آئین‌نامه‌های وام ۲۰ میلیونی خرید مسکن هنوز ابلاغ نشده است

آئین‌نامه‌های وام ۲۰ میلیونی خرید مسکن هنوز ابلاغ نشده است

www.BanaNews.irدرحالی که وارد چهارمین ماه از سال جاری شده‌ایم اما هنوز دستورالعمل اجرای وام ۲۰ میلیون تومانی مسکن از شورای پول و اعتبار بیرون نیامده و به بانک مسکن ابلاغ نشده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره ابلاغ ضوابط ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن به بانک عامل اظهار داشت: این دستورالعمل هنوز به بانک مسکن ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه فعلاً دستورالعمل اجرای وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن به این بانک ابلاغ نشده افزود: هنوز بررسی‌های شورای پول و اعتبار در این خصوص به اتمام نرسیده است.

این مقام آگاه ادامه داد:‌ به محض اینکه شورای پول و اعتبار دستور العمل را تأیید و بانک مرکزی ضوابط را به بانک مسکن ابلاغ کند پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی آغاز خواهد شد.

پیش از این یکی از مسئولان بانکی در این خصوص از ارائه ۳ سناریو برای وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی خبر داده و گفته بود: بانک مرکزی نیز این ۳ سناریو را بررسی و گزارش آن را برای تصویب نهایی به شورای پول و اعتبار فرستاده است.

وی البته تأکید کرده بود: بانک مرکزی پس از دریافت این اطلاعات‌ تمامی گزارشها را جمع‌بندی نهایی کرده و به شورای پول و اعتبار داده است تا این شورا پس از تایید و تصویب آن را به بانک مرکزی ابلاغ کند.

در ماده ۹ بسته سیاستی نظارتی سال ۹۰ تأکید شده که پرداخت تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی اعم از عرصه و اعیان توسط مؤسسات اعتباری و شرکت‌های تابعه آنها از جمله شرکت‌های لیزینگ ( به استثنای بانک مسکن و موارد خاص مصوب شورای پول و اعتبار و شورای مسکن) ممنوع است.

البته طبق تبصره ۱ این ماده سقف تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن برای متقاضیانی که سپرده‌گذاری نموده اند براساس ضوابطی که بانک مسکن به تایید بانک مرکزی می‌رساند، معادل ۲۰۰ میلیون ریال تعیین می‌گردد.

همچنین در تبصره ۲ ماده ۹۰ بسته سیاستی امسال آمده است که سقف تسهیلات اعطایی جهت احداث واحدهای مسکن مهر معادل ۲۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود. این سقف برای آن دسته از واحدهای مسکن مهر که از فناوری ساخت صنعتی استفاده می‌نمایند، معادل ۲۲۰ میلیون ریال تعیین می‌گردد.

این گزارش حاکی‌است، محمود بهمنی درپاسخ به این سؤال فارس که آیا افزایش وام مسکن به ۲۰ میلیون تومان مشمول افرادی که در سال گذشته ثبت‌نام کرده ولی وام خود را (۱۸ میلیونی ) دریافت نکرده‌اند می‌شود یا خیر گفته بود: اگر افرادی باشند که برای وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن ثبت نام کرده‌اند اما وام را هنوز دریافت نکرده‌اند در سال جاری وام ۲۰ میلیون تومانی را دریافت می‌کنند.

به گزارش بنانیوز، در پاسخ به این جمله بهمنی باید گفت که آقای رئیس کل هم اکنون وارد چهارمین ماه از سال ۱۳۹۰ شده‌ایم اما هنوز متقاضایان وام مسکن موفق نشده‌اند که وام ۲۰ میلیون تومانی را از بانک مشخص شده(بانک مسکن) دریافت کنند.

این اتفاق در حالی رخ داده که بسته سیاستی-نظارتی سال جاری از آخرین روزهای سال ۸۹ به بانک‌ها ابلاغ شده و البته با استناد به سخنان رئیس کل بانک مرکزی اجرای مصوبات این بسته از همان ابتدا بر بانک‌ها واجب شده است.

هر چند بماند که تهیه ضوابط مربوط به اجرای وام مسکن در بانک مرکزی چند ماه و چند روز زمان برد تا بالاخره نهایی شده و البته بعد از دریافت سناریوهای بانک مسکن به شورای پول و اعتبار ارائه شده است.

به هر حال در هفته‌های اخیر که شورای پول و اعتبار جلسه‌ای نداشته و آخرین جلسه اصلی این شورا به تاریخ ۱۰ خرداد با موضوع بررسی پیشنهادات بانک مرکزی برای تغییرات در برخی مواد بسته سیاستی-نظارتی سالجاری بر می‌گردد.

از شواهد چنین برداشت می‌شود که کماکان باید منتظر اعلام نظر شورای پول و اعتبار در این خصوص و همچنین ابلاغ ضوابط اجرای وام ۲۰ میلیون تومانی مسکن به بانک مسکن باشیم.

 

 

    نظرات