گونه های علفخوار تنها پارک ملی خراسان رضوی شمارش شدند/ثبت دومین مشاهده پلنگ رها سازی شده

گونه های علفخوار تنها پارک ملی خراسان رضوی شمارش شدند/ثبت دومین مشاهده پلنگ رها سازی شده

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی با حضور در تنها پارک ملی استان، روند سرشماری گونه های پستاندار علفخوار را مورد بررسی و پایش قرار داد.

وی پارک ملی تندوره را یکی از زیستگاه های اصلی گونه "قوچ و میش اوریال" و"کل و بز" عنوان کرد و افزود: درسرشماری های سال های گذشته، بیشترین آمار شمارش شده این گونه ها در مناطق چهارگانه استان، متعلق به پارک ملی تندوره بوده است و امسال نیز بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ قوچ و میش اوریال و کل و بز دراین منطقه شمارش شدند.

این مقام مسئول در جمع تیم سرشماری، ضمن بررسی روند شمارش پستانداران منطقه و تحلیل آمار مشاهدات،گفت: علاوه بر شمارش وحوش هدف، تجزیه و تحلیل سرشماری و بررسی علل افزایش یا کاهش جمعیت پستانداران علفخوار، محاسبه دقیق میزان سطح پایش شده، تهیه نقشه کانونهای زیستگاه حساس جانوری، نظارت بر تطابق و سلامت مسیرهای طراحی شده و خط سیرهای پیموده شده و بررسی نواقص برنامه درپایان سرشماری مورد انتظار است.

همتی دراین برنامه همچنین ثبت دومین مشاهده پلنگ رها سازی درپارک ملی تندوره که اخیرا از سوی محیط بانان پارک  مستند شده است را گواهی بر سلامت و بازیابی قلمرو این پلنگ که در روزهای پایانی سال گذشته بدلیل بیماری در پارک ملی تندوره زنده گیری، درمان و مجددا درزیستگاه خود رها سازی شده بود، دانست و بر تداوم پایش های مستمر پارک تاکید کرد و افزود: سه قلاده پلنگ نیز دراین سرشماری دوروزه درپارک مشاهده و مشتند سازی شدند.

پارک ملی تندوره درگز به عنوان تنها پارک ملی استان به بهشت پلنگ‌های ایرانی شهرت دارد و در آخرین سرشماری صورت گرفته بیشترین جمعیت علفخواران استان را بخود اختصاص داده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات