صندلیهای بی‌کیفیت دانشگاهها/ چه کسانی این صندلیهای خالی را می‌خواهند

صندلیهای بی‌کیفیت دانشگاهها/ چه کسانی این صندلیهای خالی را می‌خواهند

www.BanaNews.irصندلیهای خالی دانشگاهها تبدیل به موضوعی شده که مخالفان و موافقانی را می توان برای آن یافت. از یک سو برخی دانشگاهها صندلی خالی برای متقاضیان آموزش عالی دارند و از طرفی دیگر برخی صندلیهای خالی را همان صندلیهای بی کیفیتی می دانند که طرفدار ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تنها چهار روز تا آغاز کنکور سراسری سال ۹۰ فرصت باقی است. کنکور که می رسد علاوه بر استرسی که گریبانگیر داوطلبان و خانواده ها می شود، دانشگاه و تمام موضوعات مربوط به آن از جلمه ظرفیت پذیرش، افزایش رشته ها، رتبه بندی دانشگاه برای بهترین ماندن میان رقیبان مطرح می شود تا اینکه می رسیم به تعداد صندلیهای هر دانشگاه که تنها می توانند بخش کوچکی از داوطلبان کنکور را شامل شوند.

نظرات مخالفان و موافقان درباره صندلیهای خالی

صندلیهای خالی دانشگاهها بحثی است که هر از چند گاهی به ویژه در روزشمار کنکور سراسری مطرح می شود و نظرات مخالفان و موافقان را در پی دارد.

محمدحسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از تعداد صندلیهای خالی دانشگاههای کشور در آستانه کنکور یاد کرد و گفت: در صورت افزایش نیافتن ظرفیت دانشگاهها باز هم ۱۵۰ هزار صندلی خالی داریم.

اما علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره صندلیهای خالی دانشگاهها گفت: وزارت علوم می‌گوید در دانشگاهها صندلیهای خالی داریم، این صندلی‌های خالی، صندلیهای بی‌کیفتی هستند که دانشجویان رغبتی بدان ندارند.

در واقع رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است چون این صندلیها کیفیت لازم را در دانشگاهها به ویژه دانشگاههای غیرانتفاعی ندارند دانشجویان قوی نیز به آنها رغبت نشان نمی دهند و شاید این صندلیها اصلا طرفداری نداشته باشد.

کنترل افزایش بی رویه دانشجوی غیردولتی

علی عباسپور فقط به صندلیهای خالی اعتراض نکرد بلکه افزایش بی رویه دانشجو در بدنه برخی دانشگاههای غیردولتی و فاقد هرگونه امکانات آموزش را نیز مورد انتقاد قرار داد.

نکته دیگر سخنان عباسپور افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاهها و تاثیر آن بر سطح علم است. وی در این باره تاکید کرد: افزایش پذیرش دانشجو در برخی رشته ها مورد استقبال نیست و در بعضی رشته‌ها فشار داوطلب زیاد است که نشان می دهد رشته های تحصیلی باید انعطاف پذیر و براساس نیازهای روز باشند.

مخالفان کاهش ظرفیت دانشجو

وی از سوی دیگر تاکید کرد که مجلس با سیاست وزارت علوم در راستای کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو مخالف است.

البته سرورالدین از افزایش ۱۲۰ درصدی ظرفیت دانشگاهها خبر داد و گفت: از پیروزی انقلاب اسلامی از میان ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت پذیرش به ۱۲۰ درصد ظرفیت دست یافته ایم که امکان ورود افراد را به دانشگاه فراهم می کند. در واقع رقابت برای تعیین رشته است.

 

 

    نظرات