زمین قهرودی‌ها در غبار بلاتکلیفی گم شده ‌است‌

زمین قهرودی‌ها در غبار بلاتکلیفی گم شده ‌است‌

واگذاری زمین متعلق به کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان روستای قهرود از توابع شهرستان کاشان در غبار بلاتکلیفی گم شده‌است.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی که مسئولان این شهرستان همواره شعار حمایت از امور فرهنگی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ویژه خیران را داده و بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مختلف و به مناسبت‌های گوناگون ادعای حمایت در این زمینه را داشته‌اند، حدود ۲۰ سال است که کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قهرود، دالان‌های اداری اوقاف و شهرداری این شهرستان را طی کرده و احقاق حق خود را به انتظار نشسته‌است.

همین پیچ و خم‌های اداری، مانع از تحقق آرمان خیرانی شده که در قالب کانونی به دور از هرگونه صرفه اقتصادی تنها با اهداف معنوی قصد ایجاد بستری فرهنگی برای توسعه و ارتقای سطح علم و دانش آینده‌سازان این خطه را دارد.

در این روزگار که در اکثر مواقع اهداف اقتصادی حرف اول هر حرکت و تلاشی را می‌زند. فعالیت‌های فرهنگی خارج از هر نوع سود اقتصادی مقوله‌ای ارزشمند است که حمایت عملی مسئولانی را می‌طلبد که شعار اول و آخر آنها خدمت به مردم و اهداف ارزشی است.

کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قهرود به منظور ایجاد مجتمعی فرهنگی، علمی و رفاهی، زمینی به وسعت ۲ هزار متر (در محدوده میدان جهاد فعلی) در سال ۱۳۷۱ تملک کرد که پس از چند ماه با اجرای طرح توسعه شهری تبدیل به میدان (میدان جهاد) شد.

پس از گذشت ۲۰ سال با وجود قول مساعد شهردار وقت در واگذاری زمین معوض، هنوز این وعده محقق نشده‌است.

مدیرعامل کانون دانشجویان و فارغ التحصیلان قهرود در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان با ابراز گلایه از وضعیت موجود، این آشفتگی و بلاتکلیفی را حاصل سهل‌انگاری و نداشتن اراده مسئولان شهرداری و اداره اوقاف کاشان دانست و گفت: این کانون به دلیل ماهیت فرهنگی خود سعی داشته تا مشکل به صورت تعاملی برطرف شود و در این راستا هرگونه همکاری با ادارات اوقاف و شهرداری را داشته اما نتیجه این اقدام چیزی جز وعده‌های بی‌اساس و سردرگمی نبوده‌است.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسین واعظی‌نژاد افزود: با توجه به اینکه کانون دانشجویان به عنوان یک مؤسسه خیریه به منظور تشویق و ترغیب دانش‌آموزان و دانشجویان به تحصیل و ارتقا سطح علمی و تخصصی آنها تأسیس یافته‌است، در سال ۱۳۷۰ تصمیم گرفته شد، برای ایجاد فضای فرهنگی برای دانش‌آموزان و دانشجویان با کمک خیران همشهری، قطعه زمینی در کاشان خریداری کند که به یاری خدا و با زحمات زیادی این امر محقق شد.

به گفته وی هنگام تملک، نامه‌های اداری به مراکز ذی‌ربط از جمله شهرداری رد و بدل شد و از نظر شهرداری تملک زمین بلااشکال اعلام شد. اما در سال ۷۱ در حالی که کانون مشغول برنامه‌ریزی برای ساخت مجتمعی در این زمین بودیم به ناگاه مطلع شدیم که شهرداری وقت کاشان شبانه زمین مزبور را تخریب کرده است. این تخریب در حالی صورت گرفت که شهرداری کاشان هیچگونه اقدامی برای توافق با کانون و یا کسب رضایت نکرده بود و حتی هیچگونه اطلاعی به کانون نداده بود. پس از اطلاع از ماجرا به شهرداری مراجعه کرده و شهردار وقت اعلام داشت که ما نمی‌گذاریم حق کانون به عنوان یک مؤسسه دانشجویی ضایع شود و قطعا جبران کرده و معوض می‌دهیم. و این آغاز ماجرایی بود که تا به امروز ۲۰ سال طول کشیده و کسی پاسخگو نیست.!

مدیرعامل کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قهرود تصریح کرد: پس از تخریب زمین و پس مراجعات متعدد به شهرداری، در اواخر آبان سال ۷۲ شهرداری پیشنهاد کرد که در عوض این زمین اوقافی، ۴۰۰ متر زمین به صورت ملکی در اختیار کانون قرار دهد. این راهکار نیز پس از نامه‌نگاری شهرداری کاشان در دو مرحله با استانداری اصفهان (‌به عنوان قائم مقام شورای شهر به دلیل نبودن شورای شهر کاشان در آن زمان) با مخالفت بدون توجیهه استانداری روبه‌رو شد.

وی اضافه کرد: پس از مراجعات و پیگیری‌های بعدی، شهرداری پیشنهاد کرد که زمین دیگری که اوقافی است به کانون واگذار شود. این زمین در بلوار شهید معمار و به متراژ حدود یکهزار و ۱۰۰ متر قرار دارد گرچه موقعیت زمین قبلی را ندارد اما برای واگذاری این زمین با اوقاف مرکز، اصفهان و کاشان مذاکراتی انجام شد.

به گفته وی با وجود اینکه این زمین نیز تاکنون چند‌ بار از طرف کارشناسان اداره اوقاف کاشان مورد قیمت‌گذاری واقع شده، میزان اجاره‌بهای هر دو زمین و مبلغ پذیره اوقاف نیز مشخص گردیده، چند‌ جلسه با حضور مسئولان اوقاف و شهرداری و کانون برگزار و توافقات بامضا نمایندگان آنها رسیده، سهم پرداختی هر یک از کانون و شهرداری نیز تعیین شده و برخی مجوزهای لازم برای ساخت زمین از شهرداری دریافت شده و از این بابت حق و حقوق شهرداری نیز حدود دو سال قبل واریز شده‌است، اما اراده‌ای که کار را تمام کند وجود ندارد و هنوز مشکل برطرف نشده و زمینی تحویل کانون نشده‌است.

واعظی‌نژاد خاطرنشان کرد: درطول این مدت اوقاف کاشان هیچ‌گونه اقدامی برای احقاق حقوق خود برنداشته و این کانون بوده که امور را پیگیری کرده و حتی زمین بلوار شهید معمار که قرار است به کانون واگذار شود نیز توسط شهرداری شناسایی و احیا شده‌ است.

وی تأکید کرد: در این مدت طولانی که طرح‌های بسیار بزرگ و بلند به بهره‌برداری می رسند، فشار روحی و حیثیتی فراوانی بر ما وارد شده چراکه ما باید پاسخگوی دانشجویان خود باشیم. بارها تاکنون دانشجویان خواسته‌اند که به شهرداری مراجعه کنند، ما قول داده‌ایم که طبق وعده مسئولان، ماجرا به زودی حل و فصل می‌شود.

به گفته وی آخرین مشکل که حدود دو سال است، کانون را معطل کرده‌است، نبود توافق بر سر نحوه پرداخت حق و حقوق اوقاف از طرف شهرداری است که اوقاف به صورت نقدی مطالبه می‌کند و شهرداری می‌خواهد در چند قسط بپردازد. آیا واقعا این مشکلی است که چند‌ سال شهرداری و اوقاف کاشان قادر به حل آن نباشند؟!!

وی ادامه داد: در ابتدا اداره اوقاف پرداخت مبلغ زمین به صورت قسطی را منوط به موافقت اوقاف اصفهان دانست که به دنبال اعلام مخالفت اصفهان با این امر و مراجعه به شهرداری و انجام پیگیری‌های لازم، شهرداری کاشان قبول کرد مبلغ را در سه قسط پرداخت کند اما رئیس اداره اوقاف کاشان مطرح کرد که اصفهان با اصل واگذاری مخالف است؟!!. البته این خلاف دستور قبلی اداره اوقاف اصفهان به کاشان است.

مدیرعامل کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قهرود گفت: ادامه این وضعیت علاوه بر آن که فرصت‌سوزی است و کانون را بیشتر متضرر می‌کند، به نفع اوقاف و شهرداری نیز نیست. زیرا نه پذیره‌ای و نه اجاره‌ای و نه زمینی را عاید اوقاف می‌کند در حالی که اگر این موضوع تاکنون سرو سامان یافته بود علاوه بر دریافت پذیره اولیه، که با کارشناسی کارشناسان اوقاف برآورد شده (و نه کارشناسان کانون و شهرداری) هرساله اداره اوقاف، اجاره دو قطعه زمین را نیز دریافت می‌کرد.

وی ضمن برشمردن مراجعات متعدد خود و نمایندگان کانون به شهرداری، اوقاف کاشان، اوقاف اصفهان، اوقاف مرکز و برخی مسئولان کاشان و نامه‌نگاری‌های متعدد و مذاکرات تلفنی با مسئولان در طول ۲۰ سال گذشته، عنوان داشت: این اهمال‌کاری و سهل‌انگاری مسئولان وقت در واگذاری زمین، موجب شده که فرصت‌های ارزشمندی در طول سالیان گذشته از دست برود و لطمه حیثیتی به کانون و مسئولان آن که هدفی جز اعتلا علم و دانش فرزندان این مرز و بوم نداشته وارد شود. علاوه برآن، افراد خیری که قرار بود با مساعدت آنها این مجتمع فرهنگی احداث شود، متفرق شوند و در برخی موارد سرمایه آنها در اموری هزینه شود که سود چندانی برای عموم نداشته و به گونه‌ای به هدر رفته‌است.

مدیر‌عامل کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قهرود ضمن طلب حمایت شورای شهر و مسئولان فرهنگی کاشان در پایان از مسئولان شهرداری و اوقاف خواستار رفع سریع‌تر این مشکل شد.

مدیر امور اوقافی اداره اوقاف شهرستان کاشان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان گفت: در سال ۱۳۷۱ یک قطعه زمین به مساحت ‌هزار و ۹۹۰ متر برای ساخت مجتمع فرهنگی و خوابگاهی کانون دانشجویان قهرود به هیئت امنای این کانون تحویل داده شد که بعد از مدتی این زمین در مرکز میدان جهاد کاشان قرار گرفت.

مهدی حافظیان افزود: در این زمینه یکی از اعضای هیئت امنای این کانون بدون اطلاع اداره اوقاف به توافقاتی با شهرداری دست یافت در حالی که واگذاری زمین‌های اوقافی باید با اجازه اداره اوقاف صورت بگیرد و مالک زمین‌های اوقافی قراردادهایی به صورت تمدید پنج ساله منعقد می‌کنند که سالانه مبلغی را نیز به عنوان اجاره‌بها به اوقاف پرداخت می‌کنند.

به گفته وی پس از مدتی نماینده کانون و شهرداری بر سر زمین هزار و ۱۰۹ متری دیگری که آن هم اوقافی بود به توافق رسیدند ولی برای واگذاری آن مجبور به مراجعه و در جریان قرار دادن اوقاف شدند که اداره اوقاف با واگذاری دو زمین به طرفین با شرط پرداخت حق واگذاری به اداره اوقاف موافقت کرد.

حافظیان مبلغ توافقی اوقاف با شهرداری و کانون قهرود را در سال ۸۸ حدود ۵۱ میلیون تومان عنوان و خاطرنشان کرد: اداره اوقاف در بحث واگذاری زمین مشکلی ندارد و خواهان مختومه شدن این پرونده با رعایت حق و حقوقش است.

معاون شهردار منطقه یک کاشان و مسئول رسیدگی به این پرونده در شهرداری نیز به خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: در جلسات متعددی که با اداره اوقاف داشته‌ایم خواهان حل این پرونده شده‌ایم.

حمید عابد افزود: در درخواستی از اداره اوقاف خواسته‌ایم تا هزینه واگذاری زمین به صورت قسطی پرداخت شود که تاکنون اوقاف اطلاعی در این زمینه به ما نداده و در جلسه‌ای که داریم این مشکل را با اداره اوقاف حل می‌کنیم. ( این جلسه با وجود دعوت خبرنگار فارس برای شرکت در آن از طرف شهرداری، تشکیل نشد و دلیل آن حضور نیافتن نماینده اوقاف ذکر شد)

وی در مورد زمین مد نظر به منظور واگذاری به کانون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قهرود تصریح کرد: این قطعه زمین به مساحت یکهزار و ۱۰۹ متر در بلوار شهید معمار واقع شده که وقفی و جزء تصرفات شهرداری کاشان است که از شخصی به نام ناصری قمصری خریداری شده‌است.

    نظرات