نمی‌توانیم نسبت به وضعیت و سرنوشت دریاچه ارومیه بی تفاوت باشیم/ دریاچه ارومیه نماد هویتی و بخش مهمی از پیکر ایران است/ مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید در سطح استانی و ملی دنبال شود

نمی‌توانیم نسبت به وضعیت و سرنوشت دریاچه ارومیه بی تفاوت باشیم/ دریاچه ارومیه نماد هویتی و بخش مهمی از پیکر ایران است/ مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید در سطح استانی و ملی دنبال شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو به نقل پایگاه خبری معاون اول رییس‌جمهور، اسحاق جهانگيري عصر امروز (پنج شنبه) در جلسه كارگروه ملي نجات درياچه اروميه با تبريك هفته وحدت و ميلاد باسعادت پيامبر اسلام (ص)، يكي از ظرفيت هاي استان آذربايجان غربي را گردشگري عنوان كرد و گفت: ظرفيت هاي گردشگري استان و توجهات فراواني كه نسبت به درياچه اروميه وجود دارد مي تواند استان آذربايجان غربي را به يكي از كانون هاي اصلي گردشگري تبديل كند.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه آثار زيست محيطي و اقليمي درياچه اروميه در سطح منطقه و كشور اثرگذار است تصريح كرد: نمي توانيم نسبت به سرنوشت و وضعيت درياچه اروميه بي تفاوت باشيم.
جهانگيري افزود: درياچه اروميه به يك نماد و شاخص هويتي در كشور تبديل شده و اين درياچه بخش مهمي از پيكر ايران است و احياء و زوال آن، احياء و زوال كشور است و حساسيت هاي فراواني نسبت به اين درياچه در ميان تك تك آحاد كشور وجود دارد.
معاون اول رئيس جمهور تصريح كرد: بايد تلاش كنيم كه وضعيت اين درياچه اطمينان‌بخش باشد و آينده درياچه نيز مسير حيات و احيا را طي كند و به هيچ عنوان نبايد سخني از مرگ درياچه مطرح گردد.
جهانگيري با بيان اينكه احياي درياچه اروميه نيازمند برنامه ريزي و مديريت دقيق است خاطرنشان كرد: كار به اين مهمي نيازمند آن است كه هم از مطالعات ملي و هم از تجربيات موفق جهاني استفاده شود و بايد دقت كنيم كه هر تصميمي كه در راستاي احياي درياچه اروميه اتخاذ بشود مبتني بر مطالعات ملي و دانش و تجربيات جهاني باشد.
معاون اول رئيس جمهور با قدرداني از اقدامات صورت گرفته در راستاي مديريت و احياي درياچه اروميه تصريح كرد: با تغيير و تحولاتي كه در بخش توسعه استان آذربايجان غربي ايجاد شده طي بازديدهاي ديروز و امروز جريان توسعه در بخش هاي مختلف استان به چشم مي‌خورد كه اين توفيقات نتيجه رويكرد مردم و مسئولين استان است.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در شش سال گذشته براي احياي درياچه اروميه، از عملكرد ستاد احيا و مديران استان آذربايجان غربي در رفع نگراني‌هاي ايجاد شده قدرداني كرد و گفت: مردم ايران بايد بدانند درياچه اروميه روز به روز در مسير بهبود است و آينده خوبي در انتظار آن مي باشد لذا بايد با قدرت طرح هاي اجرا شده دنبال شود.
جهانگيري به كارهاي بزرگ انجام شده توسط مهندسان و پيمانكاران كشور در احداث تونل‌هاي انتقال آب، ايجاد تصفیه‌خانه ها، صرفه جويي در مصارف كشاورزي استان اشاره كرد و اظهار داشت: امروز تجربه ستاد احياي درياچه اروميه مورد درخواست ساير استان ها براي احياي تالاب ها و رودخانه هايي نظير زاينده رود و كارون بزرگ است. بنابراين بايد مصوبات ستاد احيا از سوي مديريت ملي و استان به طور جدي دنبال شود.
وي در تأمين اعتبار به منظور تكميل طرح هاي اجرا شده از سوي ستاد احيا درياچه اروميه تاكيد و اظهار اميدواري كرد بايد تمام طرح هاي مرتبط تا پايان دولت تدبير و اميد به اتمام برسد.
جهانگيري با اشاره به اختصاص 3 هزار و 465 ميليارد تومان بودجه براي احياي درياچه اروميه گفت: هدف برنامه هاي دولت حل مشكلات مردم و آينده و توسعه آذربايجان غربي است. ممكن است برخي تصميمات دشواري هايي ايجاد كند اما قطعاً اين اقدامات به دنبال تأمين زندگي مردم منطقه در آينده است.
معاون اول رئيس جمهور از همكاري نيروهاي علمي و دانشگاهي كشور در احياي درياچه اروميه قدرداني كرد و گفت: درخواستم از همه دانشگاه ها و مؤسسات علمي اين است كه براي مشكلات زيست محيطي كشور و حل مشكلات تالاب ها و رودخانه ها مطالعات و نظرات خود را در اختيار سازمان حفاظت از محيط زيست قرار دهند.
جهانگيري افزود: استان آذربايجان غربي از هر نظر نماد و جلوه زيبايي همزيستي، همكاري، برادري و پيوند اقوام و مذاهب مختلف است و اين تنوع سرمايه بزرگي براي توسعه است كه در اختيار مديريت استان قرار دارد.
وزير نيرو نيز در اين جلسه با بيان اينكه دستاوردهاي بزرگي در 4 دهه اخير در حوزه هاي مختلف داشته ايم به اقدامات صورت گرفته در راستاي احياي درياچه اروميه اشاره و خاطرنشان كرد: با مجموعه برنامه ريزي ها و مديريتي كه در چند سال اخير براي مخازن حوضه آبريز انجام شده 4 ميليارد و 677 ميليون مترمكعب آب تنظيم شده وارد درياچه اروميه شده است.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه با اقدامات موثر چند سال اخیر در راستای احیاء دریاچه ارومیه، وضعیت دریاچه نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است.
وی با تاکید بر اینکه احیاء دریاچه ارومیه یک ضرورت برای ثبات اکوسیستم شمال غرب کشور محسوب می‌شود، اظهار امیدواری کرد با همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و تامین اعتبارات مورد نیاز، شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم در این نشست با تاکید بر ضرورت مصوبات هیات دولت برای احیاء دریاچه ارومیه، گفت: اگر این مصوبات اجرا نمی شد وضعیت دریاچه امروز بسیار نامناسب بود.
کلانتری با اشاره به اینکه تراز کنونی دریاچه ارومیه امروز یک متر بالاتر از سال ۹۳ است، افزود: اقداماتی که طی ۵ سال اخیر در راستای احیاء دریاچه ارومیه انجام شده، اثرات سازنده و موثری در بهبود وضعیت دریاچه داشته است.
همچنین تعدادی از مدیران و نمایندگان مردم استان بطور جداگانه گزارش هایی از اقدامات انجام شده در حوزه انتقال آب از تصفیه خانه های شهرهای همجوار به دریاچه، تکمیل کانال های انتقال آب از سدها و حوزه های آبریز، افزایش سطح زیر کشت گلخانه ای و روش های صرفه جویی در مصرف آب کشاورزان، اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از گسترش گرد و غبار ناشی از مناطق بحرانی دریاچه و نحوه تخصیص بودجه ارائه کردند. لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات