رشد ۱۵تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در تهران؛ کاذب یا واقعی

رشد ۱۵تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در تهران؛ کاذب یا واقعی

www.BanaNews.irگزارش از جنوب تا شمال تهران حاکی از افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی و وضعیت نامناسب خدمات شهری از جمله برق و آب مسکنهای مهر مهمترین دلیل آن ارزیابی شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی مقامات مسئول دولتی افزایش قیمت مسکن را تأیید نمی‌کنند و عنوان می‌کنند که بازار مسکن دارای ثبات است اما گزارش‌های میدانی فارس از بازار از جنوبی‌ترین نقطه تهران تا شمالی‌ترین نقطه تهران حاکی از رشد ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن است.

بنابراین گزارش، فصل نقل و انتقال مسکن پنج روزی است که به شکل جدی آغاز شده و شاید بتوان گفت متأسفانه هم با افزایش در قیمت‌ها و هم در اجاره بها آغاز شده است.

موضوعی که در فصل نقل و انتقال تابستان امسال به چشم می‌خورد و نسبت به سایر فصول نقل و انتقال تفاوت چشمگیری دارد این است که تعداد مراجعین به مشاوران املاک بیشتر برای اجاره مسکن است تا خرید مسکن.

* قیمت مسکن در جنوبی‌ترین نقطه تهران؛ شهرری-افزایش متری ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان

غفوری یکی از بنگاهداران قدیمی در مدرس چهارم واقع در شهرری است، او در خصوص قیمت مسکن می‌گوید: رشد قیمت مصالح ساختمانی تأثیر مستقیم و بسزایی در افزایش این روزهای قیمت مسکن داشته است.

وی ادامه داد: قیمت هر آجر سفالی که قبلا ۱۴۰ تومان بود در حال حاضر به ۲۵۰ تومان، تیرآهن شاخه‌ای ۵۰هزار تومان و آزمایش خاک که قبلا ۳۰۰هزار تومان بوده به ۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

غفوری گفت: پس وقتی قیمت تمام شده مسکن بالا می‌رود نباید مقامات دولتی مدام به مردم بگویند که قیمت مسکن بالا نرفته و یا نخواهد رفت.

غفوری در خصوص اینکه گفته می‌شود واگذاری مسکن مهر قیمت مسکن را کنترل کرده و بسیاری از مستأجران را به سمت خود جذب کرده است پس باید قیمت‌ها تا حدودی دارای ثبات شده باشد گفت: مسکن مهر به چه دردی می‌خورد وقتی که تمام کار و زندگی افراد در تهران و یا شهرری است و تا آنجا که ما سراغ داریم بسیاری از متقاضیان مسکن مهر انصراف داده‌اند و حاضر هستند اجاره‌نشین باشند اما به خارج از تهران و شهرری که نه آب و برق درست حسابی و نه حمل و نقل مناسبی دارد بروند.

وی در خصوص رشد قیمت مسکن در شهرری گفت: قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در سال گذشته در همین منطقه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود در حالی که امسال این قیمت به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته وی، قیمت هر متر واحد مسکونی کلنگی نیز از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پارسال به دو میلیون تومان افزایش یافته است.

* انصراف از مسکن مهر و جدال با شهرداری

غفوری برای تأیید سخنان خود فردی را به نام رضایی معرفی کرد که از انصرافی‌های مسکن مهر بود.

رضایی گفت: من یکی از افرادی بودم که با اعلام مسکن مهر در سه سال گذشته سریعا ثبت نام کردم اما بعد از مدتی انصراف دادم چرا که قرار بود به ما در پرند مسکن بدهند.

وی ادامه داد: مسکن در پرند به چه درد من می‌خورد آیا در این شهر حمل و نقل عمومی مناسبی وجود دارد که بنده که یک کارگر هستم به راحتی به محل کار خود رفته و برگردم.

رضایی با انتقاد از شهرداری نیز گفت: زمینی داریم که پشت فرمانداری شهرری است اما چون ما افراد ضعیفی هستیم می‌خواهد به زور و با عنوان اینکه این زمین به طرح فضای سبز خواهد پیوست این زمین را از ما بگیرد.

* رشد ۳۰۰ هزار تومانی قیمت هر متر آپارتمان در اطراف حرم عبدالعظیم

محمدیان یکی از بنگاه‌داران اطراف حرم عبدالعظیم گفت: قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در اطراف حرم عبدالعظیم از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مطمئنا وقتی قیمت مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده مسکن افزایش می‌یابد قیمت مسکن نیز بالا خواهد رفت و اینکه می‌گویند قیمت‌ها رشد نکرده اطلاعات غلطی است که به مردم می‌دهند.

*شایعه افزایش قیمت در امیریه و مختاری

مقدم یکی از بنگاه‌داران مسکن می‌گوید: شایعه افزایش قیمت مسکن در منطقه‌ای که ما در حال فعالیت هستیم باعث شده تا قیمت‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به پارسال که هیچ رشدی را شاهد نبود پیدا کند.

وی ادامه داد: شایعه‌ای که در این چند روز بسیار گسترش پیدا کرده این است که قیمت مسکن در روزهای آتی افزایش خواهد یافت بنابراین فروشنده‌ها یا از فروش منصرف می‌شوند و یا اینکه قیمت‌های خود را بالا می‌برند.

وی افزود: مشاوران املاک به هیچ‌وجه در دادن قیمت مسکن دخالتی نمی‌کنند و این خود مالکان هستند که ملک خود را قیمت‌گذاری کرده و حتی با مشاوره ما هم که می‌گوییم این قیمت تند است مخالفت می‌کنند.

مقدم گفت: قیمت مسکن در منطقه ابتدای ولیعصر تا امیریه و مختاری از متری یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز و تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نوسان است.

وی ادامه داد: سال گذشته قیمت مسکن در همین منطقه به یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان هم کاهش یافته بود اما امسال ظاهرا شایعات کار خود را کرده است البته نباید افزایش قیمت مصالح ساختمانی را در رشد قیمت مسکن بی‌تأثیر دانست.

وی تأکید کرد: اگر شایعات افزایش قیمت مسکن از یک سو و افزایش قیمت مصالح ساختمانی از سوی دیگر ادامه یابد مطمئن باشید که بازهم تجربه سال ۸۵ و ۸۶ تکرار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که واگذاری مسکن مهر آغاز شده آیا این واگذاری‌ها در ثبات قیمت‌ها تأثیری نداشته است گفت: مگر واگذاری مسکن مهر آغاز شده است البته اگر هم آغاز شود خانه‌ای که آب و برق مطمئن ندارد و حمل و نقل عمومی مناسبی نیز در این شهرهای جدید شاهد نیستیم فکر نمی‌کنم خیلی تأثیر‌گذار باشد.

*دلار بالا رفته پس قیمت مسکن هم باید بالا برود

اکبری یکی از بنگاه‌داران منطقه امیریه می‌گوید: قیمت‌های مسکن در حال حاضر به صورت کاذب بالا رفته است هر چند نباید از افزایش قیمت مصالح ساختمانی به آسانی گذشت.

وی افزود: وقتی قیمت دلار و آهن بالا رفته است پس باید شاهد افزایش قمیت مسکن هم بود بنابراین دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت مصالح ساختمانی باید سریعا چاره‌ای بیاندیشد چرا که این وضعیت در کنار سایر شایعه‌ها و بهانه جویی‌ها می تواند سر منشاء تمام افزایش قیمت‌ها باشد.

به گفته وی قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز سال گذشته در منطقه امیریه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال و در حال حاضر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

*خانه کلنگی در منطقه امیریه و منیریه یافت نمی‌شود

اکبری در خصوص واحدهای مسکونی کلنگی نیز موضوع جالبی را عنوان می‌کند.

او می‌گوید: خانه کلنگی در منطقه امیریه و منیریه که عمدتا سازنده‌ها به دنبال این گونه واحدهای مسکونی هستند یافت نمی‌شود یعنی اصلا این خانه‌ها به دست ما بنگاهی‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: سازنده‌ها حسابی حواسشان جمع است و به محض اینکه متوجه می‌شوند مالکی قصد خرید واحد مسکونی کلنگی خود را دارد او را به بنگاهی دیگر که آشنای خود است می‌برد.

وی گفت:‌قیمت مسکن کلنگی در منطقه منیریه نیز در حال حاضر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است.

*رشد ۶۰۰ هزار تومانی هر متر مربع در محدوده هفت تیر

محمود کاوند یکی از مشاوران املاک در میدان هفت تیر به خبرنگار فارس می‌گوید: قیمت آپارتمان نوساز در محدوده هفت تیر از متری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پارسال به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حتی ۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: دلیل افزایش قیمت مسکن را ما هم نمی‌دانیم چرا که ما بنگاهی‌ها هیچ‌کاره هستیم و هر چقدر که قیمت‌ها پایین باشد ما راحت‌تر به خرید و فروش می‌پردازیم.

به گفته وی، از عید نوروز تاکنون تنها ۲ مورد معامله برای خرید و فروش مسکن داشتیم.

*تأثیر مثبت مسکن مهر قبل از عید نوروز

کاوند در خصوص تأثیر مسکن مهر بر قیمت مسکن گفت:‌قبل از عید نوروز مسکن مهر تاثیر مثبتی بر قیمت مسکن داشت و قیمت‌ها را ثابت نگه داشت.

وی افزود: اما حال که گفته می‌شود واحدهای مسکونی مهر در حال واگذاری است نمی‌دانم چرا تأثیری بر ثبات قیمت‌ها در بازار نداشته است.

*رشد قیمت مسکن در منطقه جنوب غرب؛ رونق خرید و فروش

رحمانی یکی از بنگاهداران فعال در محدوده جنوب غرب تهران (صادقیه) در خصوص وضعیت بازار خرید و فروش مسکن به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر بازار مسکن با رونق مواجه است به طوری که هر دو روز یک بار یک معامله در بنگاه ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش جزئی قیمت مسکن باعث رونق در بازار مسکن شده است چرا که سابقه نشان داده هر زمان که قیمت ها بالا می رود هجوم برای خرید یا فروش نیز افزایش می یابد.

به گفته وی،قیمت مسکن در حال حاضر نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته است و یک آپارتمان ۵ سال ساخت از متری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.البته آپارتمان نوساز در منطقه بلوار ابوذر متری دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

رحمانی در خصوص اینکه این قیمت ها بر چه اساس و نحوه ای تعیین می شود تاکید کرد:تعیین قیمت‌ در بازار مسکن این روزها سلیقه‌ای و بدون دخالت مشاوران املاک به متقاضیان اعلام می‌شود و از طرف دیگر خریداران هم چاره ای جز قبول کردن خواسته اجباری فروشنده‌ها ندارند.

وی تصریح کرد: برخی از مسوولان در زمان رشد قیمت ها توصیه می کنند که در زمان رشد قیمتها برای خرید عجله نکنید اما باید اذعان کنم که اگر بعد از گران شدن قیمت مسکن بلافاصله گرانی مهار شود و در کوتاه‌ترین مدت قیمت‌ها به میزان اولیه بازگردند می توان به متقاضیان پیشنهاد صبر کردن داد.

وی ادامه داد:زمانی که قیمتها و تورم دائم در حال افزایش است نمی توان به متقاضیان پیشنهاد صبر کردن داد.

*اوضاع مسکن در غرب :متفاوت از منطقه شرق

محرم ریاضتی از بنگاهداران منطقه تهرانپارس گفت: اگر چه در شرق تهران مالکان قیمت های بالاتر از ارزش ملک به خریداران ارائه می کنند اما از سوی دیگر در منطقه تهرانپارس‌، اوضاع و احوال بازار مسکن با بازار مسکن غرب تهران زمین تا آسمان فرق دارد.

وی ادامه داد: وضعیت قیمت‌های اعلام شده برای فروش واحدهای مسکونی در تهرانپارس نامناسب است و خریداران جرات نمی کنند به بازار بیایند.

وی ادامه داد: قیمت مسکن در تهرانپارس این روزها هر لحظه در حال تغییر است و مانند قیمت سکه دائم در حال نوسان رو به بالا است.

ریاضتی گفت: قیمت مسکن در منطقه تهرانپارس حدود ۱۵ درصد رشد داشته است هر چند به نظر می رسد قیمتها باز هم دستخوش تغییر شود.

وی در خصوص دلیل افزایش قیمت مسکن اضافه کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا این روزها خود مالکان به جای مشاوران املاک تصمیم گرفته و قیمتها را تعیین کنند و هر چقدر هم که ما عنوان می کنیم یک مقدار از قیمت خود کوتاه بیایید زیر بار نمی روند.

*رشد ۱۵ درصدی قیمت مسکن در منطقه جردن

رحیمیان یکی از بنگاره داران منطقه جردن گفت:قیمت مسکن در منطقه جردن نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

متوسط قیمت مسکن در این منطقه از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز و تا شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ادامه دارد.

وی ادامه داد:معمولا برخی از مالکان به دلیل اینکه قیمت مسکن در این منطقه بالاست سعی دارند قیمتهای خود را نسبت به پارسال خیلی بالا نبرند.

*ثبات قیمت مسکن در تجریش و فرشته به دلیل بالا بودن قیمت

بهادری یکی از بنگاه داران فعال در منطقه تجریش به خبرنگار فارس گفت:قیمت آپارتمان نوساز در منطقه تجریش ،فرشته و زعفرانیه پنج تا هفت میلیون تومان است که نسبت به پارسال چندان تغییری نداشته است.

وی ادامه داد:بالا بودن قیمت مسکن در این منطقه باعث شده تا مالکان چندان بر افزایش قیمت مسکن تاکید نکنند تا خریدار راحت تر اقدام به خرید مسکن مورد نظر کند.

 

 

    نظرات