احترام به حقوق شهروندی در معماری خانه عباسیان جلوه‌گر است

احترام به حقوق شهروندی در معماری خانه عباسیان جلوه‌گر است

سید علی اکبر حلی در برنامه رادیویی #صبح_سیلک که به معرفی خانه عباسیان اختصاص داشت گفت:مجموعه خانه تاریخی عباسیان که در تملک شهرداری کاشان قرار دارد بین سال های ۱۲۴۵ تا ۱۲۴۸ هجری قمری همزمان با دوره قاجار به درخواست حاج محمد ابراهیم تاجر كاشی -پدربزرگ آیت‌الله سید محمد علوی بروجرودی معروف به «سید باغ»- که از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان بود، ساخته شد.

وی افزود: این مجموعه وسعتی بالغ بر ۵ هزار متر مربع و زیربنایی در حدود ۷ هزار متر مربع دارد و شامل پنج طبقه و پنج حیاط می‌شود.

به گفته وی، جلوه‌هایی از معماری اصیل ایرانی-اسلامی در طرح‌های بدیع و نقش‌های خیال‌انگیز گچ‌بری و انواع تزیینات، خود را به نمایش گذاشته‌اند و این زیبایی به حدی چشم‌نواز است که طبق نظر كارشناسان، این مجموعه را به عنوان نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسكونی ایرانی-اسلامی در نظر گرفته‌اند.

این معمار برجسته خانه های تاریخی تأکید کرد: حفظ حریم، ظاهر بیرونی ساده و توجه به حقوق شهروندی به عنوان مشخصه‌های معماری اصیل به صورت ویژه در ساخت خانه عباسیان به کار گرفته شده است.

وی، نقش شهرداری کاشان در حفظ و مرمت آثار تاریخی و رقم زدن اتفاقات بزرگ در این حوزه را یادآور شد و با اشاره به پیشینه مرمت خانه عباسیان گفت: هیات امنای احیا و مرمت بافت تاریخی كاشان، خانه تاریخی عباسیان را در سال ۱۳۷۴ خریداری و مرمت کردند و این خانه در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۲۰ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.

حلی با اشاره به موج احیای خانه‌های تاریخی در سال‌های اخیر، مسئولان شهرستان را دچار نوعی غافلگیری دانست و عدم وجود زیرساخت‌های متناسب این رشد و تحول را به عنوان چالش مهم صنعت گردشگری کاشان متذکر شد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات