سلامت و امنیت محله در اولویت کار شوراهای اجتماعی

سلامت و امنیت محله در اولویت کار شوراهای اجتماعی

سلامت و امنیت محله در اولویت کار شوراهای اجتماعی

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: ما از منتخبان شوراهای اجتماعی جدید محلات انتظار داریم تا به مسائلی فراتر از نیازهای عمومی بپردازند که سلامت و امنیت اجتماعی در محله را افزایش دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رضا دانایی با حضور در فرایند تشکیل مجامع داوطلبی شورای اجتماعی محله آیت‌اله طالقانی واقع در منطقه 9، با اشاره به اینکه «تجربه نشان داده زمانی که کاری به مردم سپرده می‌شود، به بهترین نحو صورت می گیرد»، افزود: آیین‌نامه جدید شوراهای اجتماعی محلات مورد تایید شورای شهر است و تنها به سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد محدود نمی‌شود، بلکه مجموعه مدیریت شهری آن را به رسمیت می‌شناسند که خود نقطه قوتی برای شوراهای اجتماعی محلات محسوب می‌‌شود.
وی ادامه داد: در گذشته مردم در انتخاب اعضای شورای اجتماعی محله‌شان به صورت غیرمستقیم نقش ایفا می‌کردند، اما براساس آیین‌نامه جدید، فرایند عضویت در این شوراها به صورت انتخابی و با رای مستقیم مردم انجام خواهد گرفت به این صورت که اهالی یک محله می‌توانند در مجامع داوطلبی ساکنان، کسبه، مساجد، مدارس و تشکل‌های مردم‌نهاد این شورا نامزد شوند و پس از انجام فرایند رای‌گیری، نمایندگانی از افراد حاضر در این فرایند انتخاب می‌شوند.
سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: ما در دوره جدید شوراهای اجتماعی محلات از منتخبین انتظار داریم تا اولویت‌ها و نیازهای ضروری که اهالی محله با آن به طور مستقیم درگیر هستند، اعم از مسائل عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی را در دستور کار خود قرار دهند.

دانایی، طرح «محله ما» را ابزاری برای انتخاب اولویت‌های درست در محلات دانست و افزود: این طرح که از سال 96 پایه‌ریزی شده در سال جاری به صورت جدی‌‌تر فعالیت خود را ادامه می‌دهد و رویکرد اصلی آن رفع مشکلات و مسائل مردم محله با محوریت شورای اجتماعی محلات است.
وی با اشاره به اهمیت این طرح و اختصاص بودجه مشخص از محل اعتبارات عمرانی تصریح کرد: شورای شهر مشهد نیز 5 درصد از اعتبارات عمرانی هر منطقه را به طرح محله ما اختصاص داده است و از این طریق می‌توان برای رفع مشکلات و معضلات توسط ساکنان محلات، گام بزرگی برداشت. همچنین از اعضای جدید شورای اجتماعی محلات انتظار داریم با ایجاد اجماع محلی از نخبگان، روحانیون و سایر اقشار فرهیخته برای توسعه محله و بسترهایی که موجب ارتقاء محله از نظر اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و زیست‌محیطی ارتقاء می‌شوند، تلاش کنند.

وی گفت: شورای اجتماعی محلات باید همواره جلوتر از سایر مجموعه‌های فرهنگی محلی گام بردارد و تنها به مطالباتی نظیر برگزاری جشن و مراسم بسنده نکند، بلکه جنبه‌های پیشرفت و ارتقای محله را مدنظر قرار دهد تا امنیت اجتماعی را توسعه داده و بتوانند به‌جای مهاجرت ساکنان آن محله، بستر ورود اهالی سایر محلات را به آن مکان فراهم کنند.

دانایی با اشاره به برگزاری دوره‌‌های آموزش و توانمندسازی اعضای جدید شوراهای اجتماعی محلات، تاکید کرد: در این دوره‌ها تلاش شده تا تمام کارکردها، شرح وظایف، اختیارات و توانمندی‎های لازم برای عضویت در این شوراها با حضور اساتید مجرب و افرادی که دارای تجربه‌های موفق بوده‌اند، به اعضای جدید آموزش داده شود.

وی گفت: تاکنون برای منتخبان شوراهای اجتماعی 48 محله هدف در گام اول و دوم، دوره‌‌های آموزش و توانمندسازی در جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شده است و پس از پایان گام سوم فرایند تشکیل مجامع داوطلبی این شوراها، دوره آموزشی برای منتخبین ۸۳ محله برگزار می‌شود و پس از آن فعالیت رسمی این افراد براساس آیین‌نامه جدید آغاز خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات