وضعیت مانیتورینگ منابع آبی (آب و هوا) نیازمند برنامه ریزی جدی است

مدیر دپارتمان آب شمال کالیفرنیا گفت: ایران در برداشت داده ها نسبت به ایالات کالیفرنیا زیاد عقب نیست اما در خصوص کنترل داده ها نیازمند برنامه ریزی جدی می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، حسین اشک تراب در دومین کارگاه تخصصی آموزشی مدیریت پایای آب(پایش مدیریت اطلاعات و مشارکت کنش‌گران در مدیریت آب) در خصوص اندازه گیری پایش و مدیریت اطلاعات پایه و نقش گنشگران در این مدیریت سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی در دنیای امروز کثیف ترین آب ها را تصفیه می کند، اظهارکرد:  در ایالت کالیفرنیا آمریکا با تصفیه آب های کثیف، این آب ها از آب سطحی، تمیز تر و قابل شرب می شود و امروزه آب به صورت چرخه در گردش است.

استاد همکار دانشگاه استنفورد با اشاره به اینکه امروزه منابع آب در همه جا دنیا با مشکل مواجه است، ادامه داد:  جمعیت زیاد و وجود فرورفتگی زمین سبب بروز این مشکل شده است و هر چه درجه حرارت بالا برود، میزان بارندگی نیز کاهش پیدا می‌کند، درصورتی که کشاورزان احتیاج به آب دارند و این نیاز باید تامین شود.

اشک تراب با بیان اینکه تاثیرات منفی در بخش منابع آب زیرزمینی شامل کاهش سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم منابع است، بیان کرد: برای صرفه جویی در منابع آب ابتدا باید مردم را به مشارکت جدی در خصوص مصرف صحیح منابع آبی فراخواند،  در گام دوم باید از سیلاب ها استفاده کرد و مرحله آخر استفاده از آب شیرین کن ها است.

وی با اشاره به اینکه کف شکنی اقدام غیر منطقی در حوزه حفظ منابع آبی است، گفت:  درخصوص وضعیت داده پردازی و مانیتورینگ آب و هوا نقش انسان غیر قابل حذف است و دستگاه ها نیز متصدی دارند.

گفتنی است این کارگاه در دو روز با موضوعات "پایش مدیریت اطلاعات و مشارکت کنشگران در مدیریت آب زیرزمینی" ، "تغییر اقلیم، منابع آب ، امنیت غذایی" و "مدیریت سیلاب، بازچرخانی و ملاحظات کیفی در مدیریت آب شهری" در مشهد برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات