چرا پاییز سال گذشته کیفیت هوا بهتر از امسال بود

چرا پاییز سال گذشته کیفیت هوا بهتر از امسال بود

محمد رستگاری در گفت‌وگو با پانا درباره آلودگی هوای تهران اظهار کرد: «آلودگی هوا تابع دو موضوع است. یکی عوامل اقلیمی، جوی و پارامترهای هواشناسی و دیگری هم به میزان انتشار آلاینده‌هایی که از منابع مختلف تولید می‌شود، مربوط است.»

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران افزود: «اگر شرایط پایداری جو را داشته باشیم کیفیت هوا تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد اما شدت آلودگی هوا به میزان انتشار آلاینده‌ها از منابع مختلفی همچون خودروها و منابع ساکن برمی‌گردد. حتی در کشورهایی که تکنولوژی خوبی دارند و حمل و نقل عمومی مطلوبی را دارا هستند از جمله پاریس، وقتی با اینورژن(وارونگی دما) مواجه می‌شوند کیفیت هوا در آنجا بد خواهد بود.»

رستگاری ادامه داد: «بنابراین عوامل اقلیمی در موضوع کیفیت هوا اثرگذار است منتهی موضوعی که وجود دارد این است که اگر بتوانیم منابع تولید کننده انتشار را کاهش دهیم، شدت آلودگی هوا کاهش می‌یابد.»

وی به آلودگی هوای روز گذشته در تهران اشاره کرد و گفت: «روز گذشته که بعد از مدت‌ها هوا آلوده شد، عدد شاخص ۱۱۱ بود. البته در برخی مناطق این عدد بالای ۱۵۰ بود ولی متوسط شاخص ۲۴ ساعت ایستگاه‌ها پایش کیفیت هوا ۱۱۱ بود. این در حالی است که در سال‌های گذشته در چنین ایامی عدد شاخص به ۲۰۰ و ۲۱۰ می‌رسید. بنابراین می‌توان با اینورژن مواجه بود اما شدت آن بالاتر نرود.»

معاون محیط زیست استان تهران تاکید کرد: «اینکه انتظار داشته باشیم شهری با ۱۲ میلیون نفر جمعیت اصلا روز آلوده نداشته باشد، بسیار سخت است. بهترین کیفیت سوخت و خودرو را داشته باشیم بدون انتشار آلودگی نخواهد بود و میزان آلودگی آن کم است.»

رستگاری درباره مقایسه کیفیت هوای تهران در نیمه دوم سال جاری با سال گذشته گفت: «از ابتدای مهرماه سال جاری تا کنون ۴۱ روز سالم و ۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده‌ایم و در مدت مشابه سال گذشته، ۵ روز پاک، ۴۴ روز سالم و یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس را داشته‌ایم.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا کیفیت هوای تهران در سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال بهتر بوده است، گفت: «کیفیت هوای تهران در این ایام در برخی مواقع به پارامترهای هواشناسی مربوط است.»
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات