برگزاری اولین دوره آموزشی ویژه شکارچیان استان خراسان جنوبی

برگزاری اولین دوره آموزشی ویژه شکارچیان استان خراسان جنوبی


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ، امسال برای اولین بار در استان خراسان جنوبی صدور پروانه شکار منوط به حضور شکارچیان در کلاسهای آموزشی خواهد بود که توسط این اداره کل و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانها در یکی از روزهای ۲۱ ، ۲۵و ۲۷ آبان ماه در محل اداره کل و در تاریخ ۲۵ آبان ماه در تمامی شهرستانهای استان برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است جلسه اول کارگاه آموزشی با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از شکارچیان در محل سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد .

در ابتدای این جلسه دکتر اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تجربیات خوب و مثبتی که از نشست و تعامل با شکارچیان در دیگر استانهای کشور به دست آمده گفت: شکارچیان شناخت خوبی از وضعیت تنوع زیستی استان دارند وضعیت حیات وحش در گذشته واکنون برای آنها کاملا روشن و واضح است .

وی گفت : در گذشته در همین استان قبل از اینکه اسلحه های شکاری و وسایل نقلیه تندرو به سبک امروزی پیدا شوند بیش از ۱۸ هزار راس آهو و جبیر در دشت ها ی استان زیست می کردندکه متاسفانه در حال حاضر جمعیت این گونه های ارزشمند به هزار راس هم نمی رسد.

وی گفت: وضعیت دیگر گونه های استان هم وضع بهتری نسبت به اینها ندارند و ۸۰ درصد جمعیت گونه های برجسته قابل شکار را از دست داده ایم .

اکبری بیان داشت :باید تعاملی بین شکارچی و شکاربان  برقرار شودکه در کنار هم ، مانع از بین رفتن منابع استان شویم و هیچ کس غیر از ما به عنوان حافظان محیط زیست و شما به عنوان دوستداران و بهره برداران از طبیعت نمی توانند به این قضیه کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه سخنان خود در این دوره آموزشی گفت: هدف ما از برگزاری این دوره و نشست دستیابی به یک فهم و زبان مشترک برای حفظ طبیعت استان تا جلوی از بین رفتن داشته های طبیعی را گرفته و اگر این وضع ادامه پیدا کند قطعا چیزی از طبیعت و حیات وحش بافی نخواهد ماند.

اکبری با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در استانهای همجوار در قالب قرق های اختصاصی برای حفاظت از مناطق اظهار کرد: باید از خود شروع کنیم و جوانمردی و اخلاق را در شکار یک اصل قرار دهیم .

وی گفت: نسل کشی ، گوشت فروشی ،تخریب طبیعت و..تیشه به ریشه طبیعت می زند نه شکار قانونمند و از روی اصول و ضابطه  .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با ابراز نگرانی از وجود اسلحه بصورت گسترده و زیاد در دست عموم گفت: متاسفانه اصول استفاده و کاربرد اسلحه برای برخی از افراد هنوز مشخص نشده  و همین سهم بسزایی در تخریب محیط زیست و حیات وحش دارد.

اکبری گفت: بیاییم نسبت با افراد ناجوانمرد نسبت به طبیعت بی تفاوت نباشیم و با هر روش ممکن از جمله نصیحت و ارشاد ، امر به معروف و نهی از منکر  در متقاعد کردن او در خصوص احترام به طبیعت تلاش کنیم و قطعا حفاظت محیط زیست استان با  نشست های مشترکی که با دستگاه قضا انجام  داده حتما با متخلفان برخورد قضایی خواهد کرد.

اکبری در ادامه سخنان خود با اشاره به آیات و روایات گفت: در دین اسلام نیز بر احترام به حقوق حیوانات و طبیعت سفارش شده که ما ملزم به رعایت آن هستیم .

لازم به ذکر است در ادامه این دوره آموزشی در خصوص قوانین و مقررات حاکم بر محیط زیست و قانون شکار و صید و همچنین بیماری های حیات وحش و... مطالبی برای شرکت کنندگان در  جلسه بیان شد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات