سازمان زمين‌شناسي نسبت به فرونشست زمين در اصفهان توجه خاص كند

سازمان زمين‌شناسي نسبت به فرونشست زمين در اصفهان توجه خاص كند

استاندار اصفهان گفت: سازمان زمين‌شناسي با اختصاص اعتبار ويژه براي مطالعه، اجرايي‌شدن طرح‌هاي تعادل‌بخشي آب‌هاي زيرزميني و طرح‌هاي پايش فرونشست و گرد و غبار در اين استان توجه خاص داشته‌ باشد.

به گزارش«پارما» از ايرنا؛ عباس رضايي روز يكشنبه در جلسه ستاد پيشگيري، هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران در استانداري اصفهان افزود: آب منطقه‌اي اصفهان نسبت به اجراي طرح تعادل‌بخشي همچنان همت ويژه دارد و با توجه به نصب كنتورهاي هوشمند بر چاه‌ها در بالادست و پايين دست رود مي‌تواند كمك شاياني باشد ولي هزينه اين كنتورها بالاست و برخي از كشاورزان توان مالي ندارند.

وي با بيان اينكه دولت و مجلس بايد در زمينه كاهش قيمت كنتورهاي هوشمند كمك كند اظهارداشت: انسداد چاه‌هاي غيرمجاز بايد با قدرت و شدت ادامه يابد البته دستگاه قضايي در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را دارد.

استاندار اصفهان ادامه داد: اصلاح الگوي كشت بايد فرهنگسازي و آموزش داده شود و رعايت اقتصاد كشاورزي در دستور كار جهاد كشاورزي استان قرار بگيرد.

وي شهرداري‌ها، سازمان نظام مهندسي، راه و شهرسازي و فرودگاه را به رعايت اصول ايمن‌سازي راه‌ها، ساختمان‌ها و مزارع در مقابل اثرات فرونشست فراخواند و تصريح كرد: فرمانداران از طريق دستگاه‌هاي اجرايي تابعه خود نسبت به پايش و اجرايي كردن طرح‌هاي مصرف بهينه آب اقدام جدي صورت دهند.

رضايي تاكيدكرد: بحث انتقال آب براي جلوگيري از اثرات ناشي از فرونشست زمين و گردوغبار را به عنوان راهكاري اصلي و اساسي در هيچ زمان نبايد از ياد برد و همواره بايد پيگير آن بود.

وي اضافه كرد: ناوگان حمل‌‍ و نقل عمومي و فرهنگ استنفاده از دوچرخه بايد تقويت شود تا از اين طريق ميزان آلودگي هوا كاهش يابد.

استاندار اصفهان خاطرنشان كرد: منابع طبيعي در راستاي بيابان‌زدايي و مالچ‌پاشي اقدامات لازم را انجام دهد و سازمان صمت اقدامات لازم براي كاهش انتشار آلاينده‌هاي ناشي از صنايع و كوره‌ها را در دستور كار قرار دهد.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان اصفهان در اين جلسه گفت: افت شديد آب‌هاي زيرزميني در استان اصفهان موجب فرونشست زمين در مناطق مختلف اين استان شده است.

مسعود ميرمحمد صادقي افزود: در اين زمينه 35 محدوده مطالعاتي در استان وجود دارد كه از اين تعداد هشت محدوده آزاد در نواحي كويري قرار دارد و 27 محدوده نيز ممنوعه است.

وي 17 محدوده را ممنوعه و 10 محدوده را ممنوعه بحراني خواند و اظهارداشت: دهق- علويجه، كوهپايه- سگزي، ميمه، نجف‌آباد، اصفهان- برخوار، مورچه خورت و دشت مهيار شهرضا به شدت افت سطح آب زيرزميني دارند.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان بيان كرد: در دشت مهيار شمالي طي 35 سال گذشته 46.69 متر و در دامنه 40 متر افت سطح آب زيرزميني داشته‌اند.

وي با بيان اينكه فرونشست زمين به طور عمده در ناحيه مركزي استان به ويژه در رهنان، خميني‌شهر و برخوار وجود دارد تصريح كرد: راران در منطقه خوراسگان اصفهان سالانه تا 14 سانتي‌متر فرونشست زمين دارد و اين پديده در فرودگاه شهيد بهشتي ديده مي‌شود.

ميرمحمد صادقي بيان كرد: در دشت دامنه استفاده از آب‌هاي زيرزميني به شدت افزايش يافته و منازل و ساختمان‌ها دچار مشكل شده و مردم به دنبال جابجايي محل زندگي خود هستند.

وي اجراي طرح تعادل‌بخشي آب‌هاي زيرزميني را يكي از راهكارهاي ارائه شده توسط وزارت نيرو دانست كه بايد در 15 منطقه اجرايي شود.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان افزود: از ابتداي سال جاري 88 حلقه چاه در شهرستان اصفهان بسته شده‌است.

وي گفت: 42 هزار و 309 حلقه چاه مجاز و 17 هزار و 612 حلقه چاه غيرمجاز در استان وجود دارد كه 9 هزار و 823 حلقه چاه غيرمجاز اكنون فعال هستند و مابقي فعاليت ندارند.

ميرمحمد صادقي اضافه كرد: در چندسال اخير پنج هزار حلقه چاه مسدود و سه هزار 900 كنتور هوشمند و 933 كنتور الكترومغناطيس روي چاه‌ها نصب شده‌است.

جلسه ستاد پيشگيري، هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران با حضور عليرضا شهيدي معاون وزير و رييس سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور در استانداري اصفهان برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات