امداد و نجات در بازار تاریخی کرمان محسوب می شود، ارزیابی هماهنگی ایستگاه های آتش نشانی است.

مهدی نیکویی افزود: همچنین لازم است ایستگاه هایی که در خارج از محدوده‌ی بازار فعالیت دارند با این محدوده آشنا شوند. زیرا انجام عملیات در محدوده‌ی بافت تاریخی که غالبا بناهای آن فرسوده و یا آسیب پذیر هستند با بافت عادی شهر تفاوت زیادی دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف برگزاری این مانور، شناسایی ورودی های بازار تاریخی و سنتی شهر کرمان و نحوه‌ی ورود خودروها و انجام عملیات اطفاء حریق و امداد و نجات با توجه به آسیب پذیر بودن بافت تاریخی بازار است.

نیکویی تصریح کرد: همچنین یک سری زیرساخت ها و شیرهای هیدرانت در محدوده بازار جانمایی شده است که لازم بود در این مانور مورد بررسی قرار گیرند و آتش نشانان بتوانند در مواقع بحران و حوادث از آنها استفاده کنند.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان با بیان اینکه در این مانور 3 ایستگاه آتش‌نشانی شرکت داشتند، تصریح کرد: با برگزاری این مانور نقاط ضعف و قوت و همچنین عوامل ایجاد کننده حریق در بازار سنتی و تاریخی کرمان و راه‌های جلوگیری از عوامل پیشروی حریق بررسی شد.

وی ادامه داد: در واقع بهترین و کوتاه‌ترین راه‌های دسترسی به محل‌های حریق احتمالی، سنجش سرعت عمل و تصمیم‌گیری و عملکرد آتش نشانان هنگام مواجه با این دسته از آتش سوزی ها در بازار کرمان، می تواند گام بزرگی در جهت پیشگیری و حفظ این میراث گرانبها باشد.

مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان نیز در این مانور، با اشاره به بافت تاریخی و سنتی بازار کرمان، گفت: در این راستا برگزاری مانور اطفاء حریق و امداد و نجات از دو جنبه دارای اهمیت است که شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف ادارات و دستگاه های شرکت کننده در مانور و محک زدن عملکرد و توانایی آنها در بحران‌هایی از این قبیل و همچنین شناسایی و شناخت نقاط حادثه خیز، شناسایی راه‌های دسترسی به این نقاط و بررسی کمیت و کیفیت تجهیزات نصب شده در این گونه از اماکن هستند.

فرزاد خضری افزود: بررسی این موارد مهم به دستگاه‌های امدادی کمک می‌کند که در کمترین زمان، بیشترین خدمت را ارائه نمایند.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان نیز در این مانور گفت: با توجه به اینکه در هفته‌ی پدافند غیر عامل قرار داریم، برگزاری مانور ایمنی و اطفاء حریق در بازار برنامه‌ریزی شد.

رضا میرزایی افزود: با توجه به اینکه در محدوده بازار، ایستگاه آتش نشانی که بتوان دسترسی آسانی به محدوده بازار تاریخی کرمان داشته باشیم، نداریم، لازم است که مانورهای بیشتری در این محدوده برگزار شود.

وی تصریح کرد: سعی داریم مانورهای ایمنی و اطفاء حریق را بیشتر در اماکن عمومی برگزار کنیم تا مردم بیشتر با مباحث ایمنی آشنا شوند. همچنین پیگیری جهت آموزش ایمنی در این محدوده نیز در برنامه کاری قرار دارد.

وی ادامه داد: برای این که بتوانیم در عملیات های امداد و نجات موفق عمل کنیم و تمرین های لازم را در این زمینه داشته باشیم، لازم است که مانورهای فرضی به صورت منظم و مستمر برگزار شود تا بتوانیم در زمان عملیات از زمان و امکانات و تجهیزات موجود به بهترین نحو استفاده کنیم و اگر کمبود و کاستی در این زمینه باشد، برطرف نماییم.

وی برگزاری آموزش‌های ایمنی و پیشگیری را امری مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: لازم است که در مباحث و مسایل مربوط به ایمنی شهر ورود کنیم و در این راستا ارائه‌ی آموزش‌های ایمنی در مدارس را در برنامه داریم.

مریم ایرانمنش

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات