رکود بازار مسکن؛ فرصتی که از دست رفت

رکود بازار مسکن؛ فرصتی که از دست رفت

www.BanaNews.irدر حالی فصل نقل و انتقال مسکن آغاز شد که وعده‌های مسئولان دولتی مبنی بر ثبات بازار مسکن رنگ واقعیت به خود نگرفت و قیمت مسکن بعد از سه سال در جازدن این روزها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر از قیمت‌های سال گذشته گزارش می‌شود و فرصت رکود برای خانه‌دار شدن از دست رفت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فصل نقل و انتقال مسکن همه ساله از اول تیرماه به شکل جدی آغاز می‌شود و به نوعی تقاضا برای خرید، فروش یا اجاره مسکن به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

تفاوتی که بازار مسکن امسال با چند سال گذشته دارد وعده‌هایی بود که مقامات مسئول دولتی مدام به مردم داده و اعلام می‌کردند که دیگر مسکن از سبد کالاهای سرمایه‌ای خارج شده و نباید نگران افزایش قیمت‌ها بود. اما هنوز از ذکر این مطالب چند ماهی نگذشته که می‌بینیم رشد بیش از تصور قیمت مصالح ساختمانی بر روی قیمت مسکن تاثیر بسزایی گذاشته و قیمت‌ها را تا حد ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داده است.

این تابستان از این جهت با تابستان‌های سال گذشته متفاوت به نظر می‌رسد که همواره دولت سعی در ادامه رکود بازار و نگه داشتن قیمت‌ها به هر شکل ممکن داشت.

هیچ گروهی چه مالکان و چه مستأجران از افزایش قیمت مسکن خوشحال نمی‌شوند اما همه به خوبی نیز می‌دانند که ادامه رکود بازار مسکن و نگه داشتن قیمت‌ها به هر شکل ممکن چه ضرر و زیان‌هایی برای اشتغال کشور به همراه دارد چرا که بخش مسکن به طور مستقیم بیش از ۲۰۰ شغل و به شکل غیر مستقیم ۱۰۰۰ شغل را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. هر چند ادامه رکورد بازار مسکن بیش از دو سال عواقب خطرناک‌تری دارد چرا که اگر فنر قیمت مسکن به یکباره باز شود بسار بدتر از رشد ۱۰ درصدی قیمت‌ها که هر سال می توانیم شاهد آن باشیم دارد.

ادامه رکود بازار مسکن و ثبات قیمت مسکن می‌توانست یک شانس دوباره هم به دولت و هم به متقاضیان مسکن در این سه سال بدهد که این اتفاق نیفتاد.چرا که اگر دولت به خوبی می‌توانست در این سه سال رکود قدرت خرید مردم را در کنار ادامه رکود بازار تقویت کند، همان وعده‌‌ای که همواره می‌داد و می‌گفت تا سال ۹۲ دغدغه تمام ایرانی‌ها از بابت مسکن‌دار شدن به اتمام می‌رسد به نوعی محقق می‌شد.

اگر دولت در این سه سال گذشته تمام تلاش خود را انجام می‌داد که ما می‌گوییم انجام داده اما هدفمند نبوده حال دیگر واحدهای مسکونی مهر شتابزده به مرحله واگذاری نمی‌رسید.

اگر دولت در این سه سال رکود و کاهش تقاضا که اتفاقا دلیل کاهش تقاضا همین ثبت‌نام‌ها و جذب متقاضی توسط مسکن مهر بود می‌توانست بسیاری از متقاضیان را که متقاضی مسکن مهر نبودند را نیز صاحب خانه کند.

اگر دولت در این سه سال به راحتی تسهیلات مناسب در اختیار سازندگان بخش خصوصی (نه تعاونی‌ها) قرار می‌داد تا آنها با ساخت مسکن و واگذاری همین تسهیلات به خریداران نام خود را در خانه‌دار کردن حداقل دو میلیون خانوار در این مدت برای همیشه در تاریخ ثبت می‌کرد.

و باز هم اگر دولت می‌خواست که اتفاقا می‌خواهد، می‌توانست با ساخت مسکن از همان ابتدا در بافت‌های فرسوده که هم دارای آب، برق، گاز و سایر تأسیسات زیربنایی است جلوی بسیاری از انصرافی‌ها را که نمی‌خواهند در شهرهای پرند، هشتگرد و سایر شهرهای اقماری که نه تاسیسات زیربنایی مناسبی دارند و نه شبکه حمل و نقل عمومی مناسبی سکونت کنند را بگیرد.

نکته آخر که امید است به هیچ مقام مسئول برنخورد، این است که حال که از این سه سال رکورد به نحو احسن استفاده نشد و وعده خانه‌دار شدن سالانه یک میلیون نفر به واقعیت تبدیل نشد بیائید این دو سال آینده را که گفته می‌شود اوج تقاضای مسکن است را به خوبی سیاست‌گذاری کرده و با حمایت از بخش خصوصی و بالا بردن قدرت خرید مردم با دادن تسهیلات هم به سازندگان و هم خریداران راه خانه‌دار شدن مردم را تسهیل و اشتغال را بیش از پیش افزایش دهیم.

 

اکبر محمودی- فارس

 

 

    نظرات