جلسه بررسی شبکه نوآوری صنعت ساختمان

جلسه بررسی شبکه نوآوری صنعت ساختمان


جلسه بررسی شبکه نوآوری صنعت ساختمان

با حضور رییس شورای مرکزی، مدیر دفتر مقررات ملی ساختمان ، هیأت رئیسه و برخی از اعضای شورای مرکزی و نمایندگان استانها روز سه شنبه ۲۱ آبان در محل شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی،

مهندس رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهارداشت: در صورت جدا ماندن سازمان نظام مهندسی ساختمان از تحولات پر شتاب تکنولوژ ی در صنایع مختلف، این سازمان کارایی اساسی خود را از دست خواهد داد و به بن بست خواهد رسید.
وی  بر این نکته تاکید کرد که سازمان باید به بخشهای فناوری اطلاعات و فناوری‌های  نوین ورود کند تا از حالت جزیره ای خارج گشته و پا به پای تحولات بیرونی رشد کند. به عقیده مهندس رجبی اگر ما بتوانیم بر اساس ماموریت‌های  تعریف شده در کتاب قانون هماهنگی بین اهداف و عملکرد سازمان با تحولات بیرونی برقرار کنیم، سازمان در مسیر تعالی و رشد قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از اصلی ترین مزایای شبکه نوآوری صنعت ساختمان را برقراری ارتباط بین تمامی ذینفعان و ایجاد اتحاد و هم افزایی دانست که منجر به اعتلای خدمات مهندسی در کشور خواهد شد.
رئیس شورای مرکزی  در پایان بیان داشت: رویکرد اصلی در شکل گیری شبکه این بوده که سازمان از جریان تحولات جامعه عقب نمانده و تبدیل به سازمانی صلب، فرسوده و غیر منعطف با اهدافی دور از مسائل و مشکلات اعضایش نشود.
مهندس رجبی همچنین از نمایندگان استانی شبکه و هیات مدیره‌های استانی درخواست کردکه با دیدی نو به این شبکه نگاه کرده و در جهت همیاری و حمایت از آن گام بردارند.
در ادامه مهندس مانی فر مدیر دفتر مقررات ملی ساختمان و سرپرست دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی بیان داشت :سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از بزرگترین شبکه‌های  حرفه ای در کشور با قابلیت‌های  بسیار بالا و پایگاه قانونی بسیار قوی است که تصمیم گیری‌های  آن میتواند بر کوچکترین ارکان جامعه نیز تاثیرگذار باشد ؛ اما علی رغم تاثیرگذاری بالای آن بر جامعه این سازمان درون گراست و همواره در پی حل مشکلات خود در مجموعه داخلی بوده است. چنین سازمانی با ساختار بیان شده باید سالها پیش در جهت ارتباطی هدفمند و حرفه مند و دانش محور حرکت میکرد لذا شبکه نوآوری صنعت ساختمان کشور که در حال حاضر به همت همکاران تهیه شده  باید سالها پیش با امکانات موجود در دوره‌های  قبل به وجود میآمد تا مسیر ورود دانش و اطلاعات به ساختار مهندسی کشور زودتر باز شود.
وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از روش‌های  فناوری اطلاعات و امکانات امروز تاخیر به وجود آمده برای ایجاد شبکه در جامعه مهندسین جبران گردد.

بر اساس این گزارش،  در ابتدای جلسه، مدیر پروژه شبکه نوآوری صنعت ساختمان کشور ضمن مروری بر مفاد تفاهم نامه بین سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عنوان نمود: ستاد توسعه متوازن و اقتصاد دانش بنیان صنعت ساختمان با رویکرد توسعه اقتصاد دانش بنیان در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان تشکیل می گردد که این ستاد با حضور فعال  طراحان، ناظران، مجریان و مشاوران و شرکتهای  فن آور و دانش بنیان موجبات حرکتی بنیادین برای توسعه تولید،تقاضا و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان حوزه ساختمان به ویژه در بخش‌های  انرژی، ساختمان‌های  سبز و هوشمند را فراهم خواهد آورد.
طاهری اصل ضمن بررسی و ارائه چارت ساختاری ستاد اضافه نمود: نظر به ماده 2، ماده 15 و ماده 21 قانون نظام مهندسی و با عنایت به ماده 43 قانون رفع موانع تولید، رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور، شبکه و مراکز نوآوری صنعت ساختمان میتوانند در افزایش بهره وری، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و همچنین رشد و اعتلای حرفه‌های  مهندسی ساختمان، جذب مشارکت و تشویق به سرمایه گذاری اشخاص و موسسات در طرح‌های  مسکن و تاسیسات خدمت بسیار بزرگی انجام دهد و موجب رشد و اعتلای مهندسی در کشور گردد.
وی از دیگردستاورد‌های  شکل گیری شبکه نوآوری را حمایت از تحقیقات با ظرفیت مناسب جهت عرضه دستاوردهای فناورانه، توسعه تولید، تقاضا و صادرات محصولات دانش بنیان حوزه ساختمان، ایجاد ارتباط و شبکه سازی بین مراکز نوآوری صنعت ساختمان، حمایت و تشویق ایده‌های  نوآورانه در حوزه ساخت و ساز، حمایت از شکل گیری و ارتقا شرکت‌های  دانش بنیان در حوزه ساخت و ساز، نفوذ فناوری در صنعت ساختمان، توسعه فرهنگ نوآوری در بخش ساختمان کشور و تبدیل ایده به فناوری از طریق جمع آوری و هدایت ایده ها عنوان نمود.
وی در ادامه خواسته‌های  نظام مهندسی را در این حوزه شامل افزایش نرخ اشتغال آن از نوع پایدار و دانش محور و تعریف ظرفیت‌های  جدید، اثرگذار شدن سازمان نظام مهندسی بر اکوسیستم صنعت، اعتلای  سطح کیفی، فنی و حرفه ای اعضا و ارتقا و پایداری صنعت ساختمان عنوان نمود.
در ادامه دکتر زند حسامی نماینده  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن شفاف سازی ساختار شبکه و معرفی ارکان و ذی نفعان کلیدی آن، خدمات ارائه شده به وسیله شبکه شامل: دفتر کار مجازی، ایده پرازی و پروش ایده، کشف و حل مسائل صنعت، مشارکت در بستر نوآوری، برگزاری رویدادهای کارآفرینانه، توانمندسازی اعضا، رصد و تحلیل آینده صنعت، ارائه خدمات به اعضا و سرمایه پذیری و سرمایه گذاری را تشریح کرد.
نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان داشت با توجه به تحولات جهانی و هماهنگ با رویکردهای مبتنی بر حفظ و ارتقاء محیط زیست در طراحی و ایجاد ساختمان، سازمان میبایست اقدام به تشکیل دبیرخانه تخصصی ساختمان سبز نماید. این اقدام در پی تحولات دهه اخیر در کشورهای توسعه یافته صورت خواهد گرفت که زمینه‌ی توسعه مشاغل جدیدی را نیز فراهم میآورد.
دیدگاه ساختمان سبز تمامی مراحل طراحی، تأمین مصالح و مواداولیه، ساخت، نگهداری و بهره برداری را دربر می‌گیرد و تاکید بر افزایش بهره‌وری در استفاده از انرژی، آب، مصالح و بازیافت آنها و تأمین تهویه مناسب می‌باشد تا حداقل زیان به محیط زیست وارد شود.

وی همچنین در خصوص نقش استارتاپ ها و شرکتهای دانش بنیان در صنعت ساختمان صحبت نمود و دوره ها و آموزشهایی که در این خصوص باید مهندسین فراگیرند اشاره نمود و خواسته های دبیرخانه و شبکه نوآوری را از سازمانهای نظام مهندسی تشریح کرد.

سپس مهندس فاضل کارشناس مسئول پروژه شبکه نوآوری صنعت ساختمان توضیحاتی رادر مورد وب سایت تهیه شده شبکه  که شامل بخشها و زیر بخشها و نحوه بهره گیری از خدمات شبکه ، اتاق کار مجازی و سایر خدمات بود، به اطلاع حاضرین رساند و روند کار با آن را توضیح داد. در ادامه روش عملکرد سایت از جمله روندهای ارتباطی اعضا، خدمات ارائه شده از طریق آن و به طور کلی ساختار منطقی شبکه مورد بررسی و تحلیل حاضرین قرار گرفت.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات