مسکن بی‌توجه به شهرسازی آینده خوبی ندارد

مسکن بی‌توجه به شهرسازی آینده خوبی ندارد

www.BanaNews.irبه گفته یک کارشناس شهرسازی باید الگوی شهرسازی متناسب با فرهنگ هر شهر تدوین و فضای شهری به‌گونه‌ای طراحی شود که هم دارای عملکردهای مناسب و هم از زیبایی لازم برخوردار باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمید ماجدی – رییس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که مسکن بدون توجه به شهرسازی آینده خوبی نخواهد داشت، گفت: ‌براساس سیاست‌های کلی مسکن که در برنامه‌های پنج ساله و قوانین بودجه سالیانه سیاست‌گذاری می‌شود باید در هر شهر برنامه‌های لازم برای تولید مسکن تدوین شود.

وی افزود:‌ باید زمین و محل مناسب در دسترس سازندگان مسکن چه آن‌هایی که انفرادی برای خود می‌سازند و چه تعاونی‌ها یا دولت برای پروژه‌های مسکونی قرار بگیرد؛ علاوه بر این باید در طرح‌های توسعه شهری ضوابط و مقررات ساختمانی تعیین شود تا با اجرای این برنامه‌ها و طرح‌هایی که در چارچوب این برنامه‌ها تهیه می‌شود به مشکل مسکن شهر رسیدگی شود.

این کارشناس شهرسازی همچنین با اشاره به این‌که بسترسازی برای یک محیط زیست مطلوب یک اقدام شهرسازانه است، تصریح کرد: براساس فعالیت برنامه‌ریزان و طراحان شهری، فضای شهری به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که هم دارای عملکردهای مناسب و هم از زیبایی لازم برخوردار باشد؛ در برنامه‌ریزی شهری تلاش می‌شود که به مسائل محیطی توجه شود، از آلودگی محیط و شهر جلوگیری شود به عمل آید، در زمینه ترافیک شبکه عبور و مرور طراحی می‌شود و وسایل نقلیه‌ای که در شهر بایستی جابه‌جایی‌ها با آن انجام بگیرد مورد پیشنهاد قرار می‌گیرد.

ماجدی در ادامه با اشاره به این‌که مسکن مهر در اراضی دولتی ساخته شده است، اظهار کرد: درحالی که قسمت مرکزی شهرهای جدید هنوز اراضی خالی بسیاری دارد با تصویب ماده پنج اراضی حاشیه شهرها به داخل و محدوده شهر آورده شده است؛ در شرایطی که زیرساخت‌های لازم شهری برای توسعه مسکن از قبیل شبکه عبور و مرور و خیابان‌کشی و شبکه آب و فاضلاب وجود ندارد ممکن است در آینده این مغایرت‌ها با برنامه ریزی شهری مشکلاتی را پیش آورد.

وی همچنین با بیان این‌که در هر مقطع زمانی معماری و شهرسازی بر پایه شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن زمان شکل می‌گیرد، تاکید کرد: چون شرایط آب و هوایی، فرهنگی و حتی اقتصادی شهرها متفاوت است باید متناسب با اقلیم و فرهنگ آن شهر الگوی شهرسازی تهیه شود.

این کاشناس شهرسازی در ادامه با بیان این‌که تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی به صورت سنتی از دهه ۴۰ در کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ‌از اواخر سال ۱۳۶۹ ضرورت تجدیدنظر در طرح‌های جامعه و تفضیلی مطرح و الگوی ساختاری راهبردی با توجه به تجربیات جهانی و شرایط موجود مناسب برای کشور تشخیص داده شد؛ که در ابتدا برای طرح‌های توسعه عمران شهرستان‌ها تحت عنوان طرح‌های شهرستان شروع به تهیه شد و در سال ۱۳۷۶ گام دوم برای تغییر در نظام شهرسازی کشور برداشته و برای شهرها به جای طرح جامع و تفضیلی طرح‌های ساختاری – راهبردی پیشنهاد شد.

وی ادامه داد:‌ در سال گذشته طرح جامع و طرح ساختاری – راهبردی تهران به اتمام رسید و شورای عالی شهرسازی و شورای شهر تهران آن را تصویب کردند، در همان چارچوب شهرداری طرح تفضیلی تهیه کرد و تعداد زیادی طرح‌های موضوعی هم تهیه شده است.

ماجدی در پایان با بیان این‌که طرح ساختاری – راهبردی تهران نمی‌تواند در حد مطلوب پاسخگوی مشکلات فعلی شهر تهران باشد، یادآور شد: این طرح گام موثری در جهت برنامه‌ریزی، هدایت، کنترل و توسعه شهر تهران به‌شمار می‌آید.

 

 

    نظرات