مردم و مسئولان مخاطرات وقوع پس‌لرزه‌های زلزله آذربایجان شرقی را جدی بگیرند.

مردم و مسئولان مخاطرات وقوع پس‌لرزه‌های زلزله آذربایجان شرقی را جدی بگیرند.



مردم و مسئولان مخاطرات وقوع پس‌لرزه‌های زلزله آذربایجان شرقی را جدی بگیرند.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه زلزله آذربایجان شرقی در سراب و میانه با بزرگی ۵.۹ در شهرهایی همچون اردبیل، تبریز، سراب، مشکین شهر و میانه و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان حس شده است، بر ضرورت توجه مسئولان و مردم به رخداد پس لرزه‌ها تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه وشهرسازی، با اشاره به اینکه این زلزله در حوالی شهرهای ترک و ترکمانچای رخ داده است، از ثبت این زمین لرزه در سایت‌های معتبر بین‌المللی با بزرگی ۶ ریشتر خبر داد و گفت: از زمان رخداد زلزله تاکنون بیش از ۵۰ پس لرزه به وقوع پیوسته است که سه پس لرزه با بزرگی ۴ و ۴.۵ ریشتر ثبت شده است.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جهت گسیختگی زلزله را از شرق به غرب اعلام کرد و افزود: به دلیل کوهستانی بودن این منطقه، در جاده های دسترسی استان همچون سراب به بستان آباد، اردبیل به سراب و میانه به بستان اباد در مسیر گذر کوهستانی، احتمال ریزش و یا انسداد موقتی جاده‌ها وجود دارد.
بیت اللهی ادامه داد: حوالی مرکز زلزله تا شعاع ۳۰ کیلومتری حدود ۱۲۰ روستا واقع شده است که جمعیتی در حدود ۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است. همچنین، سه شهرِ سراب، ترکمانچای و ترک نیز سه شهر واقع در شعاع موثر این زمین لرزه هستند.
وی در خصوص پیش‌بینی و برآورد اولیه از خسارت وارد شده به واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده اعلام کرد: با توجه به نوع ساخت و ساز منطقه و پراکندگی مراکز جمعیتی آن، برآورد اولیه این است که بیش از ۲۰۰ واحدمسکونی خسارت دیده باشند در بازدیدهای میدانی که با دقت بیشتری انجام می‌شود برآورد دقیق خسارات معین می شود.
بیت‌اللهی اعلام کرد: با توجه به اصول مدیریت بحران ضرورت دارد که هوشیاری خود را حفظ کنیم. به عموم مردم و مسئولان این ناحیه توصیه می‌کنیم که مراقب پس لرزه‌های این زمین‌لرزه باشند.
وی افزود: محدوده آسیب‌دیده از زلزله از نظر زمین‌شناسی بر روی بسترهای سنگ آذرین قرار دارد که چنین زمین‌هایی انرژی و تنش را در خود ذخیره می‌کنند و اگر به مرز شکنندگی و شکست برسند، استعداد ایجاد پس لرزه‌های بزرگ‌تر را دارند.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در شعاع موثر این زمین لرزه حدود ۳۰ کیلومتری واقع شده اند و در شعاع محسوس زلزله جمعیت بیش از این تعداد است. به طوریکه در شهرهایی همچون اردبیل، تبریز، سراب، مشکین شهر و میانه و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان این لرزش حس شد و مردم دچار وحشت شده اند. بنابراین توجه به مخاطرات وقوع پس لرزه‌ها ضروری است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات