لزوم زون بندی در مناطق بکر گردشگری ایران

لزوم زون بندی در مناطق بکر گردشگری ایران

www.BanaNews.irیک راهنمای گردشگری با بیان اینکه زون بندی سبب کاهش میزان تخریب مناطق بکر طبیعی می شود گفت:در بسیاری از کشورهای جهان، گردشگران یکباره به یک منطقه هجوم نمی آورند به طوری که بعضی مناطق زون بندی شده و آنها تنها اجازه دارند که در میان زون ها حرکت کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی علی اسلام، راهنمای گردشگری به خبرنگار مهر گفت: تورگردانان علاقه دارند که همیشه مناطق گردشگری جدیدی را به گردشگران معرفی کنند درحالی که می توانند برای همان مناطق بکری که هنوز معرفی نشده ولی آنها می خواهند به آن مناطق گردشگر ببرند، خط قرمزهایی را تعیین کنند. به عنوان مثال اگر قرار است توری به یکی از مناطق بکر کاشان برده شود چه بهتر است که هر بار تعداد کمی از افراد در آنجا تردد کنند.

علی اسلام بیان کرد: سال گذشته از یک منطقه بختیاری زیبا دیدن کردم که لاله های واژگون بسیاری داشت اما کسی آنجا را نمی شناخت تا اینکه یک ماه پیش وقتی دوباره از این منطقه بازدید کردم، متوجه شدم کنار جاده تابلوی راهنما برای این منطقه نصب شده است و دور تا دور آن حصارهایی شکسته شده را کار گذاشته اند. جلوتر که رفتم خانواده هایی را دیدم که بیل برداشته و مشغول کندن خاک های اطراف لاله های واژگون و برداشتن آنها از خاک با ریشه هایش بودند تا با خود به خانه شان ببرند درحالی که این لاله ها در شرایط آب و هوایی خاصی رشد می کنند.

وی ادامه داد: عشایر بختیاری سالهای سال در این منطقه که مالکیت عرفی آن را داشتند در کنار لاله های واژگون زندگی می کردند و هیچ آسیبی هم به لاله ها وارد نمی شد.

این راهنمای گردشگری گفت: اگر در ایران به جایی برسیم که همه مشکلات به صورت زیربنایی حل شود آن وقت سفر و محیط زیست که اکنون در اولویتهای دوازدهم هستند، ارزش پیدا می کنند و گرنه نباید انتظار داشته باشیم که همه مردم کشورمان حافظ محیط زیست باشند ضمن اینکه حل تمامی این مشکلات به دست دولت امکانپذیر است.

وی معتقد است که دولت بیشترین قدرت را در فرهنگ سازی دارد و مهمترین راه فرهنگسازی در مدارس و در رسانه های گروهی مانند تلویزیون است.

وی گفت: اینکه در یک برنامه تلویزیونی از جاذبه های گردشگری و زیست محیطی منطقه ای صحبت شود و در پایان گفته شود که بهتر است مردم این منطقه را خراب نکنند که فرهنگ سازی نیست!

علی اسلام با بیان اینکه در کشورهای دیگر از پایه ۱۵ سال زمان برای فرهنگ سازی در موضوعات مختلف تعیین کرده اند گفت: کاری که دولت می تواند به صورت نظارتی برای کنترل مشکلات فرهنگی انجام دهد فرهنگ سازی است.

 

 

    نظرات