بسته‌های تشویقی شهرداری برای مشارکت بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده

بسته‌های تشویقی شهرداری برای مشارکت بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده

www.BanaNews.irمدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از فراخوان سرمایه‌گذاران و سازندگان حرفه‌ای واحد‌های مسکونی به منظور مشارکت در نهضت نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و به شرح بسته‌های تشویقی شهرداری برای مشارکت بخش خصوصی پرداخت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، فریدون درویش‌زاده روز دوشنبه افزود: برای احیای بافت‌های فرسوده تسهیل زمینه مشارکت‌های عمومی و بکارگیری بخش خصوصی امری ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده ریسک بالایی دارد، در عین حال به تسهیلات پیش‌بینی شده در قانون جدید احیای بافت‌های فرسوده پرداخت و عنوان کرد: اعطای تراکم تشویقی و پروانه رایگان برای مسکن و نیز تخصیص ۵۰ درصد عوارض ساخت و ساز برای واحدهای تجاری در بافت‌های فرسوده یکی از این تسهیلات است.

به گفته وی در مورد واحد‌های مسکونی احداث شده در بافت فرسوده تنها شهری که صدور پروانه را کاملا رایگان انجام می‌دهد، «تهران» است و در سایر شهرهای کشور برابر قانون تنها ۵۰ درصد تخفیف به این امر اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه شهردار تهران با شجاعت از درآمد حاصل از صدور پروانه در بافت‌های فرسوده صرفه‌نظر کرد یادآور شد: حدود شش ماه نیز قانع‌کردن شورای شهر در این باره به طول انجامید.

به گفته وی بخشودگی جرائم ناشی از تخلفات مالکانی که قصد نوسازی بافت‌های فرسوده را دارند، از دیگر تسهیلات درنظر گرفته شده در بسته تشویقی شهرداری تهران است.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته نوسازی ۱۵ هزار واحد مسکونی را در برنامه‌ریزی خود پیش‌بینی کرده بودیم، عنوان کرد: این در حالیست که در سال گذشته حدود ۲۳ هزار واحد مسکونی با همکاری و تولی‌گری سازمان نوسازی شهر تهران در دست نوسازی قرار گرفت.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته در حوزه بافت‌های فرسوده یادآور شد: برابر این سیاست‌ها که احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی از طریق روش‌های کارامد را مورد تاکید قرار داده است، سازمان نوسازی شهر تهران برنامه‌ای پنج ساله در این باره پیش‌بینی کرده است که براساس آن در سال جاری باید ۳۰ هزار واحد مسکونی واقع شده در بافت فرسوده احیا و نوسازی شود.

به گفته وی سالانه پنج هزار واحد مسکونی به این تعداد افزوده می‌شود و در سال پایانی برنامه پنج ساله یعنی سال ۹۴، ۵۰ هزار واحد مسکونی نوسازی خواهد شد.

درویش‌زاده با تاکید بر ضرورت گسترش نوسازی بافت‌های فرسوده از طریق تجمیع پلاک اظهار کرد: طی برنامه پنج ساله یادشده ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که معادل نیمی از مجموعه بافت‌های فرسوده شهر تهران است، نوسازی خواهد شد به طوری که ۶۰ درصد از این میزان از طریق تجمیع اجرا می‌شود.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه نوسازی توسط مردم را از راهبرد‌های نهضت نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران برشمرد و تاکید کرد: این نهضت که از سال گذشته آغاز شده امسال با قوت بیشتری تداوم می‌یابد.

وی اتخاذ تولیگری از سوی سازمان نوسازی به جای تصدیگری را از دیگر راهبردهای این سازمان دانست و یادآور شد: سازمان نوسازی شهر تهران نباید به دنبال دخالت مستقیم در ساخت و ساز و خرید و فروش باشد، بلکه باید برنامه‌های تسهیل‌گری و حمایتی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده را هدایت کند.

وی به تشکیل دفاتر منطقه‌ای و محلی توسط سازمان نوسازی شهر تهران اشاره کرد و افزود: این دفاتر حکم ادارات دولتی را ندارند، بلکه با دریافت حق‌الزحمه، امور نوسازی بافت‌های فرسوده در هر محله را پیگیری می‌کنند.

درویش‌زاده افزود: در سال جاری به کلیه بخش‌های شبکه محلی و منطقه‌ای سازمان نوسازی شهر تهران تکلیف شده است که به تک‌تک پلاک‌های بافت فرسوده در منطقه خود به صورت حضوری مراجعه و آنها را به نوسازی ترغیب کنند.

وی در ادامه به مزایای قانون جدید نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و در این باره توضیح داد: این قانون ورود انبوه‌سازان مسکن را به حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده تسهیل می‌کند.

درویش‌زاده خاطرنشان کرد: امکان استفاده از تسهیلات بانکی ساخت و ودیعه مسکن به صورت توامان، امکان انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی، امکان مشارکت با شهرداری در اجرای پروژه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده و نیز امکان واگذاری بخشی از اختیارات دولت و شهرداری به انبوه‌سازان فعال در نوسازی بافت‌های فرسوده از جمله اختیارات قانونی است که برای انبوه‌سازان و بخش خصوصی فعال در زمینه احیای بافت‌های فرسوده درنظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که برای اولین بار امکاناتی پیش‌بینی شده است که انبوه‌سازان به جای پرداخت عوارض ۵۰ درصدی احداث واحدهای تجاری در بافت‌های فرسوده بتوانند برای شهرداری پروژه خدماتی انجام دهند، گفت: براساس این امکان، انبوه‌ساز می‌تواند در ازای مبلغی که باید برای مجوز واحدهای تجاری در بافت فرسوده بپردازد، نسبت به تعریض معابر و ایجاد عرصه و یا احداث پارک برای شهرداری اقدام کند که این موضوع می‌تواند به نفع املاک در اختیار انبوه‌ساز نیز باشد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: مطابق قانون برای نخستین بار پرداخت حقوق شهرداری در مورد واحدهای تجاری در بافت فرسوده می‌تواند در انتهای پروژه انجام شود که البته این تسهیلات برای پروژه‌های نسبتا بزرگ مقیاس پیش‌بینی شده است.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران از برنامه‌ریزی برای جذب ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع در اختیار شهرداری‌های مناطق برای اجرای پروژه‌های توسعه خدمات زیربنایی بافت‌های فرسوده خبر داد و عنوان کرد: علاوه براین ۳۲۰ هکتار زمین ذخیره در محدوده غدیر نیز در قالب یک منطقه مسکونی ـ تجاری، خدماتی و گردشگری طراحی و اجرا خواهد شد.

درویش‌زاده همچنین از فروش ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: کلیه پروژه‌های مربوط به ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال گذشته سازمان نوسازی نیز در دست اجرا قرار خواهد گرفت و قطعا تا زمان سررسید این اوراق یعنی کمتر از سه سال آینده کلیه پروژه‌های مربوط به فروش این اوراق مشارکت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص طرح فروش متری ساختمان نیز با بیان این‌که مجموع اعتبارات جذب شده برای این طرح طی سه دوره فراخوان، منابعی به اندازه احداث دو هزار واحد مسکونی را فراهم آورد، در حالی که طبق برنامه قرار بود چهار هزار واحد مسکونی در قالب طرح فروش متری مسکن احداث شود.

درویش‌زاده با بیان اینکه ۶۰۰ واحد مسکونی در طرح مسکن متری نیمه شعبان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، یادآور شد: مابقی تعهدات خود دراین برنامه را نیز بزودی انجام خواهیم داد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین از تغییر الگوی اجرای طرح فروش متری مسکن در تهران خبر داد و عنوان کرد: طرح فروش متری مسکن متوقف نخواهد شد بلکه با تغییراتی که در شیوه اجرای آن پیش‌بینی شده است، مقرر شده بانک شهر منابع مردمی برای مشارکت دراین طرح را جمع‌آوری کند و در قالب فرمولی به بخش خصوصی بسپارد تا بخش خصوصی نسبت به اجرای طرح فروش متری مسکن اقدام کند.

وی در بخش دیگر این نشست به تشریح گزارش عملکرد سه ماهه ابتدای سال جاری پرداخت و عنوان کرد: رشد روند نوسازی بافت‌های فرسوده در این مدت، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد است.

به گفته وی طی سه ماه ابتدای امسال میزان نوسازی بافت‌های فرسوده به صورت تجمیعی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار پرداخت ودیعه اسکان موقت به ساکنان بافت‌های فرسوده آغاز شده است، عنوان کرد: میزان این ودیعه ۱۲ میلیون تومان است که تاکنون ۱۹۰ فقره به ساکنان بافت‌های فرسوده در دست نوسازی پرداخت شده است.

درویش‌زاده در عین حال از عدم دریافت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی نوسازی بافت‌های فرسوده به متولیان نوسازی این بافت‌ها از ابتدای سال جاری خبر داد و عنوان کرد: علی‌رغم این‌که طی سه ماهه نخست امسال هیچ وامی برای این منظور به بافت‌های فرسوده شهر تهران تعلق نگرفته است، اما بنابر آخرین آمار طی یکی دو روز گذشته پرداخت وام‌های ۲۰ میلیون تومانی نوسازی مجددا آغاز شده است.

وی با تاکید بر نقش کلیدی وام نوسازی در روند احیای بافت‌های فرسوده تصریح کرد: سال گذشته کمتر از نیمی از پروانه‌های صادر شده موفق به جذب تسهیلات بانکی دولتی برای احیای بافت‌های فرسوده شدند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: با توجه به این‌که اعطای وام پس از پیشرفت ۲۰ درصدی ساخت‌وساز میسر است، بنابراین می‌توان امیدوار بود که در سال جاری تعداد بیشتری از واحدهای مسکونی در دست نوسازی موفق به جذب تهسیلات بانکی شوند.

درویش‌زاده خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی کرده‌ایم که هنوز هیچ یک از این واحدها موفق به دریافت وام نشده‌اند.

 

 

    نظرات