تمامی دام‌های هوایی پرندگان در فریدونکنار جمع‌آوری می‌شود

تمامی دام‌های هوایی پرندگان در فریدونکنار جمع‌آوری می‌شود

خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) در ۱۹ آبان ماه گزارشی همراه با بخشی از فیلم بازار پرنده فروشی فریدونکنار با عنوان « از سرگیری کشتار گروهی غازهای مهاجر» روی خروجی قرار داد.

در پی انتشار این گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران توضیحاتی را در این خصوص به این شرح ارائه کرد:

متاسفانه سالیان و دهه های متمادی است که شیوه صید پرندگان از حالت سنتی دوما فراتر رفته و روش های غیر گزینشی مانند تور هوایی، کرس ، گذر و استفاده از ابزار و تجهیزات تله ای مانند اسپیکر و پرندگان آموزش دیده در منطقه فریدونکنار و بخشی از محمود آباد موجب کشتار وسیع پرندگان می شود که در همین راستا محیط زیست هر ساله جلسات متعددی را در سطح استان و شهرستان و حتی با دامگاه داران برگزار کرده که متاسفانه در کاهش روش های صید و یا محدود سازی آنها موثر نیافتاده است. لیکن از سال ۱۳۹۶ با استفاده از ابزارهای قانونی و ایجاد هماهنگی لازم و بهره گیری از تمام توان اجرایی محیط زیست استان، تعدادی عملیات محدود در منطقه صرفاً با حضور نیروهای محیط زیست انجام شد که در سال ۱۳۹۷ به رغم سوابق امر و مشکلات متعدد بخصوص همراهی نکردن مسئولین محلی و حتی حمایت برخی از صاحب منصبان منطقه از متخلفین، با کمک دادستان مرکز استان و همراهی نیروی انتظامی ۱۰ عملیات گسترده در منطقه صورت گرفت که ما حصل آن جمع کردن تعداد زیادی دام هوایی در منطقه و رسمیت بخشیدن به حضور قانونی محیط زیست در منطقه بوده است طوری‌که در سال ۹۷ با تلاش محیط بانان در سطح استان و شهرستان های بابلسر، فریدونکنار و محمود آباد تعداد ۶۰۰۰ رشته دام و پایه دام در اراضی تالابی شهرستان های یاد شده جمع آوری شد که در نوع خود کاملاً بی سابقه بوده است. ( البته در گذشته صرفاً یک عملیات در سال ۱۳۷۴و عملیات دیگری در دهه ۸۰  توسط محیط زیست در منطقه صورت گرفت که منجر به برگرداندن تورهای ضبط شده و حتی غازهایی که به عنوان طمعه و تله آموزش دیده بودند، شد.)

با پیگیری های مجدانه این اداره کل در دو سال گذشته و شروع اِعمال قانون در منطقه، جلب مشارکت و همکاری مدیران استانی و شهرستانی نیز در دستور کار قرار گرفت که با مصوبات متعدد شورای تامین استان و پیگیری های معمول شده از سوی استانداری مازندران و اداره کل حفاظت محیط زیست استان، خوشبختانه در سال جاری رویکرد دیگری "تاکنون" حاکم شده و آنهم اعلام همراهی برخی مقامات شهرستانی به خصوص فرماندار فریدونکنار بوده است که بر اساس خروجی جلسات متعدد برگزار شده و آخرین تصمیمات اخذ شده با حضور استاندار در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ مقرر شد در سال جاری تمامی دام های هوایی منطقه با کمک فرمانداری فریدونکنار جمع آوری شود و کرس ها از ۲ کرس و بالاتر به یک کرس، آنهم با ابعاد ۳*۴ متر در منطقه به همراه یک گذر و دوما فعال باشد. همچنین به پیشنهاد استاندار مازندران و قبول اجرای آن توسط فرمانداری فریدونکنار مقرر شد، پرنده های زنده گیری شده صرفاً اردک سر سبز و چنگر و خوتکا حتی الامکان به عنوان مولد توسط تعاونی دامگاه داران یا سرمایه گذار بخش خصوصی خریداری و سایر گونه‌ها رهاسازی شوند تا با توسعه تکثیر و پرورش این گونه‌های با ارزش هم ضمن حفظ اشتغال و انتفاع مردم منطقه، از صید و کشتار آن‌ها در سال‍‌های آتی جلوگیری شود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که به موازات اقدامات انجام شده بحث توسعه طبیعت گردی و پرنده نگری نیز در دستور کار بوده که اکنون سرمایه گذار نیز شناسایی و در حال فراهم کردن اقدامات قانونی است.

همانگونه که در منطقه مشهود است، به علت برخورد قاطع محیط بانان و همراهی فرمانداری فریدونکنار، برپایی دام های هوایی در منطقه تاکنون به شدت محدود شده و در صورت مشاهده، برخورد قانونی (تخریب) صورت خواهد گرفت. ضمن آنکه در لپوی فریدونکنار نیز مقرر شده تا ارتفاع دام ها و فواصل تورها برای صید چنگر کاهش یابد تا سایر گونه ها در آن‌ها گرفتار نشوند و بتوان در فرصت های آتی نسبت به حذف و ساماندهی دام‌های آن منطقه نیز اقدام شود.

یادآور می شود، در سال جاری نیز همانند سال گذشته، صرفاً برای روش سنتی دوما پروانه صادر شده، امری که دامگاهداران هیچ گاه به آن تمکین نمی کردند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در تمامی دامگاه ازباران یک کرس فعال است و حتی در منطقه فریدونکنار نیز برخی دامگاهداران، کرس ها را به یک واحد کاهش داده‌اند و انتظار می رود که این اتفاق در بقیه دامگاه‌ها نیز به وقوع بپیوندد.

شایان ذکر است در خصوص لپوی فریدونکنار نیز علیه متصرفین اراضی لپو در مرجع قضایی از سوی اداره محیط زیست شهرستان طرح دعوی شده است که خوشبختانه آراء صادره به نفع محیط زیست و حقوق بیت‌المال با الزام متجاوزین به رفع تصرف و جبران خسارات وارده بوده است.

حال با توضیح مختصری که از اقدامات محیط زیست استان در ۲ سال اخیر در خصوص ساماندهی شکار و صید در منطقه فریدونکنار ذکر شده، مستند، قابل رصد نیز بوده و قابل نقض و انکار نمی باشد. علی ایحال سوال اینجاست، عده ای که در رسانه ها زحمات چندین ساله محیط زیست را زیر سوال می‌برند که خوشبختانه تعدادشان اندک است، حامی محیط زیست هستند یا در تقابل با محیط زیست؟!

جای تعجب آنکه چرا این افراد که خود را مدافع محیط زیست می دانند در سال‌ها و دهه‌های گذشته که حتی محیط بانان اجازه بازدید و سرکشی به محدوده دامگاه‌ها را نداشتند، اعتراضی نکرده اند؟ آیا اینگونه برخوردها در راستای کمک به محیط زیست برای پیشبرد اهداف عالیه سازمانی است یا موجب توقف اقدامات زیست محیطی خواهد شد ؟!

ذکر این نکته نیز ضروری است که جمع کردن دام های هوایی در منطقه فریدونکنار یکی از مطالبات جدی فعالان و طرفداران محیط زیست در سال‌های گذشته بوده که خوشبختانه با پیگیری این اداره کل، اغلب دامگاهداران به صورت خودجوش نسبت به جمع آوری دام های هوایی اقدام و یا از برپا کردن آن در منطقه خودداری کرده اند، هرچند به زعم عده‌ای این اقدام نمادین بوده، ولیکن به نظر می رسد برخی افراد به ظاهر دلسوز محیط زیست!! از این اقدام بسیار موثر و موفق نه تنها حمایت نکرده، بلکه  سعی در تخریب وجهه محیط زیست دارند، اما خوشبختانه قاطبه مردم به دلیل دسترسی به فضای مجازی در جریان اخبار روزمره از جمله موضوع بسیار مهم شکار و صید در فریدونکنار قرار داشته و از اقدام موثر این اداره کل و محیط بانان پرتلاش و زحمتکش آن حمایت کرده‌اند.

البته بعضاً مشاهده شده که افرادی با رفتار نسنجیده و  ورود بدون آگاهی و بدون هماهنگی با محیط زیست در منطقه در سال‌های گذشته، حضور پیدا کردند که نه تنها کمکی به محیط زیست نکرده بلکه زمینه ایجاد تنش‌های محلی را فراهم آورده و باعث گسترش تخلف به بهانه های متعدد شدند. لذا از افرادیکه بدون در نظر گرفتن گرایشهای قومی و قبیله ای، جناحی و گروهی واقعا دلسوز محیط زیست بوده، انتظار می رود با هماهنگی محیط زیست استان ضمن حمایت از آرمان‌ها و اهداف عالیه محیط زیست، با همکاری نهادهای مسئول معضل شکار و صید بی رویه که سالیان متمادی به عنوان یک پدیده شوم و ناهنجار اجتماعی موجب خدشه دار شدن وجهه مردم عزیز فریدونکنار شده را ساماندهی کرده و به امید آنکه در آینده ای نزدیک در رسانه‌های ملی و بین‌المللی، منطقه فریدونکنار به عنوان نمادی از کار و تلاش، کوشش، تدین، تعهد و غیرت مندی و دلسوز محیط زیست و حیات وحش منطقه و میزبانان خوب و مهربان برای پرندگان مهاجر معرفی شود.

در پایان لازم می داند از همراهی، همکاری و حمایت دغدغه مندان واقعی محیط زیست در مهار این کشتار بی رویه در سال‌های اخیر صمیمانه قدردانی کرده و اعلام می‌دارد که هرگز این قضاوت‌های ناعادلانه ما را از راهی که در پیش گرفته‌ایم باز نخواهد داشت و به فضل پروردگار متعال با حمایت و مشارکت محیط بانان رشید و غیور استان و همراهی تمامی دستگاه‌های استانی و شهرستانی، تشکل های مردم نهاد و رسانه ها همچنان با مصادیق تخلفات زیست محیطی به رغم همه کمبودها و محدودیت ها ( کمبود پرسنل و تجهیزات ) برخورد خواهیم کرد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات