توقف فروش متری مسکن در تهران

توقف فروش متری مسکن در تهران

www.BanaNews.irآغاز تحویل واحدهای مسکونی ساخته‌شده از محل فروش‌متری

خریداران در مقابل افزایش ۲۲ درصدی هزینه ساخت، ۷۹ درصد سود مشارکت نصیب‌شان شد

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح فروش متری مسکن در تهران بعد از سه سال اجرا در حالی که به ثمر نشسته و توانسته با پرداخت سود ۸۰ درصدی به مشارکت‌کننده‌ها، ۵ هزار متقاضی مسکن را با هزینه‌ای معادل نصف متوسط قیمت مسکن در پایتخت، صاحب‌خانه کند، با تصمیم مسوولان شهرداری متوقف شد.

فروش متری مسکن برای ساخت ۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران از خرداد سال ۸۷ در سه مرحله به اجرا درآمد و نتایج قابل قبول آن که اخیرا بیرون آمده، نشان می‌دهد خریداران متری طی این سه سال ۷۹ درصد سود مشارکت نصیبشان شده؛ طوری که اکنون با پرداخت هزینه‌ای جزئی می‌توانند صاحب یکی از واحدهای ساخته‌شده شوند.

اما در حالیکه این طرح از یک‌سو قدرت مالی برای خانه‌دار شدن را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر منجر به تامین مالی پروژه‌های نوسازی از محل سرمایه‌های خرد مردمی می‌شود، با دستور «توقف در اجرا» روبه‌رو شده است.

مشارکت‌کننده‌ها در طرح فروش متری مسکن، برای خرید هر متر مربع (در سال ۸۷) ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کرده‌ بودند؛ در حالی که واحدها هم‌اکنون با قیمت متر مربعی متوسط یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تحویل می‌شود مشخص است هزینه واقعی برای خریدار طی این مدت فقط ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که شهرداری برای این سه سال مشارکت، ۷۲ درصد سود به اضافه ۷ درصد تخفیف قیمت روز، به مشارکت‌کننده پرداخت می‌کند که این میزان سود مشارکت حدود دو برابر انتفاعی است که یک سپرده‌گذار بانکی می‌توانست طی این سه سال به دست بیاورد. سال ۸۷ نرخ سود سالانه سپرده‌گذاری سه‌ساله بانکی ۱۵ درصد بوده است.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، طرح فروش متری مسکن که در حال حاضر آماده تحویل ۷۰۰ واحد مسکونی است از یک‌سو توانست نقدینگی‌های خرد مردمی را در بازار ساخت‌وساز جذب کند و از سوی دیگر این امکان را برای متقاضیان مسکن فراهم کرد تا با پرداخت پلکانی هزینه خرید مسکن در قالب خرید متری، بعد از سه‌سال شرایط صاحب‌خانه‌ شدن برایشان فراهم شود؛ ضمن اینکه واحدهای ساخته‌شده در مقایسه با متوسط قیمت مسکن در تهران که متری ۲ میلیون تومان است، به مراتب ارزان‌تر ساخته و عرضه شده است.

حداقل خرید متری برای افراد ۵ متر بوده و در حال حاضر کسانی که حداقل ۲۵ متر خریده باشند، می‌توانند برای دریافت یک واحد مسکونی اقدام کنند و به مابقی مشارکت‌کننده‌ها که کمتر از ۲۵ متر خریداری کرده‌اند نیز سود مشارکت به اضافه اصل مبلغ پرداخت می‌شود.

با ۱۲ میلیون تومان صاحب خانه شوید

محاسبات نشان می‌دهد مشارکت‌کننده‌هایی که دفترچه خرید ۲۵ متر -۵ دفترچه ۵ متری- در اختیار دارند، می‌توانند با احتساب نرخ سود سالانه ۲۴ درصد و ۷ درصد تخفیف، ۱۲ میلیون تومان پول نقد دیگر پرداخت کرده و یک واحد مسکونی ۵۰ متری در پروژه‌هایی که در قالب طرح فروش متری در مناطق جنوبی تهران ساخته شده را تحویل بگیرند.

شهرداری تهران هفته گذشته فراخوان تقسیم سود و واگذاری واحدها به مشارکت‌کنندگان طرح فروش متری مسکن را منتشر کرد؛ طوری که با مراجعه افراد به دفاتر سازمان نوسازی شهر تهران مشخص شد این پروژه رقمی معادل ۷۲ درصد سود قطعی برای خریداران متری واحدهای مسکونی کنار گذاشته است.

در ابتدای طرح فروش متری مسکن که خرداد سال ۸۷ به اجرا درآمد، شهرداری تهران وعده داده بود کل طرح در مدت ۲۴ ماه انجام و خاتمه پیدا می‌کند و به شرط ادامه مشارکت تا اتمام طرح، مشارکت‌کننده از ۲۴ درصد سود سالانه منتفع خواهد شد. این در حالی است که زمان ۲ سال اکنون عملا به ۳ سال منتهی شده است؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به رشد اندک قیمت هر متر خریداری‌شده طی این مدت، سود حاصل از مشارکت در مقایسه با زمان سپری شده، ارزش داشته باشد. مشارکت‌کننده‌ها طبق قرارداد باید مابه‌التفاوت قیمت علی‌الحساب (متری ۹۰۰ هزار تومان که در زمان شروع طرح پرداخت کرده‌اند) و قیمت کنونی (متوسط متری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان) را در صورت درخواست واحد مسکونی پرداخت کنند. سود ۷۲ درصدی نیز بر پایه قیمت علی‌الحساب محاسبه می‌شود.

براساس این گزارش؛ در حال حاضر دو فرضیه درباره علت تصمیم به توقف طرح فروش متری مسکن مطرح است. فرضیه اول به سود زیادی که از محل طرح به مشارکت‌کننده‌ها رسیده برمی‌گردد. شاید مسوولان طرح این شیوه اجرا را در مقایسه با هزینه‌ای که برایشان داشته، به صرفه نمی‌دانند.

فرضیه دوم نیز واگذاری وظیفه نوسازی بافت‌های فرسوده به بخش خصوصی است. شهرداری تهران با توجه به اینکه این روزها درگیر جوابگویی به شورای‌شهر بابت عملکرد سازمان نوسازی است و همچنین با توجه به اینکه طرح انحلال این سازمان اخیرا مطرح شده بود، احتمالا در نظر دارد به ماموریت‌های پیشین این سازمان که آن‌چنان هم در شرح وظایف آن قرار ندارد، خاتمه دهد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، مسوولان دفاتر نوسازی محلات در شهر تهران اعلام کرده‌اند مابقی واحدهایی که از محل طرح فروش متری مسکن ساخته شده‌اند تا پایان امسال تحویل داده خواهد شد.

آمار مربوط به تعداد مشارکت‌کننده‌ها در طرح فروش متری مسکن حاکی است: در مجموع ۱۰ هزار نفر بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع خریداری کرده‌اند.

دلایل توقف طرح چیست؟

درباره علت توقف طرح فروش متری مسکن، نظر‌ات متفاوتی مطرح است. برخی اعضای شورای‌شهر هزینه‌بر بودن این طرح را علت توقف عنوان می‌کنند و برخی از مدیران شهرداری نیز معتقدند شهرداری لازم بود برای اجرای طرح فروش متری مسکن پیشقدم شود و حالا که طرح نتایج خوبی داشته، باید بخش خصوصی برای ادامه آن وارد میدان شود.

 

 

    نظرات